Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-08, 22:16
  #1
Medlem
Tråknicks avatar
Jag har vid ett fåtal tillfällen stött på folk som neggar på vanligt förekommande utbud av dijonsenap, rynkat på näsan och gnäller nåt om att man bara hittar riktig dijon i Frankrike.

Men när jag ser matlagare utomlands som ska laga nåt så är det alltid samma Grey Poupon som åker fram.

Finns "riktig" dijonsenap, var får man tag på den och vad skulle du säga är skillnaden?
Citera
2022-03-08, 22:22
  #2
Medlem
BrotherXIIs avatar
Vad ska skillnaden mellan Grey Poupon och ”riktig” bestå av då?
Citera
2022-03-08, 22:24
  #3
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vad ska skillnaden mellan Grey Poupon och ”riktig” bestå av då?

Jag tror att Grey Poupon är den riktiga. Där är riktmärket.
Citera
2022-03-08, 22:31
  #4
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vad ska skillnaden mellan Grey Poupon och ”riktig” bestå av då?

Ja, det är ju min fråga.
Citera
2022-03-08, 22:38
  #5
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Jag tror att Grey Poupon är den riktiga. Där är riktmärket.

Det är också min uppfattning, firman grundades på 1700-talet.

Dijonsenap är inte ens en skyddad ursprungsbeteckning, det är en senapstyp där man använder en speciell sorts senapsfrön.
Citera
2022-03-08, 22:42
  #6
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Folk snackar så mycket skit. Vill låtsas att dom har koll men vet inte vad dom pratar om. Det är så inne att rata all typ av livsmedel nu pga "inte äkta" så det finns snart ingenting som är tillåtet längre.
Ät vilken sort du vill och låt dom inte inbilla dig att dom vet bättre. Har dom ens lagat mat i Frankrike?
Citera
2022-03-08, 23:29
  #7
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Nu vet jag inte svaret på just denna fråga, men om jag fått en krona för varje dryg jävel som sagt att "riktig ****** kan du bara få ur röven på en mongolisk ekimå vid fullmåne på en jämn torsdag vart sjunde sekel" eller liknande så hade jag nog haft råd med en stor stark.
Folk snackar så mycket skit för att göra sig märkvärdiga.
Citera
2022-03-09, 09:10
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Nu vet jag inte svaret på just denna fråga, men om jag fått en krona för varje dryg jävel som sagt att "riktig ****** kan du bara få ur röven på en mongolisk ekimå vid fullmåne på en jämn torsdag vart sjunde sekel" eller liknande så hade jag nog haft råd med en stor stark.
Folk snackar så mycket skit för att göra sig märkvärdiga.

Word!
Citera
2022-03-09, 12:52
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag har vid ett fåtal tillfällen stött på folk som neggar på vanligt förekommande utbud av dijonsenap, rynkat på näsan och gnäller nåt om att man bara hittar riktig dijon i Frankrike.

Men när jag ser matlagare utomlands som ska laga nåt så är det alltid samma Grey Poupon som åker fram.

Finns "riktig" dijonsenap, var får man tag på den och vad skulle du säga är skillnaden?

Grey Poupon och Maille grundades på 1700-talet båda två.
I Frankrike är det Maille Original och Grey Poupon Deli som jag har sett mest i restaurangkök.
Dom riktigt fina köken använder inget annat än Pommery Royal, men det är en ren matlagningsenap.

Det är lika stor skillnad mellan dijonsenapsorter som det är mellan olika svenska (som egentligen är den tyska stilen).
Dom allra flesta är överrens om att Grey Poupon är ”originalet”, men Maille har alltid haft bredare och hårdare marknadsföring och har därför blivit den vanligaste hushållsenapen.
Grey Poupon upplevs nog som mer exklusiv då dom inte har velat marknadföra sig lika hårt.
Men populariteten skulle jag säga är jämn mellan Maille och Poupon.
Edvard Fallons grejer är ytterligare ett steg uppåt i exklusivitet, och har många olika roligavarianter.

Varje märke och inbördes sorter har olika kryddning, senapstyrka, sötma osv.
Det speciella med Poupon Deli är att den har ett rätt rejält pepparrotsbett som gör att den funkar bra i matlagning.
Maille Original är väldigt neutral och är fin om man vill jobba smaker runt den.
Olika senap används till olika grejer, helt enkelt.

Pommery Royal är smaksatt med (riktig) konjak och är faktiskt jäkligt elegant.
Måste testas.

Jag beställer från https://www.saveurdujour.com/en/ som har ett jävla kanonutbud på dijonsenap.
Svartvinbär, cider och chili är andra grejer som är kul i dijonsenap.

https://www.delitea.se/ har Royalen i sortimentet.

Och din fråga då - Maille är absolut en ”riktig” dijonsenap och du frågar fransmän.
Allt annat snack är hornstullbögeri.

//Mr. Mustard.
Citera
2022-03-09, 13:00
  #10
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Grey Poupon och Maille grundades på 1700-talet båda två.
I Frankrike är det Maille Original och Grey Poupon Deli som jag har sett mest i restaurangkök.
Dom riktigt fina köken använder inget annat än Pommery Royal, men det är en ren matlagningsenap.

Det är lika stor skillnad mellan dijonsenapsorter som det är mellan olika svenska (som egentligen är den tyska stilen).
Dom allra flesta är överrens om att Grey Poupon är ”originalet”, men Maille har alltid haft bredare och hårdare marknadsföring och har därför blivit den vanligaste hushållsenapen.
Grey Poupon upplevs nog som mer exklusiv då dom inte har velat marknadföra sig lika hårt.
Men populariteten skulle jag säga är jämn mellan Maille och Poupon.
Edvard Fallons grejer är ytterligare ett steg uppåt i exklusivitet, och har många olika roligavarianter.

Varje märke och inbördes sorter har olika kryddning, senapstyrka, sötma osv.
Det speciella med Poupon Deli är att den har ett rätt rejält pepparrotsbett som gör att den funkar bra i matlagning.
Maille Original är väldigt neutral och är fin om man vill jobba smaker runt den.
Olika senap används till olika grejer, helt enkelt.

Pommery Royal är smaksatt med (riktig) konjak och är faktiskt jäkligt elegant.
Måste testas.

Jag beställer från https://www.saveurdujour.com/en/ som har ett jävla kanonutbud på dijonsenap.
Svartvinbär, cider och chili är andra grejer som är kul i dijonsenap.

https://www.delitea.se/ har Royalen i sortimentet.

Och din fråga då - Maille är absolut en ”riktig” dijonsenap och du frågar fransmän.
Allt annat snack är hornstullbögeri.

//Mr. Mustard.

Plötsligt händer det! Tack för insikten.
Citera
2022-03-09, 13:21
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag har vid ett fåtal tillfällen stött på folk som neggar på vanligt förekommande utbud av dijonsenap, rynkat på näsan och gnäller nåt om att man bara hittar riktig dijon i Frankrike.
Finns "riktig" dijonsenap, var får man tag på den och vad skulle du säga är skillnaden?
När du stöter på dessa människor igen får du fråga vad de menar med "riktig" och varför man bara hittar den i Frankrike.
Till yttermera visso finns inga regler för var senapen skall vara producerad eller varifrån ingredienserna skall komma ifrån; det är alltså inget skyddat varumärke utan ett recept
Frågar du leif mannerströms vän svarar han så här 07:05 in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=14MbfXgewuA
Citera
2022-03-09, 14:36
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
När du stöter på dessa människor igen får du fråga vad de menar med "riktig" och varför man bara hittar den i Frankrike.
Till yttermera visso finns inga regler för var senapen skall vara producerad eller varifrån ingredienserna skall komma ifrån; det är alltså inget skyddat varumärke utan ett recept
Frågar du leif mannerströms vän svarar han så här 07:05 in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=14MbfXgewuA

Inte ens ett recept.
Sålänge senapen är gjord på svartsenap och verjus eller vitt vin (”vanlig” ljus senap görs på gula senapsfrön och oftast vinäger) kan den smaksättas med vad som helst och kallas dijonsenap.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback