Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-19, 19:46
  #1
Moderator
Carlboms avatar
I kulturartiklar om Cicci Wallins friande dom i tryckfrihetsmålet kring hennes bok "Allt som var mitt" så nämns Flashback.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-tryckfriheten

Citat:
Dörren öppnas på glänt till en flashbackvärld
Den friande domen mot Cissi Wallin riskerar att öppna för fler uthängningar

Citat:
Två fel gör inte ett rätt.

Jag är, som ni hör, besvärad av den friande domen. Och jag är besvärad av att jag, som lever på det fria ordet, känner så. Men en tryckfrihet som tillåter allvarliga ärekränkningar av privatpersoner – vi talar inte om underbyggda uppgifter om makthavare här – skulle förstöra livet för oskyldiga och deras anhöriga. Skyldiga personer skulle för evigt vara dömda, även de som sonat sina brott. Ett samhälle där vem som helst fritt kan smutskastas vore barbariskt, även när det sker mellan två pärmar eller i tidningsspalterna.

Jag är rädd att juryn just öppnat dörren på glänt mot en flashbackvärld.




https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...m-cissi-wallin

Citat:
Friande domen är en seger för tryckfriheten

Citat:
Enligt Petter Larsson handlar det dock inte om litteratur, utan om att ”öppna dörren på glänt mot en flashbackvärld.” Så kan man också förminska litteratur skriven av kvinnor, genom att jämföra den med ett manligt skvallerforum på nätet – men Flashback finns ju redan, och det är inte forumet som står inför rätta. Varför jämför Larsson inte med Noréns dagböcker, Myrdals uppväxtskildring eller Felicia Feldts dagböcker, varför placerar han Wallin enbart i en debatt om hur sexualbrott bäst bekämpas, som om boken vore utbytbar mot mer resurser till polisen?

Reagerar lite på att Flashback kallas "manligt skvallerforum".
__________________
Senast redigerad av Carlbom 2022-03-19 kl. 22:22.
Citera
2022-03-19, 20:03
  #2
Medlem
GeleZachas avatar
Ja det var märkligt uttryckt med ”manligt skvallerforum”. Undrar egentligen hur många % av flashbacks medlemmar som är kvinnor, jag har alltid också associerat alla medlemmar på FB som män. Men egentligen tror jag att en ganska stor del (om dock absolut inte ens i närheten av en majoritet) av flashbacks medlemmar är kvinnor
Citera
2022-03-19, 20:05
  #3
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Reagerar lite på att Flashback kallas "manligt skvallerforum".
Bevisar väl bara hur lite skribenten vet om det människan skriver om. Säkert signifikativt för Aftonbladet.

Lite ”Skriv som det känns, inte som det är”.

(Jag har för övrigt inte en enda väninna som inte också har ett konto här.)

/Linda.
Citera
2022-03-19, 20:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Ja det var märkligt uttryckt med ”manligt skvallerforum”. Undrar egentligen hur många % av flashbacks medlemmar som är kvinnor, jag har alltid också associerat alla medlemmar på FB som män. Men egentligen tror jag att en ganska stor del (om dock absolut inte ens i närheten av en majoritet) av flashbacks medlemmar är kvinnor

Jo tack, vissa trådar är som en enda stor syjunta för tanter. Skvallertråden om Pernilla Wahlgren t.e.x.

Roligt att kunna få en inblick!
Citera
2022-03-20, 07:12
  #5
Medlem
Fan vad illa hon skriver - men vad kan man vänta sig från en "journalist" - satan shit.
Citera
2022-03-20, 08:38
  #6
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
I kulturartiklar om Cicci Wallins friande dom i tryckfrihetsmålet kring hennes bok "Allt som var mitt" så nämns Flashback.

Reagerar lite på att Flashback kallas "manligt skvallerforum".
Domen i tryckfrihetsmålet har verkligen fått oss att öppna ögonen för att det är stor skillnad i vad man får publicera i t.ex. en bok mot vad man får publicera på sociala medier. Skriver man en bok lyder man under Tryckfrihetsförordningen och då är det tydligen okej att anklaga identifierbara personer för våldtäkt och andra grova brott utan att det är väl underbyggt eller att det finns bevis för det.

Jag förstår jämförelsen med Flashback, då det här är mycket vanligt att personer här anklagas till höger och vänster för saker helt utan bevis och påtagligen ofta helt oskyldiga. Det är bara att titta i krimtrådarna där avdelningen lågbegåvade snillen spekulerar namedroppar trådarna med tänkbara kandidater, ofta utan någon som helst reflektion eller eftertanke.
Citera
2022-03-21, 07:52
  #7
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Vad menas med "dörren öppnas på glänt till en flashbackvärld"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback