2022-03-03, 21:50
Medlem
blobben!!!s avatar
Köper vatten? Vatten är nog det sista man behöver köpa. Det regnar året runt och det finns tusentals sjöar att hämta vatten från.

Baljväxter är det ultimata. Stabilt med näring och otroligt lång hållbarhet.
Citera
2022-03-03, 22:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Inte så mycket politik.

PI -> Prepping och survivalism

Strix/Mod
Citera
2022-03-03, 22:07
Medlem
Ni minns väl "Oskar" från Outsider. Han började bunkra för många år sedan. Han är nog väl förberedd.
https://www.youtube.com/watch?v=qvDn4vi6iMU&t

Powerbanks är nog bra att ha så man kan ladda ficklampor, telefoner och så. Telefonen kan bli en bra musikspelare/underhållare i nödsituationer. All musik ska dock sitta på ett minneskort.

Sen ska man ju inte bara ha dricksvatten utan behöver vanligt vatten också. En stor murbruksbalja 120 l med vatten är bra att ha påfylld som kan användas till toaletten, tvätt och så vidare.

Choklad är en bra överlevnadsprodukt. Mörk choklad med lång hållbarhet. Sådant går ändå åt. Skafferiet mitt är fullt i stora påsar från grossist.

Citat:
Ursprungligen postat av lovetstefan
Ska iväg och köpa på mig ett par balar med toalettpapper. Ska det bli krig och man blir sittande i något skyddsrum lär det bli att man runkar en del.

Mitt skyddsrum är skogen, där kan man runka ifred. Men sitt du i ditt skyddsrum bland folk och runka. Jag skulle aldrig sätta mig i ett skyddsrum med äckliga människor och ska sitta och uträtta sina behov på samma hink som står och stinker.
Citera
2022-03-03, 22:32
Medlem
Straminskys avatar
Tänkte gå på diet i samband med eventuell invasion så då behövs inte så mycket mat, sen kommer man ut med magrutor lagom till att det är över.

Kanske borde man investera i ett solarium, det kan ju fungera som nån slags ljusterapi också om man tvingas sitta i en bunker.
Citera
2022-03-03, 23:16
Medlem
revodnebs avatar
Nej har inte bunkrat ett skit, det är normaltillstånd för mig, har alltid minst en månads förnödenheter på lager. Stackars jävlar som bunkrar nu, det är för sent. Saknar dock jod, men det är på ingång. Funderar på att köpa en geigermätare också. Kanske en elgenerator också. Ska erkänna att jag faktiskt bunkrade lite sniglar, så man kan göra lite delikatesser.
Citera
2022-03-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Stackars jävlar som bunkrar nu, det är för sent.

Ursäkta men samhället har inte brakat ihop än. El, vatten, internet, logistik, transporter, tillverkning fungerar fortfarande.

Eller har bomberna redan börjat falla i Sverige?
Citera
2022-03-03, 23:34
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingebert
Jag har köpt fiskbullar. Har aldrig ätit fiskbullar i hela mitt liv. Är det gott och kan det lagras länge? Har även nudlar, tonfisk och torrmjölk hemma. Spritkök, t- röd och batteriradio. Miniprepp.

Tonfisk på burk håller länge men borde inte vara något att prioritera för en nödsituation eftersom det innehåller så få kalorier.
Citera
2022-03-03, 23:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Usamkurakussomkara
Ursäkta men samhället har inte brakat ihop än. El, vatten, internet, logistik, transporter, tillverkning fungerar fortfarande.

Eller har bomberna redan börjat falla i Sverige?

Nej det har inte fallit några bomber, men om man börjar bunkra nu så har man inte en susning om vad som händer, det är ett faktum. Troligtvis vet man inte vad som händer sen heller. Det du pratar om kan fallera på några minuter.
Citera
2022-03-03, 23:36
Medlem
Jag har lagrat saker som håller sig lång tid utan kylståp:

Olivolja fungerar istället för smör för att ha fett att steka i.
Torra makaroner och spagetti håller sig i evigheter.
Torra bönor linser ärtor fungerar som proteinkälla istället för kött.
Tomatsås i flaskor eller ketchup fungerar för extra smak.
Ris håller sig mycket länge.

Jag äter dessa saker sen så fyller jag på med mer nya.
Citera
2022-03-04, 00:30
Medlem
Har mat och förnödenheter för 1 år för hela familjen. Ca 1Mcal. Jod/kalium-tabletter och multivitaminkapslar. Jag har flertalet vapen och ammunition för att utplåna flera plutoner samt gedigen militär träning. Ett termiskt och ett ljusförstärkande sikte har jag skaffat. Solceller, batteribank och vindkraftverk(mini) finns, o där har vi en medelproduktion på ca. 2kwh/dygn. Ved finns på gården, liksom ett utedass och 1000 stearinljus. Vattenpump har jag både manuell samt elektrisk i var sitt borrhål. Vi bor på toppen av en kulle där sikten är 500m eller bättre åt nästan samtliga riktningar. Jag har precis skrivit upp mig för ett abonnemang för starlink och har videobevakning överallt med termiska rörelsesensorer. Sovsäckar finns för temperaturer ned till -10.

Jag är en sleeper-prepper. Ingen i min närhet utöver familjen vet om detta. Det är ett fånigt pojkrumsintresse som urartat lite, kan man säga. Det var egentligen aldrig så allvarligt menat. Men när jag väl började var jag tvungen att tänka på allt annars skulle övriga insatser förbli överflödiga. Jag hoppas innerligt att vi aldrig behöver använda oss av detta. Jag tror det inte ens. Men det känns manligt på något vis att åtminstone ha en chans att skydda de sina om det skulle behövas.

Just det, skithuspapper saknas. Måste ut o handla.. tänk om jag dör nytorkad med en sida ur fantomen!
Citera
2022-03-04, 01:03
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Jag tänker som så att putin inte är så intresserad av att "assimilera" befolkningen här i Sverige, så han kommer nog spränga skiten i luften och bygga nytt.

Därför hamstrar jag inte, för jag vill inte känna att jag har något kvar här att beskydda eller glömma när man väl behöver kuta. Skulle bli beslutsångest, och få mig på tankar att återvända istället för att satsa allt på flykteh.
Citera
2022-03-04, 08:02
Medlem
Jag har allmän hemberedskap sedan många år tillbaks. De senaste veckorna har jag enbart ökat på;

- Apotek (febernedsättande, smärtstillande, sprit, förband).
- Kaffe, hela bönor.
- Svenska Gula ärtor och Bruna bönor (torra).
- Några extra påsar vetemjöl, ris, pasta.
- En och annan kött- och fiskkonserv.
- Några paket smör.

Det mesta är som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in