Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-16, 10:52
Medlem
Är det någon som nyligen hämtat ut sitt pass? Ansökte den 15 juni och undrar hur det ser ut i processen
Citera
2022-08-17, 13:24
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettyhatemachine
Jag är här just nu. Kom runt 5.30 och det var inte en käft här. Just nu så står det sammanlagt 6 Pers i kön, så läget är bra mycket lugnare än för ett tag sedan 👍
Okej vad bra! Tack
Citera
2022-08-17, 15:47
Medlem
Idag 17/8 kl 15:05 fick jag sms att mitt pass finns att hämta 😊

Gjorde mitt 15/6 kl 20:40.
Citera
2022-08-18, 19:57
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Det är inte bara i Sverige passtiderna är långa. Även i Storbritannien och Canada måste folk vänta länge.

Det är en konspiration mot oss vanliga knegare.
Citera
2022-08-19, 13:36
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-Ap-Kung
Det är inte bara i Sverige passtiderna är långa. Även i Storbritannien och Canada måste folk vänta länge.

Det är en konspiration mot oss vanliga knegare.

Japp det är övertydligt att de inte vill att skatteslvarna flyr. Samt de vill valla folk till digitala ID.
Citera
2022-08-30, 22:42
Medlem
Tog mitt pass 29/6, var beräknat att komma v38. Har oroat mig inför en resa som jag ska iväg på samma vecka. Fick ett meddelande idag att passet finns att hämta. 3 v tidigare än väntat! Mailade även polisen förra tisdagen för att höra status och fick då svar att de mottagit min ansökan men att passet inte var klart.
Citera
2022-09-15, 15:20
Medlem
Snaidistens avatar
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter ang detta.
Bokade tid 8/3, tiden jag fick hos polisen var 14/9. Gick dit och allt var avklarat på fem minuter.
Passet får jag hämta ut efter 13 veckor!

Min sammanlagda tid för att förnya mitt pass blir alltså över nio månader!

Grattis Sverige!
Citera
2022-09-21, 12:16
Medlem
Första lediga tid i min stad, 25 april + 10-12 veckors leveranstid = får passet i juli. Hur kan detta fortfarande inte vara löst? Omöjligt att alla bokade tider används? Runt 250 tider i veckan, 30 veckor+ dit, 100 000 invånare i staden. Ska 7,5-10% (många är väl två på en tid) av invånarna plötsligt ha nya pass?

Kan ju inte vara så svårt att lösa? Bara göra så man får betala passet i förväg. Bokar du av senare än 24h från tiden så brinner pengarna inne.

Pass für Allah fungerar tyvärr inte längre heller. Genierna la till slut dit en captcha, så det kör typ 5min innan det fastnar.
Citera
2022-09-21, 12:50
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c3E1RkUADAZ2Ewu
Första lediga tid i min stad, 25 april + 10-12 veckors leveranstid = får passet i juli. Hur kan detta fortfarande inte vara löst? Omöjligt att alla bokade tider används? Runt 250 tider i veckan, 30 veckor+ dit, 100 000 invånare i staden. Ska 7,5-10% (många är väl två på en tid) av invånarna plötsligt ha nya pass?

Kan ju inte vara så svårt att lösa? Bara göra så man får betala passet i förväg. Bokar du av senare än 24h från tiden så brinner pengarna inne.

Pass für Allah fungerar tyvärr inte längre heller. Genierna la till slut dit en captcha, så det kör typ 5min innan det fastnar.
Märkligt, kollade nu för Västernorrland. 5 av 6 orter hade lediga tider idag.
Jag tror f.ö. jag går på nationellt id-kort. Är för gammal och Schengen/EU räcker för mig.
Citera
2022-09-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Märkligt, kollade nu för Västernorrland. 5 av 6 orter hade lediga tider idag.
Jag tror f.ö. jag går på nationellt id-kort. Är för gammal och Schengen/EU räcker för mig.

Ja, verkar variera en hel del eftersom de själva skriver att väntetiden är ca 6 veckor på att få en tid (vilket för mig är 30 veckor då om jag inte vill åka till en annan stad). Min polisstation kanske är extra efterblivna. Nu ligger dessutom bokningssidan nere vilket inte är första gången för min del.

Ja, nationellt ID-kort räcker ju i de flesta fall, då skulle jag ändå kunna lämna Sverige nästa sommar om jag vill då leveranstiden är lite kortare

Sedan vill man ju ändå ha ett pass då det används för att identifiera sig internationellt (KYC på många sidor med finansiella instrument t ex).
Citera
2022-09-21, 17:21
Medlem
Vi är ett gäng som ska ner till Maldiverna 4/12. Jag och brorsan har bokat tid 28/9. En kollega gjorde sitt ansökning igår och tanten bakom disken kunde inte garantera leverans innan 4/12

Enligt polisens hemsida står det att alla som gjorde ansökningar mellan 16/9-19/9 uppskattas att bli klara v49 vilket är katastrofalt

Någon som vet om Maldiverna tar ett provisorisk pass? Det får bli the worst case. Jag hittar dock ingen information om detta på nätet. Något som tänder hoppet är följande text på polisens hemsida:

"Ett provisoriskt pass får inte ha längre giltighetstid än sju månader"

Vet att ett passet måste vara giltigt i 6 månader för inresa men frågan är om de tar ett sådant provisoriskt pass?
Citera
2022-09-28, 00:05
Bannlyst
Vad menas med flytande foto/bild? Det är tydligen en "unik" sak som endast Sverige har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in