Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-21, 09:31
Medlem
Sladdarens avatar
Het mat och het mat

Det finns olika smakupplägg för det. Man kanske vill inte ha en jämn hetta chili på tallriken utan gobitar med skivade chilis som sen sprider lite hetta i hela rätten men vid varannan tugga sticker det till lite skönt och aromatiskt med hetta när man får en flaga eller chilislice på tuggan

Sen är det så att har du munlädret "impregnerat med hetta" så har du en viss förstärkt smakupplevelse av själva råvarorna. Därför man tex på thai resturang har piri piri separat i en skål eller lite plastask med olja take away så du kan te en picklad chilislice och emellan flera tuggor utan nån märkbar hetta och sen sticker det till så där gottskönt. Lite som smågodis att man äter ett par söta karameller och sen en lakrits - smakbrytningen alltså förnöjer eller en kombo av en lakritsgodis med gelehallon
Citera
2022-10-21, 23:20
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raukberg
Det värsta jag råkat ut för är nog harakiri-korven där jag bara bad om ett korvbröd fullt med sås för att prova. Jag har ätit många chilifrukter, inkl. tuggat i mig en Carolina Reaper hemma i köket, men såsen var inte av denna värld. Det kändes som att någon försökte dra ut tungan ur munnen på mig med en kniptång.

Det värsta minnet var däremot en vanlig sketen habanero skyldig till. Japp, hanterade den utan handskar och gick för att pissa efteråt. Drog bak förhuden, kissade och sen börjar det svida. Hjärnan kopplar inte varför så jag typ gnider direkt på ollonet för att få bort svedan - instinktivt - vilket är ett av de sämsta besluten jag någonsin fattat. Svedan går från hemsk till så horribel att jag stönar och slår med knytnävarna i kaklet. Slår på duschen. Vattnet hjälper inte, varken när det är iskallt eller skållhett. Det slutar med att min bättre hälft kommer in i badrummet med en uppgiven blick och en kopp yoghurt som jag sliter åt mig och trycker ned kuken i. Jag stod där inne med paketet i yoghurt i närmare 20 minuter innan smärtan hade lagt sig hjälpligt. Jag har koll på tiden då min käresta satte på en podcast på sin telefon och la den på en pall så att jag hade sällskap i badrummet.
Upplevelsen var 2/10 - inget jag rekommenderar andra att prova.

Fällan i harakirikorven var såsen som innehåller vatten vilket kombinerat med chilikoncentrat förvärrar upplevelsen. En torkad och nedmalen carolina reaper är inte oumbärlig som en färsk carolina reaper även om hettan teoretiskt är lika hög. Däremot blanda torkad chili med mer vätska än vad en färsk frukt innehåller så vänds steken och blir en mardröm att handskas med.

Kort och gott, vattenhalten kombinerat med scoville har sin effekt.
Citera
2022-10-22, 00:01
Medlem
Bertil85s avatar
Samyang ramen 2x spicy var starka och goda drack däremot en liter vatten till dem.
Fast nu ska visst det finnas 3x spicy måste testa dem med.
Citera
2022-10-28, 22:29
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Samyang ramen 2x spicy var starka och goda drack däremot en liter vatten till dem.
Fast nu ska visst det finnas 3x spicy måste testa dem med.

Annars har Daebak några produkter som toppar upp. Habanero Kimchi, Habanero Spicy Chicken och Ghost Pepper Spicy Chicken. Den sistnämnda sägs vara en miljon scoville men tyckte Bulbak 2x Spicy var mycket svårare att tugga i sig... men Daebak Ghost Pepper gör sin egentliga effekt när man skiter eller kissar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in