Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-14, 12:16
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blade99
Bra tips. Lättare sagt än gjort. Tror det beror på att man har förväntningar på sig men också för att undvika lidande typ som ångest om varför man inte kunde göra bättre.

Släpp din börda och förlåt dig själv (viktigast av allt, oavsett vad det är) förlåt dom i din omgivning oavsett. Det finns ingen mening att inte göra det.

Det finns inget du kan göra bättre än vad du gör i en värld som vill se dig misslyckas. Spela inte det spelet. Frigör dig själv ifrån det. Så kommer du till andra insikter. Betyder inte att man ska sluta leva, tvärt om.

Du slängs in i scenarion, situationer som andra skapat och som dom vill att du reagerar på. Var inte en pjäs. Låt inget överraska dig. Allt är möjligt. Och allt är möjligt att manipulera, det vi ser på TV dvs.

Det yttre är ett brus, ett kaos. Strukturen till det finner du inom dig. Balansen.

Himmelriket/helvetet existerar i vår hjärna.
Citera
2022-03-14, 12:24
Citat:
Ja kriget i Ukraina, hotet som riktas mot Sverige, inflationen och allt blir dyrare med tiden medans länderna är detsamma.

Man undrar om det finns framtid kvar i Sverige? Eller om folk börjar fundera redan hitta flykt vägar?

Eller lever folk fortfarande som vanligt? Dvs köper lägenhet och investerar pengar osv? Eller lever ni mer försiktig och sparsamt med era pengar?

Jag har 100k på sparkontot. Känner mig inte ens ekonomisk säker. Känns jag behöver minst 1 miljon kronor vid ett kris eller krig för att vara absolut säker och inte oroad.
Ja, det är läge att vara orolig. Vara rädd och ha ångest. Världen är full av risker och nu är det dags för trygghetsnarkomanerna i lilla Sverige att få smaka på osäkra tider. Inflationen äter upp dina pengar varje dag sålänge du har dem på sparkontot. 4,5 procents inflation gör att dina 100k minskar med nästan 5k i värde även om du inte rör dem och bara lever på kokt potatis i ett år. Din bostadsrätt tappar värde. Kanske blir den sönderbombad? Rätt som det är så kommer Covid tillbaka och då är det på med munskydden igen, men den här gången finns inte lyxen att hålla avstånd eller hålla sig hemma för rätt som det är så ska ni ner och packas ihop likt makrillar i skyddsrummen. Tätt, tätt packade. Folk hostar. Braket och smällarna ovanifrån är dina tillgångar som smulas sönder av bomber från en konflikt du inte var en del av och inte önskade. Samtidigt rasar banksystemet ihop och vem vet om insättningsgarantin gäller i krigstid? Force majore?

Det finns all anledning att ligga vaken och stirra i taket om nätterna.
Citera
2022-03-14, 18:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja kriget i Ukraina, hotet som riktas mot Sverige, inflationen och allt blir dyrare med tiden medans länderna är detsamma.

Man undrar om det finns framtid kvar i Sverige? Eller om folk börjar fundera redan hitta flykt vägar?

Eller lever folk fortfarande som vanligt? Dvs köper lägenhet och investerar pengar osv? Eller lever ni mer försiktig och sparsamt med era pengar?

Jag har 100k på sparkontot. Känner mig inte ens ekonomisk säker. Känns jag behöver minst 1 miljon kronor vid ett kris eller krig för att vara absolut säker och inte oroad.

Man får ju (som alltid egentligen) anpassa sig till det ekonomiska klimatet som råder. Den höga inflationen är egentligen inget nytt (den "verkliga" inflationen har varit betydligt högre än 2% årligen ett tag nu, även om det tagit ordentlig fart senaste året) och det bästa man kan göra mot det är att köpa en bostad. Att hyra en bostad och sitta med pengar på banken är ett dåligt inflationsskydd som exempel.

Att investera är ett annat sätt att skydda sig mot inflation, man kan även säkra i form av guld.
Citera
2022-03-14, 19:13
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Sverige's framtid ar svart som natten. Men det ar kontraproduktivt att vara orolig, agera istallet.

Skaffa dig plan A, B och C.
Citera
2022-03-14, 19:17
Medlem
Grattis att du har vaknat!
Förfallet har pågått i över tjugo år och det går bara snabbare och snabbare nu.

Det första du bör göra är att inte "spara" pengar på banken.
Just nu så förlorar du 5-25% värde per år.

Köp allt nu som du behöver för att klara dig.
Citera
2022-03-14, 19:25
Medlem
Absolut.
Även innan Corona och Ukrainakrisen hade vi för många som inte försörjde sig själva.
Även om jag föredrar Ukrainare framför MENA, så kommer dom flesta att stanna i Sverige och försämra välfärden ytterligare för dom som betalar den.
Citera
2022-03-14, 19:37
Medlem
Är du orolig på riktigt för Sveriges framtid så ska du ju ha en "kriskassa" med guldmynt och lite krypto if the shit hits the fan scenario.
Samt konservburkar o liknande.

Men jag skulle ej betta allt på det visst ha 10 procent av ditt kapital i det men skulle ändå fortsätta investera i aktiefonder o liknande för kan bli en morgondag och då står man där bättre men sina alternativa investeringar bättre o hedga lite mot bägge utgångarna enligt mig o ej lägga alla ägg i samma korg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in