Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-21, 08:50
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Sprider storföretagen konfliker i Sverige?

Storföretagen har nu skaffat sig en position där de inte längre utsätts för konkurrens. Mitt intryck är att storföretagen utnyttjar denna till att sprida konflikter i landet. De försöker ställa individer från olika grupper mot varandra och skapa "friktion". Deras anställda skulle inte göra det om inte deras chefer sanktionerat beteendet.

Episod 1
Tidigare hade jag fått tid för rådgivning på en storbank. Jag var ensam i väntrummet när en tjänsteman kom, tittade runt och sade inget. Sedan gick han tillbaka in i kontoret igen. När ingen sedan kommit på den avtalade tiden frågade jag om det var ett missförstånd. Jag blev uppmanad att gå tilbaka och vänta. Sedan kom tjänstemannen tillbaka och sade "Jaså, här sitter du och gömmer dig." Tjänstemannen hade troligen invandrarbakgrund från Sydeuropa. Sedan fick jag normal rådgivning.

Episod 2
Jag hade beställt en ganska viktig artikel i slutet av februari, från ett störrre företag. När den ännu inte kommit ringde jag idag och frågade. Den tjej jag pratade med fnittrade mycket och talade om kaffet hon drack etc Hon bad inte om ursäkt utan sade bara att beställningen "fallit mellan stolarna" och jag skulle skicka igen. Nu vet man ju hur denna teknik att försöka skapa konflikt fungerar, så jag bara svarade OK vänligt utan att kommentera. Fast då fortsatte hon leta och ställde frågor om beställningen. (Jag visste exakt när och till vilken epost den var skickad.) Hon konstaterade flera gånger att beställningen försvunnit, gjorde en paus och verkade väntade på kommentar från mig. Men nu vet man ju hur denna teknik fungerar så det är bara att försöka vänta ut dem. Till slut hittade hon naturligtvis beställningen.

Episod 3
En gång skulle jag checka in på Arlanda för att flyga till Myanmar med mellanlandning i Bangkok. Check-in-agenten godkände inte min vidare-biljett från Bangkok till Myanmar eftersom "bolaget inte fanns i deras dator". Vid flera tillfällen frågade hon mig dessutom om Myanmar var en ö i Thailand! (Jag hade nog även visat on-line visum till Myanmar.) Det skulle hon inte göra om hon försökte lösa problemet. Till slut kunde jag checka in med en annan agent.

Jag har inte vistats så mycket i Sverige de senaste åren men mitt intryck är bestämt att storföretagen har skaffat sig en monopolposition och deras kund-agenter blivit instruerade att försöka sprida konflikter med kunderna. Jag är vit man och har ett intryck att jag mycket oftare ställs mot kvinnor eller invandrare än vad som är förväntat.

Kaos-gänget stöds alltså av storföretagen.

Eller vad säger ni?

----

Jag kan lägga till att jag beökte Serbien förra året. EU har ännu inte ockuperat landet. Även i en storstad som Belgrad kunde man ibland träfffa normala människor, som folk var i Sverige före EU. Affärsinnehavare som försökte hjälpa kunden. Även om de inte hade varan så försökte de hjälpa till att berätta var man kunde köpa den, kanske för att vara vänliga och för att man skulle komma tillbaka och köpa något annat.

Liksom med länder så kan beteendet i affärer ha med storleken att göra. I länder med mindre affärer kan det vara svårt att veta var man kan finna en vara. Men personal i de små affärerna är vänligare och hjälper gärna till att berätta vart man skall gå för att finna varan. (I Europa attackerades de mindre företagen hårt med Corona-lockdown.)

Skall EU och politikerna skall kunna styra Sverige utan folkets inblandning så måste grupperna ligga i konflikt med varandra. Annars enas landet. Stämmer det?
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-21 kl. 09:49.
Citera
2022-03-21, 09:09
  #2
Medlem
Glorfindels avatar
Kort svar på din fråga: Nej, storföretagen sprider inte konflikter i Sverige, det är något som du fantiserat ihop.
Citera
2022-03-21, 09:17
  #3
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Kort svar på din fråga: Nej, storföretagen sprider inte konflikter i Sverige, det är något som du fantiserat ihop.

