Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-26, 16:33
  #1285
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Tackar tackar.

Tycker det är viktigt att man tolkar vad som faktiskt står i domarna och inte lägger till och övertolkar dem som Methos verkar gjort.

Jo, litar inte alls på Methos och andra VB-fanatiker att de tolkar dessa objektiv och korrekt. Väldigt bra genomgång och summering som du gjorde för mig som inte hinner läsa och sätta in mig i de.

Man kan vidare då också förstå varför Transportstyrelsens rekommendationer och lagtolkningar kvarstår som tidigare, och att de inte förändrats efter dessa domar (som de annars troligen skulle gjort).

Kommer själv att fortsätta gå efter Transportstyrelsens lagtolkning gällande hur kan skall köra i en cirkulationsplats, och är även den som jag lär ut nu när jag är handledare.
Citera
Igår, 09:25
  #1286
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Att det finns en Trafikskola är OK att påstå.

Men inte om det gäller tex. majoriteten av trafikskolor utan referenser mer än ditt eventuella påstående om det. Och om du inte har kunskap om mer än enstaka trafikskolor så är det inte statistiskt relevant för att dra slutsatser om hur trafikskolor i snitt lär ut.

Så om du håller dig till enstaka Trafikskolor så är det OK. Precis som jag kan referera till enstaka bilister.
Att hitta trafikskolor som säger att det är bra att vänsterblinka är lätt.

Kan du hitta en enda som säger att det är dåligt?
Citera
Igår, 11:47
  #1287
Medlem
0A0As avatar
Helt obegripligt att det är så många som blinkar innan de kör in i rondellen och struntar sedan i att blinka på väg ut ur rondellen.

Ingenting förvånar mig längre, för jag har sett folk som blinkar innan en kurva.
Citera
Igår, 12:09
  #1288
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Helt obegripligt att det är så många som blinkar innan de kör in i rondellen och struntar sedan i att blinka på väg ut ur rondellen.
Det är fullständigt begripligt att det är obegripligt för somliga.
Citera
Igår, 12:33
  #1289
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är fullständigt begripligt att det är obegripligt för somliga.

Jag kan förstå om man blinkar höger innan rondellen och sedan svänger direkt vid första avfarten.

Detta underlättar om bilisten ska åt det hållet, men det är värdelöst om denne fortsätter rakt fram.
Citera
Igår, 12:41
  #1290
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag kan förstå om man blinkar höger innan rondellen och sedan svänger direkt vid första avfarten.

Detta underlättar om bilisten ska åt det hållet, men det är värdelöst om denne fortsätter rakt fram.
Brukar du utgå från att saker är meningslösa bara för att du själv inte ser poängen?
Citera
Igår, 12:44
  #1291
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Brukar du utgå från att saker är meningslösa bara för att du själv inte ser poängen?

Jag ser inte heller någon mening med att blinka höger i en korsning och sedan köra rakt fram.

Tycker du verkligen att man ska blinka höger innan en rondell och sedan köra ett halvt varv?
Citera
Igår, 12:46
  #1292
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag ser inte heller någon mening med att blinka höger i en korsning och sedan köra rakt fram.

Tycker du verkligen att man ska blinka höger innan en rondell och sedan köra ett halvt varv?
Nej, det tycker jag inte man ska göra.

Om trafikskolor lär ut att det är bra att vänsterblinka, tycker du att det är rimligt att anta att alla dessa totalt har missuppfattat något? Är det inte rimligare att anta att det är något du har missat?
Citera
Igår, 12:53
  #1293
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nej, det tycker jag inte man ska göra.

Om trafikskolor lär ut att det är bra att vänsterblinka, tycker du att det är rimligt att anta att alla dessa totalt har missuppfattat något? Är det inte rimligare att anta att det är något du har missat?

Jag menade att högerblinka innan rondellen. Vänsterblinka är en annan sak där man oftast byter fil precis innan och håller kvar vänsterblink.
Citera
Igår, 12:57
  #1294
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Jag menade att högerblinka innan rondellen. Vänsterblinka är en annan sak där man oftast byter fil precis innan och håller kvar vänsterblink.
Jag får be om ursäkt. Jag feltolkade totalt "Helt obegripligt att det är så många som blinkar innan de kör in i rondellen och struntar sedan i att blinka på väg ut ur rondellen."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback