Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-09-28, 10:09
  #61
Medlem
Cameltotems avatar
Det krävs en väldigt hög analytisk förmåga och arbeta med väldigt abstrakta problem. Du behöver inte kunna någon matte för de flesta utvecklarjobb.

Ska du sitta med spelutveckling så är matte ett krav dock.
Citera
2022-09-28, 10:27
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Det krävs en väldigt hög analytisk förmåga och arbeta med väldigt abstrakta problem. Du behöver inte kunna någon matte för de flesta utvecklarjobb.

Ska du sitta med spelutveckling så är matte ett krav dock.
All programmering har med matematik att göra. Dock behöver man inte kunna göra komplexa uträkningar för de flesta utvecklarjobb.

Man klarar sig med grundläggande aritmetik, men oavsett om man är medveten om det så är t.ex. en vanlig if-sats ren matematik.

Som du säger så krävs det dock faktisk kännedom om exempelvis linjär algebra om man ska utveckla en fysikmotor till ett spel.
Citera
2022-09-28, 10:37
  #63
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
All programmering har med matematik att göra. Dock behöver man inte kunna göra komplexa uträkningar för de flesta utvecklarjobb.

Man klarar sig med grundläggande aritmetik, men oavsett om man är medveten om det så är t.ex. en vanlig if-sats ren matematik.

Som du säger så krävs det dock faktisk kännedom om exempelvis linjär algebra om man ska utveckla en fysikmotor till ett spel.

Linjär algebra absolut, men det använder minst lika mycket är trigonometri och vektorer.
Citera
2022-09-28, 11:02
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
Linjär algebra absolut, men det använder minst lika mycket är trigonometri och vektorer.
Jo jo, det var ju bara ett exempel.

Min poäng var att det är lite väl förenklat att påstå att man inte behöver matte för programmering.

Man behöver dock inte bli avskräckt från att utbilda sig till utvecklare bara för att man tyckte att gymnasiematten var svår.
Citera
2022-09-28, 11:31
  #65
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
All programmering har med matematik att göra. Dock behöver man inte kunna göra komplexa uträkningar för de flesta utvecklarjobb.

Man klarar sig med grundläggande aritmetik, men oavsett om man är medveten om det så är t.ex. en vanlig if-sats ren matematik.

Som du säger så krävs det dock faktisk kännedom om exempelvis linjär algebra om man ska utveckla en fysikmotor till ett spel.

Jo men mycket är ju abstraherat bort och inget man behöver tänka på. Det är inte som du behöver kunna mer än multiplicering och dividering som webbutvecklare.
Citera
2022-09-28, 11:51
  #66
Medlem
Att bli programmerare verkar lätt, men att bli en bra programmerare är svårt.
Men de verkar få jobb oavsett om jag ska utgå från min bekantskapskrets.
Citera
2023-02-14, 10:36
  #67
Medlem
Grundfrågan här handlar egentligen om vilket område som intresserar dig. Som flera har påpekat så finns det flera grenar. Personligen ser jag branchen såhär grovt uppskattat efter att ha vart i den mer än 10år.

1. Generell frontend - Utveckla vad vi ser på en webbsida eller mobilapp. Du kommer klara dig väldigt bra med motsvarigheten till Matte A.

2. Generell backend - Utveckla logik för en webbsida, mobilapp eller andra system som behöver data. Ett förenklat exempel, en webbsida behöver en webbserver för att ens kunna synas på internet. Den behöver också kunna visa någon typ av data, annars fyller den inte sin funktion.
All data behöver lagras på något sätt så backend handlar mycket om hur trafiken "ska" flöda hos en applikation eller för en webbsida.
Redan här börjar det bli något mer komplext eftersom det oftast handlar om stora mängder data. Det i sin tur leder till att behandla olika typer av datastrukturer och tankesättet blir mer abstrakt. Personligen tycker jag det här motsvarar "svårighetsgraden" Matte B från gamla gymnasiet, bara för att få någon form av referens från att räkna med siffror till ren algebra.