Hur vet du det då?

Aldrig sett dig i politikforumet förresten, kul med ett nytt "ansikte" och hoppas på fler värdelösa bidrag! Oj nu försade jag mig.

Svar till TS: Kanske, vet inte!
Citera
2022-03-21, 09:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sprider storföretagen konfliker i Sverige?

Storföretagen har nu skaffat sig en position där de inte längre utsätts för konkurrens. Mitt intryck är att storföretagen utnyttjar denna till att sprida konflikter i landet. De försöker ställa individer från olika grupper mot varandra och skapa "friktion". Deras anställda skulle inte göra det om inte deras chefer sanktionerat beteendet.

Episod 1
Tidigare hade jag fått tid för rådgivning på en storbank. Jag var ensam i väntrummet när en tjänsteman kom, tittade runt och sade inget. Sedan gick han tillbaka in i kontoret igen. När ingen sedan kommit på den avtalade tiden frågade jag om det var ett missförstånd. Jag blev uppmanad att gå tilbaka och vänta. Sedan kom tjänstemannen tillbaka och sade "Jaså, här sitter du och gömmer dig." Tjänstemannen hade troligen invandrarbakgrund från Sydeuropa. Sedan fick jag normal rådgivning.

Episod 2
Jag hade beställt en ganska viktig artikel i slutet av februari, från ett störrre företag. När den ännu inte kommit ringde jag idag och frågade. Den tjej jag pratade med fnittrade mycket och talade om kaffet hon drack etc Hon bad inte om ursäkt utan sade bara att beställningen "fallit mellan stolarna" och jag skulle skicka igen. Nu vet man ju hur denna teknik att försöka skapa konflikt fungerar, så jag bara svarade OK vänligt utan att kommentera. Fast då fortsatte hon leta och ställde frågor om beställningen. (Jag visste exakt när och till vilken epost den var skickad.) Hon konstaterade flera gånger att beställningen försvunnit, gjorde en paus och verkade väntade på kommentar från mig. Men nu vet man ju hur denna teknik fungerar så det är bara att försöka vänta ut dem. Till slut hittade hon naturligtvis beställningen.

Episod 3
En gång skulle jag checka in på Arlanda för att flyga till Myanmar med mellanlandning i Bangkok. Check-in-agenten godkände inte min vidare-biljett från Bangkok till Myanmar eftersom "bolaget inte fanns i deras dator". Vid flera tillfällen frågade hon mig dessutom om Myanmar var en ö i Thailand! Det skulle hon inte göra om hon försökte lösa problemet. Till slut kunde jag checka in med en annan agent.

Jag har inte vistats så mycket i Sverige de senaste åren men mitt intryck är bestämt att storföretagen har skaffat sig en monopolposition och deras kund-agenter har fått i uppgift att sprida konflikter med kunderna. Jag är vit man och har ett intryck att jag mycket oftare ställs mot kvinnor eller invandrare än vad som är förväntat.

Kaos-gänget stöds alltså av storföretagen.

Eller vad säger ni?

----

Jag kan lägga till att jag beökte Serbien förra året. EU har ännu inte ockuperat landet. Även i en storstad som Belgrad kunde man ibland träfffa normala människor, som folk var i Sverige före EU. Affärsinnehavare som försökte hjälpa kunden. Även om de inte hade varan så försökte de hjälpa till att berätta var man kunde köpa den, kanske för att vara vänliga och för att man skulle komma tillbaka och köpa något annat.

Skall EU och politikerna skall kunna styra Sverige utan folkets inblandning så måste grupperna ligga i konflikt med varandra. Annars enas landet. Stämmer det?

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Hur vet du det då?

Aldrig sett dig i politikforumet förresten, kul med ett nytt "ansikte" och hoppas på fler värdelösa bidrag! Oj nu försade jag mig.

Svar till TS: Kanske, vet inte!

