Citat:
Ursprungligen postat av
Diablo1118
Jag personligen ser väl inga direkt problem med amorteringskrav men är väl egentligen mot allt som är ett krav och som gäller min egen ekonomi.
Jag vill själv bestämma om jag ska betala av eller inte och kunna välja det som är mest fördelaktigt för mig. Jag har ganska lite lån men betalar av 1000 kr / månad mest för att se att det sjunker varje år men egentligen bryr jag mig inte så mycket om mitt lån. Har bara bostadslån på ca 20 % av värdet. Skulle räntan skena skulle jag betala av det som är kvar.
Nu kan just du välja, då du är lågt belånad. Men att någon som köper med 85% belåning, och dessutom många gånger lånat upp 15% via annat håll, ska kunna välja om dom vill amortera eller inte tycker jag är helt uppåt väggarna.
Sedan är det inte bara upp till låntagaren att bestämma, även långivarna bör sätta hårdare krav självmant för att gå med på att låna ut. Jag tycker långivarna är alldeles för "slappa" och godtar alldeles för lättvindigt låneansökningarna. Vi börjar närma oss en form av subprime loans just nu, vilket kan sluta väldigt illa.
Lite off topic kanske, men Sverige borde även ha passat på att fasa ut ränteavdraget under senaste 10 åren, men börjar nog bli lite sent att göra det nu. För att inte tala om att det är politiskt självmord om det inte sker en bred överenskommelse.