• 1
  • 2
2022-03-03, 11:51
Medlem
Kan nog inte bara har varit jag som märkt att min dieselbil har med den nya reduktionsplikten inte klarat av att komma upp i de distanser på en full tank som man kunde för några år sedan. Exempelvis kom jag på en fulltank 680km senaste gången jag tankade. Jämför detta med 850-900 km som jag kunde komma upp i för 3-4 år sedan. Detta med samma bil och samma väg till jobb. Vi kan för sakens skull lägga på 50 km på mina 680 då det är vinter. Det är trots detta ändå en mycket stor skillnad, ca 150 km per tank som man går miste om, framförallt i kombination med att dieseln kostar 8-9kr L mer per år än vad det gjorde för 3-4 år sedan.

Har ni oxå märkt av dessa stora skillnader i antal km? Vilken mack i Sverige har minst reduktionsplikt i sin diesel? Har ni märkt skillnad beroende på var ni har tankat? Då jag kommer ca 20% kortare sträcka i dagsläget så lönar det sig i praktiken om man tankar diesel som är upp till 20% dyrare, om denna kan komma upp i samma distanser som tidigare.
Citera
2022-03-03, 12:19
Medlem
ts.nows avatar
Åk till en båtmack, de brukar ha blankdiesel.
Citera
2022-03-03, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Kan nog inte bara har varit jag som märkt att min dieselbil har med den nya reduktionsplikten inte klarat av att komma upp i de distanser på en full tank som man kunde för några år sedan. Exempelvis kom jag på en fulltank 680km senaste gången jag tankade. Jämför detta med 850-900 km som jag kunde komma upp i för 3-4 år sedan. Detta med samma bil och samma väg till jobb. Vi kan för sakens skull lägga på 50 km på mina 680 då det är vinter. Det är trots detta ändå en mycket stor skillnad, ca 150 km per tank som man går miste om, framförallt i kombination med att dieseln kostar 8-9kr L mer per år än vad det gjorde för 3-4 år sedan.

Har ni oxå märkt av dessa stora skillnader i antal km? Vilken mack i Sverige har minst reduktionsplikt i sin diesel? Har ni märkt skillnad beroende på var ni har tankat? Då jag kommer ca 20% kortare sträcka i dagsläget så lönar det sig i praktiken om man tankar diesel som är upp till 20% dyrare, om denna kan komma upp i samma distanser som tidigare.

Du behöver serva bilen. Jag märker ingen skillnad på diesel, men bensinen kommer innehålla mindre energi.
Citera
2022-03-03, 13:31
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Åk till en båtmack, de brukar ha blankdiesel.

Enligt en person inom bensinbranschen fick jag höra att Skoogs Bränsle har blankdiesel i sina mackar.
Finns dock endast i norra halvan av Sverige.
Citera
2022-03-03, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Shell 100 oktan är bensin, funkar sämre i dieselbil.

Förlåt jag menade Shell V Power Diesel.

Jag har 2 bilar bensin och diesel kör alltid V Power diesel och V Power 100 oktan bensin.
Citera
2022-03-03, 14:00
Medlem
ormbitens avatar
Man får nog kontakta varje ställe som säljer diesel och fråga vad det är för energiinnehåll...

Men som regel så är det högre energiinnehåll på diesel som inte innehåller någon RME eller HVO.
Senast redigerad av ormbiten 2022-03-03 kl. 14:03.
Citera
2022-03-03, 18:43
Medlem
franges avatar
Well, kollar man på eftermarknaden så är ju exempelvis den erkända firman Stertman Motorsport ganska bestämda i vad för bränsle de föredrar och inte föredrar - för deras optimerade bilar. Det borde väl ändå gå att se som en liten hint? Kollade på e Audi S4 som exempel, men det verkar vara samma oavsett vad för bil man väljer.
Citat:
Stertman Motorsport AB lämnar självklart 30 dagar öppet köp och även garanti (2 år) på att inte bilens motorstyrdon tagit skada av optimeringen.
Vi tar inte över bilens nybilsgaranti eller liknande!

Alla våra mjukvaror för bensinbilar är gjorda för 98 oktan eller bättre där vi föredrar OKQ8, men även Preem och Circle K fungerar.
Vi rekommenderar inte bensin från Shell och ST1.
https://www.stertman.se/mjukvara/192...-mjukvara.html
Citera
2022-03-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Well, kollar man på eftermarknaden så är ju exempelvis den erkända firman Stertman Motorsport ganska bestämda i vad för bränsle de föredrar och inte föredrar - för deras optimerade bilar. Det borde väl ändå gå att se som en liten hint? Kollade på e Audi S4 som exempel, men det verkar vara samma oavsett vad för bil man väljer.

https://www.stertman.se/mjukvara/192...-mjukvara.html
Detdär gäller ju bensin
Citera
2022-03-03, 19:49
Medlem
killawifes avatar
Roy & rogers har bäst diesel.

Skämt åsido. Det är samma diesel i tankarna överallt.
Citera
2022-03-03, 20:14
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det är samma diesel i tankarna överallt.

Nope!

Det absolut vanligaste idag på merparten av alla mackar är förvisso 7 procent inblandning av RME och 35 procents inblandning av HVO.

Men det finns mackar som inte har någon inblandning av RME... Jag driver en av dom.
Sen finns det dom som säljer enbart HVO100, det gör jag också men den försäljningen har tyvärr rasat ner i källaren pga priset på över 28 kr per liter, och sen finns det mackar som säljer diesel utan inblandning av HVO och utan RME även om det är ganska ovanligt.
Citera
2022-03-03, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judenhatarallavita
Förlåt jag menade Shell V Power Diesel.

Jag har 2 bilar bensin och diesel kör alltid V Power diesel och V Power 100 oktan bensin.
Samma här...lite dyrare men jag kör så lite ändå....
Citera
2022-03-03, 22:39
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder

OKQ8 och Circle K har bäst soppa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in