Svaret på frågan är: nej.
Citera
2022-03-21, 09:40
  #5
Medlem
Svaret på din fråga är nej. Det är till att börja med konspiratoriskt av dig att se mönster i saker du själv tycker dig varit med om. Inte helt olikt radikala feminister som talar om maktstrukturer som de applicerar på allt omkring sig. Sen har du fel i att storbolag saknar konkurrens. Klarna är inte ens tjugo år gammalt och konkurrerar direkt med, och är värderar högre än, svenska storbanker som varit med i över 150 år. Nordstedts är ett av Sveriges största och mest anrika bokförlag. De köptes upp av Storytel som inte ens existerade förrän knappt ett decennium tillbaka. Det byggs gigantiska företag här och nu.
Citera
2022-03-21, 09:57
  #6
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Svaret på frågan är: nej.

Och vad citerar du mig för?
Citera
2022-03-21, 10:02
  #7
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Svaret på din fråga är nej. Det är till att börja med konspiratoriskt av dig att se mönster i saker du själv tycker dig varit med om. Inte helt olikt radikala feminister som talar om maktstrukturer som de applicerar på allt omkring sig. Sen har du fel i att storbolag saknar konkurrens. Klarna är inte ens tjugo år gammalt och konkurrerar direkt med, och är värderar högre än, svenska storbanker som varit med i över 150 år. Nordstedts är ett av Sveriges största och mest anrika bokförlag. De köptes upp av Storytel som inte ens existerade förrän knappt ett decennium tillbaka. Det byggs gigantiska företag här och nu.
Självklart måste man kunna dra slutsatser av det man ser.

Jag tror inte att de stora företagens frammarsch är ett tecken på sund konkurrens. Den är en effekt av att vår ekonomi numera är en planekonomi ungefär som i Sovjetunionen. Sovjet hade 5- och 10-årsplaner, EU har sjuårsplaner. Systemet är så styrt att företagen har olika namn men samma herrar.

Ingen bokförläggare startar ett litet företag och slår ut någon av de stora jättarna. Jag kan inte Storytels historia. Men jag skulle gissa att det ligger globala krafter bakom och de slår ut en traditionsrik svensk bokförläggare.

The Google Guys blev stora för att de hade mäktig backning. Inget speciellt i deras marknadsidé. ("De använde baklänkar" brukar det stå.)

Jurvetson (och andra) räddade Musk från att gå bankrutt, mutade/sponsrade Obama att lägga ned rymdfärjorna och lät SpaceX ta NASA:s roll

Northvolt dånar in med jättekapital och nu skall vi ha tre batterifabriker i Sverige som skall slå ut de redan marknadsledande i Japan, Korea och Kina! Good Luck!

Det finns massor med banker och aktörer, men i praktiken styrs de får samma håll. (En pusselbit heter Vanguard och BlackRock)

Sammmantaget finns det bara olika namn på företag och banker, inte konkurrerade enheter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-21 kl. 10:18.
Citera
2022-03-21, 10:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sprider storföretagen konfliker i Sverige?

Storföretagen har nu skaffat sig en position där de inte längre utsätts för konkurrens. Mitt intryck är att storföretagen utnyttjar denna till att sprida konflikter i landet. De försöker ställa individer från olika grupper mot varandra och skapa "friktion". Deras anställda skulle inte göra det om inte deras chefer sanktionerat beteendet.

Episod 1
Tidigare hade jag fått tid för rådgivning på en storbank. Jag var ensam i väntrummet när en tjänsteman kom, tittade runt och sade inget. Sedan gick han tillbaka in i kontoret igen. När ingen sedan kommit på den avtalade tiden frågade jag om det var ett missförstånd. Jag blev uppmanad att gå tilbaka och vänta. Sedan kom tjänstemannen tillbaka och sade "Jaså, här sitter du och gömmer dig." Tjänstemannen hade troligen invandrarbakgrund från Sydeuropa. Sedan fick jag normal rådgivning.

Episod 2
Jag hade beställt en ganska viktig artikel i slutet av februari, från ett störrre företag. När den ännu inte kommit ringde jag idag och frågade. Den tjej jag pratade med fnittrade mycket och talade om kaffet hon drack etc Hon bad inte om ursäkt utan sade bara att beställningen "fallit mellan stolarna" och jag skulle skicka igen. Nu vet man ju hur denna teknik att försöka skapa konflikt fungerar, så jag bara svarade OK vänligt utan att kommentera. Fast då fortsatte hon leta och ställde frågor om beställningen. (Jag visste exakt när och till vilken epost den var skickad.) Hon konstaterade flera gånger att beställningen försvunnit, gjorde en paus och verkade väntade på kommentar från mig. Men nu vet man ju hur denna teknik fungerar så det är bara att försöka vänta ut dem. Till slut hittade hon naturligtvis beställningen.

Episod 3
En gång skulle jag checka in på Arlanda för att flyga till Myanmar med mellanlandning i Bangkok. Check-in-agenten godkände inte min vidare-biljett från Bangkok till Myanmar eftersom "bolaget inte fanns i deras dator". Vid flera tillfällen frågade hon mig dessutom om Myanmar var en ö i Thailand! (Jag hade nog även visat on-line visum till Myanmar.) Det skulle hon inte göra om hon försökte lösa problemet. Till slut kunde jag checka in med en annan agent.

Jag har inte vistats så mycket i Sverige de senaste åren men mitt intryck är bestämt att storföretagen har skaffat sig en monopolposition och deras kund-agenter blivit instruerade att försöka sprida konflikter med kunderna. Jag är vit man och har ett intryck att jag mycket oftare ställs mot kvinnor eller invandrare än vad som är förväntat.

Kaos-gänget stöds alltså av storföretagen.

Eller vad säger ni?

----

Jag kan lägga till att jag beökte Serbien förra året. EU har ännu inte ockuperat landet. Även i en storstad som Belgrad kunde man ibland träfffa normala människor, som folk var i Sverige före EU. Affärsinnehavare som försökte hjälpa kunden. Även om de inte hade varan så försökte de hjälpa till att berätta var man kunde köpa den, kanske för att vara vänliga och för att man skulle komma tillbaka och köpa något annat.

Liksom med länder så kan beteendet i affärer ha med storleken att göra. I länder med mindre affärer kan det vara svårt att veta var man kan finna en vara. Men personal i de små affärerna är vänligare och hjälper gärna till att berätta vart man skall gå för att finna varan. (I Europa attackerades de mindre företagen hårt med Corona-lockdown.)

Skall EU och politikerna skall kunna styra Sverige utan folkets inblandning så måste grupperna ligga i konflikt med varandra. Annars enas landet. Stämmer det?
Nej, däremot har större företag mer "säkerhet" dvs. om det blir problem kan det bli svårare att hitta problemet.

Plus att de anställda på större företag får inte förmedla information om andra företag som kan missgyna deras egna företag. Sekretess lagar inom de anställda.
Citera
2022-03-21, 10:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sprider storföretagen konfliker i Sverige?

Storföretagen har nu skaffat sig en position där de inte längre utsätts för konkurrens. Mitt intryck är att storföretagen utnyttjar denna till att sprida konflikter i landet. De försöker ställa individer från olika grupper mot varandra och skapa "friktion". Deras anställda skulle inte göra det om inte deras chefer sanktionerat beteendet.

Episod 1
Tidigare hade jag fått tid för rådgivning på en storbank. Jag var ensam i väntrummet när en tjänsteman kom, tittade runt och sade inget. Sedan gick han tillbaka in i kontoret igen. När ingen sedan kommit på den avtalade tiden frågade jag om det var ett missförstånd. Jag blev uppmanad att gå tilbaka och vänta. Sedan kom tjänstemannen tillbaka och sade "Jaså, här sitter du och gömmer dig." Tjänstemannen hade troligen invandrarbakgrund från Sydeuropa. Sedan fick jag normal rådgivning.

Episod 2
Jag hade beställt en ganska viktig artikel i slutet av februari, från ett störrre företag. När den ännu inte kommit ringde jag idag och frågade. Den tjej jag pratade med fnittrade mycket och talade om kaffet hon drack etc Hon bad inte om ursäkt utan sade bara att beställningen "fallit mellan stolarna" och jag skulle skicka igen. Nu vet man ju hur denna teknik att försöka skapa konflikt fungerar, så jag bara svarade OK vänligt utan att kommentera. Fast då fortsatte hon leta och ställde frågor om beställningen. (Jag visste exakt när och till vilken epost den var skickad.) Hon konstaterade flera gånger att beställningen försvunnit, gjorde en paus och verkade väntade på kommentar från mig. Men nu vet man ju hur denna teknik fungerar så det är bara att försöka vänta ut dem. Till slut hittade hon naturligtvis beställningen.

