Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-20, 19:42
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killfortheday
Hej, som det står i rubriken så vågar jag inte lämna min lägenhet. Innan pandemin så kunde jag isolera mig i kortare perioder speciellt under sommaren. Men det har blivit värre så att jag inte kan gå ut alls. Blir svårare nu när våren har kommit och det blir allt ljusare.

Allt känns så hopplöst och jag tror helt ärlig inte kan bryta detta mönster.
Fattar att jag behöver hjälp men hur ska jag fixa det om jag inte kan gå ut? Kan inte gå ut mitt på dagen eller kvällen. Kan inte kontakta en vän eller familj pga diverse anledningar.

Jag slösar bort mitt liv och kommer antagligen behöva avsluta mitt liv. Frågan är bara när.
Eller lider du av något annat, svår ångestsjukdom etc ?
Citera
2022-03-20, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Trolltråd. Jag har suttit inne i samma tidsperiod och vågar mig definitivt ut bland folk. Skulle man sitta hemma själv så länge av rädsla för något är det psyk och vård man behöver. Som inneboende patient.

Så jävla äckligt att du ens anklagar mig för det.
Tror du på fullaste allvar jag skulle skapa denna tråd på FLASHBACK, om jag inte hade några andra möjligheter?
Kanske har du rätt att jag blir inlagd i framtiden men har klarat mig undan än så länge.
Citera
2022-03-20, 19:46
Medlem
Du borde starta ett företag och hålla kurser i överlevnad. Nog mer än jag som tänkte att du fick maten levererad till dörren en gång i veckan via beställningar på nätet.

4 månader på det som "fanns i kylskåp och skafferi" ....otroligt ! (under förutsättning att det är sant alltså, du får förstå att det är en makalös bedrift och att vi med all rätta har rätt att vara skeptiska).

Du måste ju ha fyllt på något alldeles in i helsike med pasta, konserver etc etc innan du "stängde dörren"
Du kan ju omöjligen bara ha haft det normala i kylskåp och skafferi, du MÅSTE ha preppat järnet (eller ?)

Hur mycket krut har du kvar innan du tvingas gå till affären ?
Hur betalar du dina räkningar ? frågan kanske mer ska ställas som "var får du pengar ifrån"
Har du ingen i din närhet som är orolig för dig, får besök av ?
Hur klarar du vitaminbehovet (finns ju i och för sig på burk kanske) ?
Vad gör du om dagarna ? Berätta om hur dagen ser ut !

I vilket fall som helst behöver du professionell hjälp, du ska INTE söka detta över telefon. Du ska öppna dörren till ditt egenskapade fängelse och släppa ut dig själv.
Citera
2022-03-20, 19:46
Medlem
Vasakortbrallas avatar
Testat ångestdämpande? Typ stesolid eller liknande? Prata med en läkare, det finns hjälp att få.

Självmord är en permanent lösning på tillfälligt problem. Onödigt och fegt.

Hur gammal är du?
Med hjälp av en läkare/terapeut kan du lätt komma i kontakt med likasinnade, gruppterapi där du kan känna igen dig och lära känna folk att våga umgås med utan att känna som du gör.
Citera
2022-03-20, 19:47
Medlem
Det är viktigt att komma ihåg att det bara är hjärnan som spökar och lurar dig, och om du isolerar dig mer kommer hjärnan att spöka mer, tankarna är alltså inte verklighet. Testa att kanske gå på en löprunda eller liknande där det inte befinner sig så mycket folk eller inget folk alls bara för att komma ut lite och få frisk luft och lite fysisk aktivitet så kommer det börja bli bättre. Om det är jobbigt gäller det bara att bryta barriären.
Citera
2022-03-20, 19:48
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du borde starta ett företag och hålla kurser i överlevnad. Nog mer än jag som tänkte att du fick maten levererad till dörren en gång i veckan via beställningar på nätet.

4 månader på det som "fanns i kylskåp och skafferi" ....otroligt ! (under förutsättning att det är sant alltså, du får förstå att det är en makalös bedrift och att vi med all rätta har rätt att vara skeptiska).

