Citat:
Ursprungligen postat av
folkgemenskap
Brigaden vill bara ha frivilliga med militär utbildning eller personer med yrkesfärdigheter som kan vara användbara i försvaret, till exempel läkare eller ingenjörer.
Olika medier har rapporterat om flera avhopp bland de frivilliga. Orsakerna till att de återvänt hem till Sverige uppges bland annat vara brister i organisation i Ukraina och att de bemötts dåligt.
– Jag dementerar de uppgifterna, de stämmer inte alls. Till min kännedom har sex av oss godkända frivilliga återvänt hem och det var relaterat till attacken mot basen i västra Ukraina. Och sedan har vi avfärdat en del både i Sverige och på plats då de inte ansågs vara stridsdugliga. Några av dem som avfärdades i Sverige har ändå tagit sig hit på eget bevåg. En av dem svor att hämnas och det gör han med desinformation som det nu ser ut, säger Philip Brännvall.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/67...ina-1.68622453
Citat:
Ursprungligen postat av
Tumidanda
Jag såg denna artikel i Aftonbladet idag och den är nog med i alla större svenska tidningar. Detta är ju helt uppenbar "damage control" från ZOG och ännu en rekryteringskampanj och reklam. Det har varit mycket reklam i Västmedia som ska få frivilliga från Väst att åka dit och "döda ryssar" och kämpa för global mångkultur, bögparader och fler könsbytesoperationer för skolbarn.
I dagens västerländska samhälle så går det oftast inte att veta om saker som påstås i media är sanna. Det som påstås kan ju vara helt sant, lite sant och kraftigt överdrivet och vinklat eller inte sant alls och helt påhittat (som "Snake Island", "Saddam har massförstöreslevapen", "några skäggiga snubbar i en grotta i Afghanistan låg bakom 9/11" eller "Assad gasar sitt eget folk"). Ju större politisk och ideologisk betydelse det har för makten desto större är sannolikheten att det är kraftigt förvanskat eller helt påhittat.
Stämmer det som påstås i artikeln om 678 frivilliga svenskar, inga egna förluster alls och enbart stora glada framgångar och massor av döda ryssar? Tja, det är väl kanske tänkbart, även om det låter osannolikt.
Det där är nog mest påhitt, precis som så mycket annat som skrivs om den här konflikten. Många av uppgifterna i artikeln framstår som osannolika, exempelvis följande:
Citat:
Vi är 678 svenska frivilliga här i Ukraina.
En förvånansvärt hög siffra som jag inte tror stämmer.
Citat:
...uppskattar att cirka 500 ryssar har dödats i insatser med svenskt deltagande ... Inga förluster vad jag känner till, bara nån spricka i foten eller så
Det verkar konstigt att de skulle döda ryssar på löpande band utan att lida några egna förluster.
Citat:
säger Philip Brännvall, som har skyddad identitet för att inte kunna spåras
Så behändigt, för det innebär ju att ingen kan kontrollera vad det här är för lirare överhuvudtaget. Det verkar inte bättre än att TT har pratat på telefon med en person som de inte har en aning om vem han är och utgått från att allt han säger är sant. Ofattbart oseriöst. Hur fick han förresten skyddad identitet? Beviljade Skatteverket honom det för att han skulle åka till Ukraina och kriga? Det låter konstigt.
Citat:
Vi bygger upp små jägarförband, störgrupper eller sabotagegrupper.
Jamen, så klart att de är jägare som smyger omkring bakom fiendens linjer och saboterar. Det är ju coolast.
Citat:
Vi kör ju spaning, vi kallar in eld mer än vi avger eld. Vi ger koordinater till ukrainarna som sköter eldgivningen.
Och hur kommunicerar de med de ukrainska artilleristerna när de vare sig talar ukrainska eller ryska?