Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-20, 17:45
  #1
Medlem
Jag ska bevisa min nykterhet i 6 månader för att få körkortstillstånd, jag ska göra 6 urinprover och 4 alkohol.

Vi säger att jag dricker 10 bärs några dagar innan alkohol provet, kommer detta synas eller är det lungt. Jag dricker knappt längre och narkotika har jag lagt på hyllan helt men givetvis blir det en och annan bira ibland på knappa 22 år. Ska jag vara helt vit denna period eller går det att dricka runt 10 bärs 1 gång i månaden?

Tacksam för svar
2022-03-20, 18:18
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveJ
Jag ska bevisa min nykterhet i 6 månader för att få körkortstillstånd, jag ska göra 6 urinprover och 4 alkohol.

Vi säger att jag dricker 10 bärs några dagar innan alkohol provet, kommer detta synas eller är det lungt. Jag dricker knappt längre och narkotika har jag lagt på hyllan helt men givetvis blir det en och annan bira ibland på knappa 22 år. Ska jag vara helt vit denna period eller går det att dricka runt 10 bärs 1 gång i månaden?

Tacksam för svar

Jag skulle inte dricka något alls. Man vill ju inte chansa
2022-03-20, 18:25
  #3
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreveJ
Jag ska bevisa min nykterhet i 6 månader för att få körkortstillstånd, jag ska göra 6 urinprover och 4 alkohol.

Vi säger att jag dricker 10 bärs några dagar innan alkohol provet, kommer detta synas eller är det lungt. Jag dricker knappt längre och narkotika har jag lagt på hyllan helt men givetvis blir det en och annan bira ibland på knappa 22 år. Ska jag vara helt vit denna period eller går det att dricka runt 10 bärs 1 gång i månaden?

Tacksam för svar

Du kan inte vänta några dagar 🤔
Men drick på du, en som dig som tycker att alkohol är viktigt, behövs inte i trafiken.
2022-03-20, 18:30
  #4
Medlem
arlaharen3936s avatar
Du kan läsa:
https://www.transportstyrelsen.se/gl...-och-cdt-2.pdf

Jag har genomgått samma sak fast 6 månader/2gånger under ett år.
Jag har inte haft några problem med narkotikan men alkoholen är svårare. Jag höll mig nykter 1 månad innan jag skulle lämna prover.
Dricker du regelbundet (behöver inte vara mycket) så stiger dina CDT värden i blodet. Det halveras efter ca 2 veckor.

Bästa är att hålla dig helt alkoholfri under provperioden. Eller tills dina 4 prov för alkohol (blodprover) är färdiga. Annars kommer Transportstyrelsen kräva längre och strängare, provtagning i framtiden.
2022-03-20, 19:36
  #5
Medlem
Det är en så kort period och så jävla onödigt att dricka alkohol under den perioden. Fattar inte ens hur det kan vara en fråga, bara håll dig i skinnet tills du har ditt körkort sen kan du supa och knarka hur mycket du vill så länge du inte torskar.
Prioriterar du supen före körkortet?
Drick dina jävla öl.
Prioriterar du körkortet före spriten?
Håll dig bara nykter den korta perioden.
2022-03-20, 19:45
  #6
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det skulle synas ja. Troligen inte om du dricker 10 öl sex månader innan provet men då det är mindre än 1,5 månad kvar till ett provtillfälle så skulle det troligen avspegla sig på testresultatet. De där testen har helt seriöst gett utslag för att folk tagit en lättöl under veckan innan. De är riktigt bra.

Som de andra skriver: Om alkohol är så viktigt för dig att du funderar på hur du ska kunna lura i dig lite alkohol så har du problem. Det finns typ inte att man haft missbruk av narkotika men klarar av stt sköta alkohol finfint, därav varför du inte ska dricka heller enligt Transportstyrelsen.

Det är en klassiker att narkomaner lurar sig själva att de klarar av alkoholrus. Alkohol ger också ett dopaminpåslag, precis det som drogerna gjort dig beroende av. Om du inte vill vara med om den sjukt tråkiga resan för att bli nykter alkoholist också så skulle jag skita i öl.
2022-03-20, 20:38
  #7
Medlem
Det är inget problem att avstå alkohol, Har inte påbörjat övervaknings perioden än för såg brevet från transportstyrelsen idag.

Ska hålla mig helt nykter nu framöver eftersom motorer och bilar är en av mina största intressen, tänkte boka privat så jag kan börja så snart som möjligt men drack i fredags 3st 40cl 5% bärs, 18cl vodka en halv champagne och förra helgen 2 glas vin och 8 bärs ska jag avvakta i några veckor? skulle det vara kört om jag t.ex börjar nästa vecka?

Edit: Före dom gångerna så drack jag sist i slutet av januari
2022-03-21, 06:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreveJ
Jag ska bevisa min nykterhet i 6 månader för att få körkortstillstånd, jag ska göra 6 urinprover och 4 alkohol.

Vi säger att jag dricker 10 bärs några dagar innan alkohol provet, kommer detta synas eller är det lungt. Jag dricker knappt längre och narkotika har jag lagt på hyllan helt men givetvis blir det en och annan bira ibland på knappa 22 år. Ska jag vara helt vit denna period eller går det att dricka runt 10 bärs 1 gång i månaden?
Tacksam för svar
Svar ja!
2023-01-30, 11:17
  #9
Medlem
Är på samma resa första provet tog jag 16 januari vi kan ju hålla kontakt i dm om du vill. Hade vart kul och se vad dom har för tider mellan prover etc, jag har helt nykter och vart det ett bra tag.. en grej jag tycker är roligt är att min handläggare säger att det e super hemligt och att dom kommer ringa in samma/en dag innan för blodprov men kan se alla tillfällen i min 1177
2023-05-25, 01:52
  #10
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlaharen3936
Du kan läsa:
https://www.transportstyrelsen.se/gl...-och-cdt-2.pdf

Jag har genomgått samma sak fast 6 månader/2gånger under ett år.
Jag har inte haft några problem med narkotikan men alkoholen är svårare. Jag höll mig nykter 1 månad innan jag skulle lämna prover.
Dricker du regelbundet (behöver inte vara mycket) så stiger dina CDT värden i blodet. Det halveras efter ca 2 veckor.

Bästa är att hålla dig helt alkoholfri under provperioden. Eller tills dina 4 prov för alkohol (blodprover) är färdiga. Annars kommer Transportstyrelsen kräva längre och strängare, provtagning i framtiden.
Fick du lämna några narkotikaprover eller endast alkohol?
2023-05-25, 11:46
  #11
Medlem
(FB) Samlingstråd om frågor kring droger/alkohol och körkortsinnehav/körkortsåterkallelse
2023-05-25, 19:38
  #12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Använd samlingstråden som det länkas till ovanför.
Tråd låst.
/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback