Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-06-28, 17:55
  #13
Medlem
Branogbitters avatar
Fortsätter på tråden. Om man är dömd till villkorlig dom för skadegörelse av medelgrad, är det ett hinder för vapenlicens (vid jakt alltså)? Någon som vet?
Citera
2022-06-30, 13:53
  #14
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Fortsätter på tråden. Om man är dömd till villkorlig dom för skadegörelse av medelgrad, är det ett hinder för vapenlicens (vid jakt alltså)? Någon som vet?
Hur länge sedan är det?
Citera
2022-06-30, 16:13
  #15
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Hur länge sedan är det?
Fem år sen snart.
Citera
2022-07-01, 11:19
  #16
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Fem år sen snart.
Bästa sättet är att kontakta polisen i din kommun men jag tror inte det ska vara något problem.
Citera
2022-07-01, 16:57
  #17
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Aj då.
Att du vårdats i enighet med RMV i sluten tvångsvård, är diplomatiskt uttryckt något som påverkar din vandel för all framtid, enligt en lagstiftning som är gammal o beprövad samt lär bestå inom överskådlig framtid.

Vad ämnar du jaga?
Har du tillgänglighet till jaktmarker?

Jag kände en man som påstod att man så sent som på 90-talet som regel inte ens blev av med licenserna man hade när man dömdes till RPV, men 90-talet är ju ett tag sedan.
Citera
2022-07-01, 22:12
  #18
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Bästa sättet är att kontakta polisen i din kommun men jag tror inte det ska vara något problem.
Ok! Ja sant, antar det är bäst att man kontaktar och frågar. Men som vanligt vill man ju fråga här först
Citera
2022-07-22, 20:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Är straffad för ringa typ två gånger och andra småsaker men blev nekad licens 4 år efter senaste domen. Så det är väl bara att hålla sig på landet om man vill öva upp sig ändå, men om man fortfarande är i det där kriminella livet alls, associeras med folk som är det kan man nog glömma licens. Minns att jag hittade en glock i ett garage i rosengård när jag bodde i Skåne å drömde om å ha den lagligt efter det, personligen är jag kanske inte bästa kandidat till att ha det då jag råkade ut för ett mordförsök å andra sidan och dom är väl rädda att jag ska använda skjutvapen till att döda killen som gjorde det, även fast jag har släppt det helt. Kan inte ljuga dock PTSD gör att man är hyperalert hela tiden på småsaker som folk bakom en etc, ifall man inte har löst det helt än så länge borde man kanske hålla sig till kniv å väst ifall man nojjar å ha skjutvapen undangömt i skogen om man bestämt måste ha ett, långa straff på skjutvapen relativt till annat i Sverige.

Får nog glömma detta. Men har förstått att man fortfarande får gå bredvid en jägare även om man är straffad. Det är åtminstone vad jag hört men har ingen laglig källa.
Citera
2022-07-22, 20:26
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Om man har vårdats inom rättpsykiatrin, så är man inte lämplig att inneha vapenlicens och än mindre vapen. Att folk aldrig lär sig. Vi har sett exempel på detta i USA och så sent som igår blev en svensk kvinna och hennes sexåriga barn dödade av en labil person, som vårdats på rättspsyk.
Vi måste ta lärdom av erfarenheten.


Det är visserligen sant. Sen finns det dom som inte är straffade och begår liknande brott.

Gör psykolog och iq-tester. Kolla även av vilka signalsubstanser som är dominanta i huvudet.
Citera
2022-07-29, 11:10
  #21
Medlem
borde de inte vara lugnt om man begått ett brott som finns med i belastningsregistret i 5 år och så ansöker man om vapenlicens efter 5 år har gått helt enkelt? då ska det ju vara borta ur belastningsregistret så de finns väl ändå inget för dom å hitta där ? eller?
Citera
2022-07-29, 15:18
  #22
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1psykfall
Det är visserligen sant. Sen finns det dom som inte är straffade och begår liknande brott.

Gör psykolog och iq-tester. Kolla även av vilka signalsubstanser som är dominanta i huvudet.

Du kan ju försöka. Det kan ju inte bli mer än ett nej.
Citera
2022-07-29, 15:19
  #23
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
borde de inte vara lugnt om man begått ett brott som finns med i belastningsregistret i 5 år och så ansöker man om vapenlicens efter 5 år har gått helt enkelt? då ska det ju vara borta ur belastningsregistret så de finns väl ändå inget för dom å hitta där ? eller?

Vad jag förstår kan de se sådant som är utgallrat, men är det bara 5 år så är det väl bara böter, vilket inte borde vara ett hinder oavsett brott.
Citera
2022-08-14, 16:23
  #24
Medlem
Har ställt samma fråga och det var några här som sa att om brottet gallrats så är det ingen fara. Var minst en som hade suttit och efter att registret gallrats så hade han tagit jägarexamen och köpt vapen.

Om det gått 10 år efter avtjänat straff och man har en ordnad vardag så finns det inga hinder egentligen.


Finns det någon guide eller så på hur man går tillväga för att ta jägarexamen? Är n00b och jag känner ingen i min närhet som har tagit det så jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback