Citat:
Ursprungligen postat av
Raukberg
Det värsta jag råkat ut för är nog harakiri-korven där jag bara bad om ett korvbröd fullt med sås för att prova. Jag har ätit många chilifrukter, inkl. tuggat i mig en Carolina Reaper hemma i köket, men såsen var inte av denna värld. Det kändes som att någon försökte dra ut tungan ur munnen på mig med en kniptång.
Det värsta minnet var däremot en vanlig sketen habanero skyldig till. Japp, hanterade den utan handskar och gick för att pissa efteråt. Drog bak förhuden, kissade och sen börjar det svida. Hjärnan kopplar inte varför så jag typ gnider direkt på ollonet för att få bort svedan - instinktivt - vilket är ett av de sämsta besluten jag någonsin fattat. Svedan går från hemsk till så horribel att jag stönar och slår med knytnävarna i kaklet. Slår på duschen. Vattnet hjälper inte, varken när det är iskallt eller skållhett. Det slutar med att min bättre hälft kommer in i badrummet med en uppgiven blick och en kopp yoghurt som jag sliter åt mig och trycker ned kuken i. Jag stod där inne med paketet i yoghurt i närmare 20 minuter innan smärtan hade lagt sig hjälpligt. Jag har koll på tiden då min käresta satte på en podcast på sin telefon och la den på en pall så att jag hade sällskap i badrummet.
Upplevelsen var 2/10 - inget jag rekommenderar andra att prova.
Fällan i harakirikorven var såsen som innehåller vatten vilket kombinerat med chilikoncentrat förvärrar upplevelsen. En torkad och nedmalen carolina reaper är inte oumbärlig som en färsk carolina reaper även om hettan teoretiskt är lika hög. Däremot blanda torkad chili med mer vätska än vad en färsk frukt innehåller så vänds steken och blir en mardröm att handskas med.
Kort och gott, vattenhalten kombinerat med scoville har sin effekt.