2023-01-03, 14:59
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Ryssland pratar om intressesfärer, väst pratar om allierade och partners. Ukraina har valt väst framför Ryssland. Vårt stöd till Ryssland är både en ekonomisk investering och en investering i vår egen säkerhet. Det är anledningen till att stödet till Ukraina är så stort och kommer att förbli stort 2023.

Dina resonemang här är minst sagt motsägelsefulla. Om vårt stöd till Ryssland är en investering i vår säkerhet, vem är det då som investerar i motparten Ukraina?
Citera
2023-01-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Dina resonemang här är minst sagt motsägelsefulla. Om vårt stöd till Ryssland är en investering i vår säkerhet, vem är det då som investerar i motparten Ukraina?

Blev fel där. Ska givetvis stå stöd till Ukraina.
Citera
2023-01-03, 15:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
På sätt och vis kanske du har rätt, men jämförelsen ska ju göras mellan Ukraina och Ryssland. Ukraina har ju absolut inte råd med detta krig och är på väg mot undergång. Detta oavsett om väst pumpar in materiel, eftersom detta sedan på något vis ska betalas. Det kan ju aldrig vara värt priset för Ukraina som stat och nation att tvinga de ryssar som bor i Donbass att tillhöra Ukraina. Det är ju en närmast obegriplig ekvation. Om man tänker sig att de omstridda områdena återgår till Ukraina. Hur ska man vinna stöd från den ryska befolkningen för en gemensam framtid?
Du glömmer att över 80% i Donbass ville tillhöra Ukraina fram till 2014 när Ryssland drog igång kriget. Många flydde västerut, men de kommer komma tillbaka om de får och av de som är kvar idag har många sympatier för Ukraina och sympatierna för terrorregimen från Ryssland och deras hejdukar (de så kallade separatisterna) i Donbass torde vara minimalt efter omfattande tvångsmobilisering och användande av Donbass yngre män som kanonmat vid fronten. Men visst, det kan säkert bli tufft, men även rysktalande i Ukraina är ukrainare och de som inte vill vara kvar kan ju välja att flytta till Ryssland, de har ju fått ryskt medborgarskap av den store ledaren i Kreml.
Citera
2023-01-03, 16:11
Avslutad
Har MacGregor återkommit med ett nytt datum när Ryssland "vinner"?
Citera
2023-01-03, 17:01
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Du glömmer att över 80% i Donbass ville tillhöra Ukraina fram till 2014 när Ryssland drog igång kriget. Många flydde västerut, men de kommer komma tillbaka om de får och av de som är kvar idag har många sympatier för Ukraina och sympatierna för terrorregimen från Ryssland och deras hejdukar (de så kallade separatisterna) i Donbass torde vara minimalt efter omfattande tvångsmobilisering och användande av Donbass yngre män som kanonmat vid fronten. Men visst, det kan säkert bli tufft, men även rysktalande i Ukraina är ukrainare och de som inte vill vara kvar kan ju välja att flytta till Ryssland, de har ju fått ryskt medborgarskap av den store ledaren i Kreml.

Så här på håll är det förstås svårt att veta hur det verkligen ligger till, men det är ju inte svårt att tänka sig att de flesta i Donbass tyckte det var ok att bo och leva som ryss i Ukraina och att det bara skulle vara en massa onödigt krångel att ändra på det. Sen dess så har ju det ryska språket i viss mån motarbetats från myndighetshåll i en stävan att stärka det ukrainska språket. I vilken utsträckning är det för mig svårt att veta, men att sådant har förekommit verkar vara allmänt accepterad fakta. Hur sådant påverkar opinionen är likaså svårt att veta, men det vore inte konstigt om de med ryska rötter blivit mer negativa till det ukrainska styret av detta.

Nu har det dessutom varit stridigheter sedan 2014 och många på båda sidorna har fått lämna sina hem och många har dött. Det blir ingen lätt sak att läka detta och frågan är om det är rimligt att Ukraina ska få överhöghet över dessa landområden som historiskt sett utan tvivel varit ryska under de senaste århundradena och dessutom än i dag i huvudsak är befolkade med ryssar. Är det helt enkelt inte bättre ur ett ukrainskt perspektiv att börja på ny kula utan dessa etniska konflikter?
Citera
2023-01-03, 17:35
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Så här på håll är det förstås svårt att veta hur det verkligen ligger till, men det är ju inte svårt att tänka sig att de flesta i Donbass tyckte det var ok att bo och leva som ryss i Ukraina och att det bara skulle vara en massa onödigt krångel att ändra på det. Sen dess så har ju det ryska språket i viss mån motarbetats från myndighetshåll i en stävan att stärka det ukrainska språket. I vilken utsträckning är det för mig svårt att veta, men att sådant har förekommit verkar vara allmänt accepterad fakta. Hur sådant påverkar opinionen är likaså svårt att veta, men det vore inte konstigt om de med ryska rötter blivit mer negativa till det ukrainska styret av detta.
Det har förts kampanjer för att man ska tala ukrainska i hela Ukraina, men det har aldrig förbjudits att tala ryska, publicera på ryska (om det inte motarbetar Ukrainas försvar) och detta är något som framför allt tog fart efter 2014. Jag kan tänka mig att många rysktalande trodde det skulle bli bättre när "separatisterna" över, men huruvida de tycker så nu är svårt att veta.