Du måste ju ha fyllt på något alldeles in i helsike med pasta, konserver etc etc innan du "stängde dörren"
Du kan ju omöjligen bara ha haft det normala i kylskåp och skafferi, du MÅSTE ha preppat järnet (eller ?)

Hur mycket krut har du kvar innan du tvingas gå till affären ?
Hur betalar du dina räkningar ? frågan kanske mer ska ställas som "var får du pengar ifrån"
Har du ingen i din närhet som är orolig för dig, får besök av ?
Hur klarar du vitaminbehovet (finns ju i och för sig på burk kanske) ?
Vad gör du om dagarna ? Berätta om hur dagen ser ut !

I vilket fall som helst behöver du professionell hjälp, du ska INTE söka detta över telefon. Du ska öppna dörren till ditt egenskapade fängelse och släppa ut dig själv.

Vad är ni för pappskallar som frågar hur han betalar räkningar? Vem betalar räkningar på annat sätt än hemifrån?
Citera
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Så jävla äckligt att du ens anklagar mig för det.
Tror du på fullaste allvar jag skulle skapa denna tråd på FLASHBACK, om jag inte hade några andra möjligheter?
Kanske har du rätt att jag blir inlagd i framtiden men har klarat mig undan än så länge.
Man vet aldrig.

Vad är du rädd för?

Förklara mer utförligt så kan jag nog komma på några råd och förklara lite för dig ur mitt eget kunskapsförråd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Frågan är vill du ha hjälp? Om du vill är det inte så svårt, det du saknar är ett intresse som driver livsglöden. Har du tex någon typ av hobby eller musik du gillar? Lära sig ett instrument tex kan vara jättekul och givande och håller en motiverad. Eller något annat du kan hålla på med i hobbyväg? Glöm medicin och skit, funkar inte. Satsa på ett intresse och någon utmaning för kroppen och knoppen, tex ett instrument.

Såklart vill jag ha hjälp men hur börjar jag? Har sökt hjälp tidigare då detta var ett problem förra sommaren och lyckade bryta isoleringen men nu känner jag mig fast.

Har intresse som jag brinner och om jag inte hade dem så skulle jag inte orkat gå upp för sängen. Jag vill gå ut och leva men allt känns så jobbigt. Känner mig konstant rädd och ensam.
Citera
2022-03-20, 19:49
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Jag slösar bort mitt liv och kommer antagligen behöva avsluta mitt liv. Frågan är bara när.
Du slösar inte bort ditt liv, du använder det för lite.

Jag kan killgissa att du har låg självrespekt, kanske beroende på din uppväxt.

Om så, kan du för en dag tänka dig att du är viktig?
Gå ut och förstå att andra (som inte tittar på mobilen) bara ser dig som en potentiell vän?
Citera
2022-03-20, 19:50
Medlem
Hjälpen finns utanför, du måste ut även om hjärtat bankar på som fasen av att enbart titta på dörren. Om du inte kan gå ut själv behöver du släppa in någon som kan följa med dig ut. Nu när det är ljust ute är det fullt normalt att stänga ute omvärlden en aning med hjälp av solglasögon. Så solglasögon på och någon som kan följa med dig ut i alla fall en kort sväng vore en praktisk del i lösningen.
Citera
2022-03-20, 19:50
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:

Har intresse som jag brinner och om jag inte hade dem så skulle jag inte orkat gå upp för sängen. Jag vill gå ut och leva men allt känns så jobbigt. Känner mig konstant rädd och ensam.
Vad har du för intressen då? Vad äter du under dygnet?
Citera
2022-03-20, 19:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
nej men min läkare tjatar om det.
Är rädd för viktuppgång och att det blir värre om jag börjar.
Med tanke på att du inte äter nåt så behöver du inte vara rädd för viktuppgång.

Fattar inte varför man trollar om man inte planerar trollandet lite bättre.. lycka till nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in