2022-03-21, 18:15
Medlem
wwrs avatar
Förföljer massmedia värmlänningar och i så fall varför?

När jag följde tråden "Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen."

(FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.

så fick jag intrycket att ganska många av de (felaktiga) idiotstämplingarna i tråden drabbade värmlänningar. När jag nu söker på "Värmland" i tråden får jag 22 träffar från runt 9 olika fall. Tråden är lång och jag har inte sökt på andra landskap och normerat för folkmängd etc men mitt intryck är att Värmland vinklas negativt i massmedia.

Jag kan inte återfinna inläggen om vämlänningen Stoffe som verkade gilla att renovera sitt gamla hus. Han hade naturligtvis inte kunnat förutsäga krisen mellan Ryssland och EU och hade åkt på en hög elräkning. Han blev i alla fall i tråden idiotstämplad eftersom han tecknat "fel" elabonnemang och inte isolerat huset (han kanske inte haft råd ännu).

Ulf Karlsson från Värmland anklagade Zlatan för doping och blev fälld för förtal.

Idag är det dags igen
Citat:
En skam för Sverige

Arvika kommun skämmer med sitt beteende ut det offentliga Sverige. Istället för att rakryggat medge sitt ansvar i den process som ledde till rättsövergreppen på bröderna i Kevinfallet, vidhåller den att den inte gjort något fel.
https://www.svd.se/en-skam-for-sverige

Det är ju så massmedia arbetar. Man fogar in sina vanliga måltavlor. Idag klagar Zelensky på Schweiz för att de handlar med Ryssland. Klimataktivisten Greta klagar på den schweiziske tennisspelaren Roger Federer då hans sponsorbank investerat i kolgruvor på andra sidan jordklotet. Nyligen kom Credit Suisse-läckan.

Mitt intryck är att Värmland tillhör massmedias måltavlor.

Stämmer det? I så fall varför?

Landskapet har ju inte uttryckt några självständighetstendenser. Finns det t.ex. många EU-kritiker där?
Senast redigerad av wwr 2022-03-21 kl. 18:59.
Citera
2022-10-11, 21:12
Medlem
wwrs avatar
Av en slump kan jag ha snubblat på en ledtråd varför massmedia hatar värmlänningar. Följande personer är värmlänningar eller har kopplingar till landskapet.

Alfred Nobel
John Ericsson
LM Ericsson

Tekniska genier som satte Sverige på världkartan, dvs raka motsatsen till de globala kaosmänniskor som massmedia hyllar.

Det är väl ganska många med tanke på landskapets annars ganska blygsamma framtoning.

(Jag tror inte de två Ericsson var släkt, LM ville märkligt nog inte ha en gravsten. Även värmlänningen Svennis heter Eriksson)

I massmedias förtrollade värld skall uppfinnare vara misslyckade eller i alla fall råka ut för problem. Tekniska genier är egentligen ganska misslyckade om man tittar närmare, enligt massmedias syn på saken.
Håkan Lans
Elon Musk
denne kände figur
Citera
2023-01-12, 10:22
Medlem
wwrs avatar
Mer vatten på kvarnen att media förföljer värmlänningar

En idiot skojar om ett massmord (sannolikt är han betald av Expo). Givetvis kommer han från Värmland och Flashback lägger in det i rubriken.

(FB) Värmland: 17-åring dömd för hets mot folkgrupp pga bildekal (juli 2022)

Det kan handla om att massmedia vill få värmlänningar irriterade på "Stockholmsagendan" och därmed på lång sikt skapa förutsättningar för oroligheter vid gränsen. Värmlänningarna kommer att bli mer intresserade av förbindelser med Norge. Det blir inget Donbas de närmaste 10 åren, men gränsproblem är en förutsättning för att kunna driva den globala agendan vidare. Kriget i Donbas har ökat det kalla kriget, stärkt EU:s makt och givit svepskäl för stora förflyttningar av kapital och männisor, bl.a. en energikris som gör att européernas pengar rinner till Ryssland och även ned i energibolagens fickor.
Senast redigerad av wwr 2023-01-12 kl. 10:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback