2022-03-25, 18:32
Medlem
Har hyresavtal till slutet av månaden men flyttade till annan lägenhet sa upp elen i januari och upphörde i slutet av januari . Detta fick hyresvärden reda om . Men valde endå att sätta på värmen i huset fast jag var inte där . Från februari. Han fick en elräkning utställd på företaget dom äger huset och nu har han gjort en faktura på mig för den elen . Vad kan jag göra .
Citera
2022-03-25, 18:34
Medlem
Clint Ruins avatar
Betala fakturan?
Citera
2022-03-25, 18:38
Medlem
Jag står inte på kontraktet för den elen utan den var utställd på hans företag. Och nu kräver han mig för det fast jag inte bott där och stängde av elden med
Citera
2022-03-25, 18:41
Medlem
Clint Ruins avatar
Ok, jag missförstod nog... det var alltså hyresvärden som kopplade in elen igen?
Citera
2022-03-25, 18:49
Medlem
Detta är en civilrättslig tvist och om du inte betalar kommer han nog att stämma dig vid närmaste tingsrätt.
Se nu till att vara påläst och ha alla dina papper i ordning, så borde det gå vägen, om du nu har rätt, vill säga. Att ha en sömnig advokat som bara kostar pengar är inget jag rekommenderar. Sköt snacket själv om du kan.
Citera
2022-03-25, 18:51
Medlem
Jag sa upp elen och den var avslutat i januari i slutet. Och den fakturan är betald . Jag har hyreskontrakt tills sista mars . Men ej varit i huset och inte utnyttja el . Men han satte igång värmen i huset när han vart där . Pga huset har dragit el så fick hans företag faktura för februari månad . Men andra ord jag har ej stått på något elavtal till huset sedan februari månad . Men har stått som hyresgäst tills slutet av denna månaden .nu kräver han att jag ska betala elfakturan som är ställd på hans företag .han har gjort på det viset att han betalat den sen gjort egen faktura från hans företag till mig för denna elen
Citera
2022-03-25, 18:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Hyresvärden tycker att du ska stå för underhållsvärmen kontraktstiden ut.
Låter inte helt orimligt om det är så det ligger till.
Citera
2022-03-25, 19:05
Moderator
Tystnads avatar
Fel forum! bostad, hem och trädgård -> Juridik // Moderator
Citera
2022-03-25, 19:25
Medlem
Antar att det är ett hus TS fråga handlar om?
Om det är så skulle i vilket fall jag själv varit tacksam mot hyresvärden.
Att stänga av elen i ett hus under Januari/februari är samma sak som att satsa allt man äger och har på en häst som inte springer i loppet - garanterad förlust
Du är ansvarig för bostaden (står troligtvis i kontraktet) tills dess att uppsägningstiden/kontraktet avslutas.
DVS - skulle något i fastigheten frysa sönder på grund av att elen varit avslagen så är det hyrestagaren som står ansvarig.
Därtill skulle det kunna ses som "försummelse" att stänga av elen under årets kallaste månader. Då kan det bli svårt att få försäkringsbolaget att vilja betala eventuella skador och hyrestagaren får betala reparationerna själv.
Stämmer det som jag tror, att det är ett hus det handlar om så borde du köpa både blommor och choklad till hyresvärden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in