3. Här börjar det roliga. Tycker personligen det är gränslandet mellan allt från Matte 2 till <= calc 1 kanske 2.
Här kan man göra det mesta. Projekten är roliga och man förstår på hög nivå i princip alla delar inom branchen. Områden som är kluriga är nästa steg (AI och ML) men man löser oftast enklare problem även här.

4. "Slutbossen", AI och ML (Machine Learning). Det här området är motsvarigheten för Master > PhD-nivå. Både AI och ML är komplext och handlar bara om matematik på hög nivå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gausselimination är grundläggande här.

Här blir många lätt förblindade upplever jag. Du kommer säkert hitta Python-bibliotek som behandlar AI och ML men det har ingenting med det göra rent tekniskt. Det är lite som att sätta sig i en bil och säga att man har konstruerat motorn fast man inte ens vart den sitter.
Om du förstår matematiken bakom dessa bibliotek, ja då kan du kalla dig AI och ML-utvecklare.

Till sist, inom alla dessa områden finns det varierande svårighetsgrader och jag har säkert glömt något men det borde ge en generell överblick vilken väg du vill ta.
En sak är säkert och det är att du måste lägga ofantligt mycket tid i början. Tankesättet är som att lära sig ett helt nytt språk. Jag tycker liknelsen när man första gången hör språket i Kazakstan är ganska bra.
Citera
2023-02-15, 22:07
  #68
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opoq101
Grundfrågan här handlar egentligen om vilket område som intresserar dig. Som flera har påpekat så finns det flera grenar. Personligen ser jag branchen såhär grovt uppskattat efter att ha vart i den mer än 10år.

1. Generell frontend - Utveckla vad vi ser på en webbsida eller mobilapp. Du kommer klara dig väldigt bra med motsvarigheten till Matte A.

2. Generell backend - Utveckla logik för en webbsida, mobilapp eller andra system som behöver data. Ett förenklat exempel, en webbsida behöver en webbserver för att ens kunna synas på internet. Den behöver också kunna visa någon typ av data, annars fyller den inte sin funktion.
All data behöver lagras på något sätt så backend handlar mycket om hur trafiken "ska" flöda hos en applikation eller för en webbsida.
Redan här börjar det bli något mer komplext eftersom det oftast handlar om stora mängder data. Det i sin tur leder till att behandla olika typer av datastrukturer och tankesättet blir mer abstrakt. Personligen tycker jag det här motsvarar "svårighetsgraden" Matte B från gamla gymnasiet, bara för att få någon form av referens från att räkna med siffror till ren algebra.

3. Här börjar det roliga. Tycker personligen det är gränslandet mellan allt från Matte 2 till <= calc 1 kanske 2.
Här kan man göra det mesta. Projekten är roliga och man förstår på hög nivå i princip alla delar inom branchen. Områden som är kluriga är nästa steg (AI och ML) men man löser oftast enklare problem även här.

4. "Slutbossen", AI och ML (Machine Learning). Det här området är motsvarigheten för Master > PhD-nivå. Både AI och ML är komplext och handlar bara om matematik på hög nivå.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gausselimination är grundläggande här.

Här blir många lätt förblindade upplever jag. Du kommer säkert hitta Python-bibliotek som behandlar AI och ML men det har ingenting med det göra rent tekniskt. Det är lite som att sätta sig i en bil och säga att man har konstruerat motorn fast man inte ens vart den sitter.
Om du förstår matematiken bakom dessa bibliotek, ja då kan du kalla dig AI och ML-utvecklare.

Till sist, inom alla dessa områden finns det varierande svårighetsgrader och jag har säkert glömt något men det borde ge en generell överblick vilken väg du vill ta.
En sak är säkert och det är att du måste lägga ofantligt mycket tid i början. Tankesättet är som att lära sig ett helt nytt språk. Jag tycker liknelsen när man första gången hör språket i Kazakstan är ganska bra.
En fråga bara, varför valde du just gausselimination som exempel på något grundläggande för maskininlärning?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback