2025-07-09, 18:03
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckenator
Switch 2 har inga spel som ser intressanta ut. Jag har Switch 1, och har kollat på jämförelser mellan hur Breath of the Wild ser ut, och det är inte värt att betala mer för en Switch 2 och uppgraderingen till spelen. För eller senare kommer det säkert komma något bra spel till Switch 2, men det kan ta flera år.

Den har flera högprofilerade titlar på gång, inkl. nytt Donkey Kong. Korkat kortsiktigt att skippa en ny konsol baserat på spelutbudet den har efter 1 månad på marknaden.
Citera
2025-07-09, 18:11
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Den har flera högprofilerade titlar på gång, inkl. nytt Donkey Kong. Korkat kortsiktigt att skippa en ny konsol baserat på spelutbudet den har efter 1 månad på marknaden.

Jag har ett Playstation 4, och väntar fortfarande på att det ska komma en anledning att byta ut det till ett Playstation 5. Om GTA6, Subnautica 2 eller Elder Scrolls 6 släpps någon gång så kanske man måste skaffa ett Playstation 5.

Jag har inte högre tillit till Nintendo då jag tyckte Tears of the Kingdom var ett dåligt spel. Det kan dröja flera år innan det kommer något spel som är intressant till Switch. Jag skulle snarare säga att det är "korkat kortsiktigt" att köpa ett Switch 2 innan det finns något spel som man bara måste ha. Tror du att man inte kommer kunna få tag i ett Switch 2 i framtiden?
Citera
2025-07-09, 18:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Jag har ett Playstation 4, och väntar fortfarande på att det ska komma en anledning att byta ut det till ett Playstation 5. Om GTA6, Subnautica 2 eller Elder Scrolls 6 släpps någon gång så kanske man måste skaffa ett Playstation 5.

Jag har inte högre tillit till Nintendo då jag tyckte Tears of the Kingdom var ett dåligt spel. Det kan dröja flera år innan det kommer något spel som är intressant till Switch. Jag skulle snarare säga att det är "korkat kortsiktigt" att köpa ett Switch 2 innan det finns något spel som man bara måste ha. Tror du att man inte kommer kunna få tag i ett Switch 2 i framtiden?

Problemet med ditt resonemang är att då köper man två konsoler i onödan när Switch 2 redan har tillgång till över 90% av Switch 1 spelutbud plus alla framtida Switch 2 titlar. Du får två konsolgenerationers spel på Switch 2, och det inkluderar att de flesta Switch 1 spel körs mycket bättre på Switch 2.
Citera
2025-07-09, 19:26
Citat:
Problemet med ditt resonemang är att då köper man två konsoler i onödan när Switch 2 redan har tillgång till över 90% av Switch 1 spelutbud plus alla framtida Switch 2 titlar. Du får två konsolgenerationers spel på Switch 2, och det inkluderar att de flesta Switch 1 spel körs mycket bättre på Switch 2.

Antingen så har man ju redan en Switch 1 och kan behålla den tills det kommer åtminstone 2 spel man absolut vill spela på Switch 2, eller så har man ingen Switch 1 och kan köpa den billigt tillsammans med alla bra spel som redan släppts till den. Sedan tror jag också att nästan alla som överväger att köpa en Switch 2 redan har en Switch 1.
Citera
2025-07-10, 01:40
Medlem
En viss polsk spelfirma bör få en fin julbonus av Nintendo och NVidea.
Portningen av Cyberpunk 2077 sparkar främst PS4 men även Steamdeck på känsliga kroppsdelar flera gånger i grafik medium, hur stabil bildhastighet och ställvis i high inställning, för att till slut slänga ut "lillPC" ur ringen när de tittar på handhållet läge och energiförbrukning (viktig i japansk lokaltrafik och mindre varm i handen för oss övriga med 24 000 powerbank).

27 min nörderi från Digital Foundry inkl hur trixa över PCtest-miljp till Switch 2:
https://youtu.be/SvGQik3m6ag?si=Qx2hBHIy3kVan-ha
Senast redigerad av OnlyHans.Redux 2025-07-10 kl. 01:42.
Citera
2025-07-10, 01:46
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
En viss polsk spelfirma bör få en fin julbonus av Nintendo och NVidea.
Portningen av Cyberpunk 2077 sparkar främst PS4 men även Steamdeck på känsliga kroppsdelar flera gånger i grafik medium, hur stabil bildhastighet och ställvis i high inställning, för att till slut slänga ut "lillPC" ur ringen när de tittar på handhållet läge och energiförbrukning (viktig i japansk lokaltrafik och mindre varm i handen för oss övriga med 24 000 powerbank).

27 min nörderi från Digital Foundry inkl hur trixa över PCtest-miljp till Switch 2:
https://youtu.be/SvGQik3m6ag?si=Qx2hBHIy3kVan-ha
Vad ska Switch 2 med ett fem år gammalt spel till?
Citera
2025-07-10, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Vad ska Switch 2 med ett fem år gammalt spel till?
För att poppis I Japan ? på samma vis som vi Europa köper GTA5 en fjärde gång i väntan på Rockstar skall bli klar med djungeln i nästa del (

Nintendo gjorde ambitiösa uppgraderingar /optimeringwpatch till två Zeldaspro som kostar runt 100 kr om du Har Switch6versionen sedan tidigare men qndravmindre stora var gratis så bl a två Pokemonspel som hade problem vid snabb rörelse.

https://youtu.be/YWRt-PiOzlI?si=dMFnKkCEE__aBalG
Citera
2025-07-12, 14:15
Citat:

Min ps5 är betydligt tystare och har lite öronproblem så det uppskattas att jag inte måste dränka oljud med spelljud. I övrigt, inte så mycket wow från uppgraderingen.

Kommer nog hålla utkik efter en switch 1 till bra pris, men det höga priset på switch 2 och spelutbudet i början gör ju att det kommer dröja.
Citera
2025-07-14, 15:00
Medlem
Citat:
Switch 2 har tillgång till nästan hela Switch 1 spelutbud, oftast med bättre framerates, och i vissa fall med betydligt bättre upplösningar också. Så om man pröjsar extra för en Switch 2 så kommer man få tillgång till två fulla konsolgenerationer av spel.
Bara som emulering. Switch 2 har inte Switch 1-hårdvara i sig, vilket gör att Nintendo tvingats använda en kombination av AI och emulering för att få spelen att rulla.

Bättre fps är en illusion, då det handlar om AI-genererade bilder som placeras in emellan riktiga bilder. Du kan uppnå exakt samma resultat på Switch 1 om du har en smart-TV och aktiverar bildprocessing på den.
Citera
2025-07-15, 02:41
Medlem
Citat:

Du har ju Metroid Prime 4 som inte kan vara så långt borta nu!
Citera
2025-07-15, 05:51
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falsk-moderator
Bara som emulering. Switch 2 har inte Switch 1-hårdvara i sig, vilket gör att Nintendo tvingats använda en kombination av AI och emulering för att få spelen att rulla.

Bättre fps är en illusion, då det handlar om AI-genererade bilder som placeras in emellan riktiga bilder. Du kan uppnå exakt samma resultat på Switch 1 om du har en smart-TV och aktiverar bildprocessing på den.

Och du tycker det spelar roll hur de får bakåtkompabilitet att fungera? Så länge det fungerar så fungerar det. Och de använder inte AI, de använder en instruktionsöversättning för att överbrygga olika instruktionsformat då CPU/GPU är från olika generationer.

Nope, Switch 2 har inget stöd för framegeneration, bättre framerates uppnås i Switch 1 spelen för att spelen får tillgång till högre prestanda så att flaskhalsarna i CPU och minnesbandbredd elimineras.
Citera
2025-07-15, 05:51
Medlem
MrMarios avatar
Dubbelpost
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in