Citat:
Nu har det dessutom varit stridigheter sedan 2014 och många på båda sidorna har fått lämna sina hem och många har dött. Det blir ingen lätt sak att läka detta och frågan är om det är rimligt att Ukraina ska få överhöghet över dessa landområden som historiskt sett utan tvivel varit ryska under de senaste århundradena och dessutom än i dag i huvudsak är befolkade med ryssar. Är det helt enkelt inte bättre ur ett ukrainskt perspektiv att börja på ny kula utan dessa etniska konflikter?
Då många av dessa rysktalande känt sig som ukrainare så är det nog möjligt att det gärna stannar kvar i Ukraina, men det är något man får diskutera när de ryska ockupationstrupperna lämnat Ukraina.
Citera
2023-01-03, 17:35
Medlem
Citat:

Det är väldigt rimligt att Ukraina har överhöghet över sina internationellt erkända landområden. Vill de stackars "utsatta" ryska minoriteterna börja på ny kula i världens största land Ryssland så får de väl göra det. De har u nyligen fått ryska pass trots att avsikten enbart var att skapa självständiga regioner.
Citera
2023-01-03, 17:44
Medlem
Citat:

Nej, det ukrainska språket var mer utbrett tidigare:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ukrainian_language#/media/File:Ukrainian_in_Russian_Empire_1897.png

Ryssland har inte någon historisk rätt till Donbass. De har dock ivrigt koloniserat och förtryckt sin omgivning under hundratals år. Donbass har tillhört Ukraina i hundra år (lika länge som Ukraina har funnits). Om nu språk eller etnicitet ska vara det som avgör vilket land man tillhör så ska både Kherson och Zaporizjzja tillhöra Ukraina. En stor del av Ryssland skulle dessutom bli självständiga länder. Stödjer du kolonialism och imperialism?
Citera
2023-01-03, 22:07
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Har MacGregor återkommit med ett nytt datum när Ryssland "vinner"?

Var väl en offensiv av ryssen som skulle gå av stapeln inom 2-12 veckor har jag för mig. Tror det var i början av december som oraklet i moskva siade om detta

Kadek
Senast redigerad av Kadek 2023-01-03 kl. 22:13.
Citera
2023-01-04, 13:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Var väl en offensiv av ryssen som skulle gå av stapeln inom 2-12 veckor har jag för mig. Tror det var i början av december som oraklet i moskva siade om detta

Kadek

Det var vad han gissade tror jag, har han någonsin sagt bestämt detta kommer att hända om 1-2 veckor bergsäkert?

Jag tycker han resonerar hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=iUrxbxpR-Zs
Citera
2023-01-04, 16:29
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedbyus
Det var vad han gissade tror jag, har han någonsin sagt bestämt detta kommer att hända om 1-2 veckor bergsäkert?

Jag tycker han resonerar hela tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=iUrxbxpR-Zs

Hej !

Jag mindes fel. I denna video(https://twitter.com/thatdayin1992/status/1595397647703097344?t=Rrlw-7ldLWFgo9ySuexieg&s=19) daterad 23 november påstår han att det finns 700 tusen ryska militärer som omringar ukraina och inom 2-8 veckor när maken är frusen och ryssland anser att sina trupper är redo så kommer de gå in och "finish off" den ukrainska regeringen och de sista delarna av Ukrainas försvarsmakt.

Senast i början av februari ska alltså ryssland ha påbörjat sin offensiv.

Kadek
Citera
2023-01-04, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Hej !

Jag mindes fel. I denna video(https://twitter.com/thatdayin1992/status/1595397647703097344?t=Rrlw-7ldLWFgo9ySuexieg&s=19) daterad 23 november påstår han att det finns 700 tusen ryska militärer som omringar ukraina och inom 2-8 veckor när maken är frusen och ryssland anser att sina trupper är redo så kommer de gå in och "finish off" den ukrainska regeringen och de sista delarna av Ukrainas försvarsmakt.

Senast i början av februari ska alltså ryssland ha påbörjat sin offensiv.

Kadek

Sa han verkligen det i videon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in