Episod 3
En gång skulle jag checka in på Arlanda för att flyga till Myanmar med mellanlandning i Bangkok. Check-in-agenten godkände inte min vidare-biljett från Bangkok till Myanmar eftersom "bolaget inte fanns i deras dator". Vid flera tillfällen frågade hon mig dessutom om Myanmar var en ö i Thailand! (Jag hade nog även visat on-line visum till Myanmar.) Det skulle hon inte göra om hon försökte lösa problemet. Till slut kunde jag checka in med en annan agent.

Jag har inte vistats så mycket i Sverige de senaste åren men mitt intryck är bestämt att storföretagen har skaffat sig en monopolposition och deras kund-agenter blivit instruerade att försöka sprida konflikter med kunderna. Jag är vit man och har ett intryck att jag mycket oftare ställs mot kvinnor eller invandrare än vad som är förväntat.

Kaos-gänget stöds alltså av storföretagen.

Eller vad säger ni?

----

Jag kan lägga till att jag beökte Serbien förra året. EU har ännu inte ockuperat landet. Även i en storstad som Belgrad kunde man ibland träfffa normala människor, som folk var i Sverige före EU. Affärsinnehavare som försökte hjälpa kunden. Även om de inte hade varan så försökte de hjälpa till att berätta var man kunde köpa den, kanske för att vara vänliga och för att man skulle komma tillbaka och köpa något annat.

Liksom med länder så kan beteendet i affärer ha med storleken att göra. I länder med mindre affärer kan det vara svårt att veta var man kan finna en vara. Men personal i de små affärerna är vänligare och hjälper gärna till att berätta vart man skall gå för att finna varan. (I Europa attackerades de mindre företagen hårt med Corona-lockdown.)

Skall EU och politikerna skall kunna styra Sverige utan folkets inblandning så måste grupperna ligga i konflikt med varandra. Annars enas landet. Stämmer det?


Exemplen kan givetvis göras till näst intill det oändliga.
Härska genom söndring är ett gammalt väl beprövat ”kort” som funkar bra om man vill ha kontrollen över befolkningen!

Det råder ingen tvekan att det är på så vis du beskriver, och jag har otaliga egna upplevelser åt samma håll...banken, affären, valfri myndighet etc hela samhällsstrukturens utveckling går åt det hållet, samtidigt som man ”programmerar” befolkningen till överhetsskygga ryggradslösa ”individer” som ALDRIG vågar frågasätta eller ställa krav överhuvudtaget!

Håll motsättningarna igång och se till att dela in alla i ”grupper” som strider sinsemellan och mot alla andra är receptet för att kontrollera människor, samtidigt som man tutar i dem att allt är ”för ert bästa” och fri demokrati....när det är precis TVÄRT OM!
Citera
2022-03-21, 10:27
  #10
Medlem
Det närmaste jag kan komma på är dessa jävla köer överallt - till alla myndigheter - samt köernas lillebror - telefon kö -
Citera
2022-03-21, 11:00
  #11
Medlem
Google och facebook kommer lägga sig i valet med censur.
Citera
2022-03-21, 13:25
  #12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willmaisnomore
Google och facebook kommer lägga sig i valet med censur.
Inte bara lägga sig i. 00gel å Fejan kommer avgöra vårt vägval den 11:e september med att se till Landsmoder Maggan rattandes S A P vinner bly tungt över den däringa vänster-mittenkitten-oppostionen av Haute Cuisine-dinerande Tuffe Uffe å Fina Ebba, upptimade med positivhalarns kedjade apa, som får sitta i farstun å lapa dogdish mens herrskrapet smörjer kråset.

OnT: Multisarna å storföretagen är idag främst idé-ologiskt styrda.

De ger var månad sitt Tionde till B L M och till E X P O och får på så vis sina anställda och kunder, alla ur den Välbeställda Mede klassen att ängsligt bekräftelsesökande göra likadant.

Ihop med Rödmarinerade sociala plattformar och MarXXistmedia så styr de helt flockopinionen i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback