Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-08, 01:25
  #1
Medlem
amerikaaaans avatar
Jag är jätterädd för att få sömnparalys. Läste att det är större risk om man har ångest, sömnproblem och om tex sina föräldrar har sömnparalyser, och allt av det har jag. Och det gör mig bara ännu mer rädd och stressad att veta att jag har en stor risk för att få det.

Har aldrig fått det förut men är så jävla rädd för att få det. Har någon något tips på hur man inte kan få det? Tex att sova på sidan? Är det omöjligt att få sömnparalys ifrån sidan?
Citera
2022-03-08, 01:36
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amerikaaaan
Jag är jätterädd för att få sömnparalys. Läste att det är större risk om man har ångest, sömnproblem och om tex sina föräldrar har sömnparalyser, och allt av det har jag. Och det gör mig bara ännu mer rädd och stressad att veta att jag har en stor risk för att få det.

Har aldrig fått det förut men är så jävla rädd för att få det. Har någon något tips på hur man inte kan få det? Tex att sova på sidan? Är det omöjligt att få sömnparalys ifrån sidan?

Alltså du oroar dig över ett ickeproblem. 99.99% av befolkningen råkar inte ut för det. Börja med att ta tag i din ångest, vad beror den på? Du oroar dig alltså för vad 0, 01% av befolkningen råkar ut för? Börja i rätt ända.
Citera
2022-03-08, 01:41
  #3
Medlem
amerikaaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså du oroar dig över ett ickeproblem. 99.99% av befolkningen råkar inte ut för det. Börja med att ta tag i din ångest, vad beror den på? Du oroar dig alltså för vad 0, 01% av befolkningen råkar ut för? Börja i rätt ända.

Ja, du har en poäng.

Men största problemet är att jag inte kan sluta oroa mig för dom minsta sakerna här i världen, ser ingen utväg ifrån det hela. Anser mig själv som löjlig för det också men det går inte att sluta.
Citera
2022-03-08, 01:46
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amerikaaaan
Ja, du har en poäng.

Men största problemet är att jag inte kan sluta oroa mig för dom minsta sakerna här i världen, ser ingen utväg ifrån det hela. Anser mig själv som löjlig för det också men det går inte att sluta.

Du är inte löjlig, du har ett problem, det är ditt fokus.
Citera
2022-03-08, 01:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amerikaaaan
Jag är jätterädd för att få sömnparalys. Läste att det är större risk om man har ångest, sömnproblem och om tex sina föräldrar har sömnparalyser, och allt av det har jag. Och det gör mig bara ännu mer rädd och stressad att veta att jag har en stor risk för att få det.

Har aldrig fått det förut men är så jävla rädd för att få det. Har någon något tips på hur man inte kan få det? Tex att sova på sidan? Är det omöjligt att få sömnparalys ifrån sidan?

En annan möjlighet är att ta till dig vad det är frågan om. Det må vara en obehaglig upplevelse, men inser man det så inser man att det är just det: bara en (obehaglig) upplevelse.
Citera
2022-03-08, 02:01
  #6
Medlem
SkoterFreaks avatar
Jag lider av hypnagoga hallucinationer varje natt och ibland även sömnparalys. Plågas av insomnia och har haft ångest hela livet, även ADD. Ärligt talat är det inte så mycket att oroa sig för, hade en bara för nån kväll sen. En lång människoliknande svart varelse stod och kollade på mig vid min sängkant, tog några sekunder innan jag kunde röra på mig och då slog jag upp min näve så fort jag kunde, då försvann den.

Det är bara en hallucination, den kan inte skada dig, så släpp rädslan. Är det jävligt obehagligt? Ja. Kommer man bli mördad mitt i natten? Nej. Det kommer vara skitläskigt i några sekunder sen är det över, finns massa andra grejer som faktiskt är farliga du borde vara rädd för istället.

Edit: Är du väldigt rädd fortfarande kan du skaffa en sovmask, då kommer du inte se något i ditt rum iallafall. Sen finns det EXTREMT ovanliga fall där man fortfarande kan känna sig vaken men inte har förmågan att röra på sig utan hallucinationer, men det är väldigt osannolikt.
__________________
Senast redigerad av SkoterFreak 2022-03-08 kl. 02:03.
Citera
2022-03-08, 03:10
  #7
Medlem
Håll ögonen stängda och intala dig att det inte är någon fara, dina tankar styr hallucinationerna, går till och med att vända det till en positiv upplevelse, men det tar tid att lära sig.
Citera
2022-03-08, 03:21
  #8
Medlem
neuron-drones avatar
Paralysen kommer bara av att när man drömsover måste kroppen koppla ner, annars skulle man veva runt när man drömmer. Så du har redan paralys. Varje gång du drömmer. Det är normalt.

Den enda skillnaden är att när man har en hallucination eller rättare sagt en dröm, är att man har vaknat till lite, så att man tror att man är vaken. Därför kan drömmen kännas verklig. Du kan drömma med ditt rum som bakgrund.

Det är inget att oroa sig för. Enda sättet sömnparalys skadar är att man blir rädd. Du är ju redan rädd. Så nu blir du rädd för att vara rädd.

Tror du skulle må bra av att försöka få ner din grundångest lite. Du måste acceptera att man styr inte allt. Och bara för att man blir rädd har man inte mer kontroll. Det kan kännas som att om man skrämmer upp sig har man mer kontroll, det är mänskligt. Man tror att om man inte slutar tänka på det så kan det inte smyga sig på en. Försök att bara låta dig själv känna som du känner, öva.
Citera
2022-03-08, 04:51
  #9
Medlem
freddags avatar
Hade ofta SP för ca 10 år sedan. Jag kopplade det till eftermiddagslurar, intag av läsk och sol i rummet. Mina knep är att hålla sig lugn och bejaka paralysen och på så sätt somna om. I 50% av gångerna kan du vakna genom att räkna till 5, men med risken att du hallucinerar att du är vaken. Hallucinationen att du får upp ögonen lite grann eller att du ropar på någon i angränsande rum måste man lära sig. Inse bara att du kommer att vakna förr eller senare, så lika bra att somna om.
Citera
2022-03-08, 05:44
  #10
Medlem
Fyrahundratolvs avatar
Jag löste det genom att sluta med koffein och börja med sömnmedicin. Och jag upptäckte också att man oro över sitt hamna i det gjorde att jag hamnade i det. Blev en ond cirkel. Så tänk på det. Din stress över det kan framkalla det.
Citera
2022-03-08, 07:12
  #11
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amerikaaaan
Jag är jätterädd för att få sömnparalys. Läste att det är större risk om man har ångest, sömnproblem och om tex sina föräldrar har sömnparalyser, och allt av det har jag. Och det gör mig bara ännu mer rädd och stressad att veta att jag har en stor risk för att få det.

Har aldrig fått det förut men är så jävla rädd för att få det. Har någon något tips på hur man inte kan få det? Tex att sova på sidan? Är det omöjligt att få sömnparalys ifrån sidan?

Sömnparalys är ingenting att vara rädd för det är ett naturligt tillstånd. Ifall man vill astral projicera eller gå in i en lucid dream så är det ett utmärkt tillstånd att göra det i. Ifall du håller dig lugn kan du bara känna dig själv flyta runt i voidet och bara njuta av känslan av viktlöshet innan du antingen sakta med säkert väcker dig själv med att t.ex börja försöka röra händerna eller fingrarna eller drifta in i en dröm det är upp till dig. Det är bara ifall du blir rädd och får panik som det blir lite läskigt men det är bara du som manifesterar dina rädslor precis som i en dröm så det kan gå lite fort bara. Så det är precis det man gör det till när det kommer till sömnparalys. Ingenting obehagligt så länge du slappnar av och bara tänker på det.
Citera
2022-03-08, 07:13
  #12
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amerikaaaan
Jag är jätterädd för att få sömnparalys. Läste att det är större risk om man har ångest, sömnproblem och om tex sina föräldrar har sömnparalyser, och allt av det har jag. Och det gör mig bara ännu mer rädd och stressad att veta att jag har en stor risk för att få det.

Har aldrig fått det förut men är så jävla rädd för att få det. Har någon något tips på hur man inte kan få det? Tex att sova på sidan? Är det omöjligt att få sömnparalys ifrån sidan?

Det är inget att oroa sig för. Jag har några tekniker som brukar hjälpa mig om jag skulle få det. Jag undviker att öppna ögonen, så jag slipper se något obehagligt i rummet, och sedan börjar jag vicka på tårna. Det kanske låter konstigt med att vicka på tårna, men det brukar gå trots att övriga kroppen är paralyserad och det hjälper kroppen att vakna snabbare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback