Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-02, 15:07
  #1
Medlem
Chinatowns avatar
Farmor, Farfar, Mormor, Morfar!

Ni som har barn. Får ni hjälp av era föräldrar i vardagen? Tillräckligt mycket?

Ni något äldre som har barnbarn. Är ni mycket med era barnbarn?
Citera
2022-03-02, 15:10
  #2
Moderator
Maviels avatar
Mina barns farmor såg barnen som livets efterrätt och hon gjorde allt för att få vara med dem så mycket som möjligt. Både för att hjälpa oss, men även bara för att få vara med dem.

Mina föräldrar har mer haft uppfattningen att barnbarnen är bäst på kort... kan inte säga att jag fått någon vidare hjälp eller stöd med mina barn under deras uppväxt.

Människor är ju olika.
Citera
2022-03-02, 15:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Farmor, Farfar, Mormor, Morfar!

Ni som har barn. Får ni hjälp av era föräldrar i vardagen? Tillräckligt mycket?

Ni något äldre som har barnbarn. Är ni mycket med era barnbarn?


Fick aldrig hjälp med barnen när de var små ( de är 33 och 29 idag) av någon förälder
Jag är med mitt barnbarn 1 ggr/ veckan ibland mer, har ett barnbarn än så länge som fyller 1 år i april
Citera
2022-03-02, 15:22
  #4
Medlem
Vet att både min far och mor finns där om jag ber om hjälp. Min farsa är dock mer närvarande/intresserad/involverad än min mor.

Barnens mormor/morfar träffar de regelbundet och det kan ju fungera som psykiskt/fysiskt stöd när barnen är där med sin mor, men de är inte direkt delaktiga i barnens liv/vardag etc. Är dock övertygad att även de skulle hjälpa till om det verkligen behövs.
Citera
2022-03-02, 15:45
  #5
Medlem
Mina två mammor hjälper till när vi ber om det, med barnpassning och liknande. När vi ska ses i övrigt sker det oftast hemma hos dem. Däremot hör de ofta av sig och vill prata om/med barnen, främst min biologiska mamma.

Min sambos mamma bor tre timmar bort så hjälper av naturliga skäl inte till så mycket i vardagen men har dock kommit ner när vi skulle in på förlossningen med barn tre och vid liknande tillfällen. Dock är min sambos bror engagerad i barnen och kommer ofta på besök och hjälper till när vi ber om det och han kan.
Citera
2022-03-02, 16:19
  #6
Medlem
53....so whats avatar
Det är väl en självklarhet att man vill vara involverad i barnbarnens uppväxt. Med facit i hand från de egna barnen vill man ju göra ett ännu bättre insats när det gäller barnuppfostran, och glädjen i barnens respons kan inte bli bättre när man ser hur de utvecklas.
Som små finns det mer tid när det blir barnpassning och så, och man kommer ut och blir en del av leken, på gott och ont.
Enda nackdelen kan bli att föräldrarna kan ha påpekande på hur man sköter sina åtagande.

Tyvärr går ju tiden så fort så man passa på att få de tider man kan. När barnbarnen blir stora blir det på deras villkor och tider. Då kan det vara för sent.
Citera
2022-03-02, 18:34
  #7
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Farmor, Farfar, Mormor, Morfar!

Ni som har barn. Får ni hjälp av era föräldrar i vardagen? Tillräckligt mycket?

Ni något äldre som har barnbarn. Är ni mycket med era barnbarn?

Det här skiljer sig oerhört. Vissa far/morföräldrar får man säga åt att lugna sig för de vill komma och ta barnen sekunden de får, medan andra tycker barnbarnen är fina på kort men helst inte närvarande.

Som Maviel skriver nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Mina barns farmor såg barnen som livets efterrätt och hon gjorde allt för att få vara med dem så mycket som möjligt. Både för att hjälpa oss, men även bara för att få vara med dem.

Mina föräldrar har mer haft uppfattningen att barnbarnen är bäst på kort... kan inte säga att jag fått någon vidare hjälp eller stöd med mina barn under deras uppväxt.

Människor är ju olika.

Alla väljer själva (förutsatt att man har hälsan i behåll) - men då får man ju leva med besluten man fattat också.

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det är väl en självklarhet att man vill vara involverad i barnbarnens uppväxt. Med facit i hand från de egna barnen vill man ju göra ett ännu bättre insats när det gäller barnuppfostran, och glädjen i barnens respons kan inte bli bättre när man ser hur de utvecklas.
Som små finns det mer tid när det blir barnpassning och så, och man kommer ut och blir en del av leken, på gott och ont.
Enda nackdelen kan bli att föräldrarna kan ha påpekande på hur man sköter sina åtagande.

Tyvärr går ju tiden så fort så man passa på att få de tider man kan. När barnbarnen blir stora blir det på deras villkor och tider. Då kan det vara för sent.

Nej, det är inte en självklarhet. Inte för alla. De har fullt upp med sitt. Och ungar är ju förbaskat söta, men också förbaskat jobbiga. Högljudda, kräver mycket uppmärksamhet, ska hela tiden stimuleras. Usch, jobbigt.

Men som du säger - det finns ett fönster medan de är små att bygga anknytning. Det fönstret stängs när de blir äldre.

Startade en tråd för ett tag sen, skrev så här då:

Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Egna barnens ankomst har fått mig att fundera på barnens far- och morföräldrar, mina egna och vilken slags far/morförälder jag vill vara i framtiden.

Först och främst: Som far/morförälder har man INGA förpliktelser anser jag. Du väljer själv nivå av engagemang. Du har gjort ditt när du uppfostrade dina egna barn, vill du aldrig mer byta en blöja eller gå på nån astråkig knatte-basketmatch - det är upp till dig. Dina barn kan aldrig kräva eller förvänta sig att du tar hand om barnbarnen.

Men. Jag är helt övertygad om att anknytning kommer via umgänge. Ju mer du som far/morförälder funnits där, desto starkare band kommer det finnas (gäller som förälder med såklart). Om du bara är där någon gång per år och inte visar något engagemang för dina barnbarns intressen - kommer de förmodligen inte ty sig till dig heller.

Om du bara träffade barnbarnen på födelsedagar och högtider, aldrig spenderade tid med barnbarnen ensam, hittade på något roligt ni tillsammans, aldrig var barnvakt - bli inte förvånad när dina barnbarn tycker det suger att komma och besöka dig, att de aldrig ringer och frågar hur det är, att de inte ens hör av sig med en grattishälsning på födelsedagen. Att du sitter där ensam på ålderdomshemmet och de enbart kommer förbi av dåligt samvete, om ens det.

När jag pratar med andra föräldrar, särskilt småbarnsföräldrar, märks det hur olika nivå av engagemang far- och morföräldrar väljer. Vissa vill inget annat än att umgås med sina barnbarn, medan många tycker det är asdrygt med småbarn. För vissa är det självklart att ta hand om tvååringen när mamma och pappa drar på fjällvandring, andra vill aldrig någonsin vara barnvakt. Båda nivåerna är självklart OK, det är helt upp till varje person att själv välja vilken slags mor/farförälder man vill vara.

Som förälder ska jag också inflika: Det hade varit helt otroligt skönt med far- och morföräldrar som ville vara mer engagerade än de är. Såna som självklart hämtar barnen på förskolan, kör en stund i lekparken och sen fixar middagen när man som förälder behöver jobba över. Inte för att de gör oss föräldrar en tjänst utan för att de vill spendera den tiden med barnbarnen. Såna som säger "stick iväg och träna du, jag och barnbarnen ska spela sällskapsspel". Såna som ringer upp och säger: får jag ta med mitt barnbarn på museum i helgen?

Jag är inte missnöjd med mina barns far- och morföräldrar. De älskar sina barnbarn väldigt mycket och är intresserade av deras liv. De har valt en nivå av engagemang som passar dem, deras hälsa och intresse. Det är fine. Men själv hade jag nog i deras skor - några av dem är pensionärer - försökt spela en större roll än de valt att göra i barnbarnens liv. Inte primärt för att avlasta mina barn, utan för att bygga anknytning med mina barnbarn. Lära känna dem, få dem att tycka om sin farfar/morfar, verkligen njuta av "livets efterrätt". Förutsatt att hälsan tillåter, såklart.
Citera
2022-03-02, 18:54
  #8
Medlem
Andersdamaans avatar
Nu när dottern har blivit litet äldre så hjälper mina föräldrar, dvs farmor och farfar mer än gärna till ibland. Inte för att dom måste (Vi har väldigt bra barnomsorg här i Bromma) utan helt enkelt för att dom vill, speciellt farmor! Ingen skulle ha blivit gladare än mina föräldrar om dom fick passa dottern under varje arbetsdag, men det är ju också viktigt att dottern får lära sig att umgås med andra barn, samt att få tillskansa sig litet pedagogisk verksamhet i grupp.
__________________
Senast redigerad av Andersdamaan 2022-03-02 kl. 19:16.
Citera
2022-03-02, 19:05
  #9
Medlem
53....so whats avatar
Får man inte dos av barnbarnen tillräckligt ofta mår man inte bra. Hur härliga eller djävliga dom än är den dagen, och visst känns det skönt ibland när dom åker hem och man får lite egentid.
Man styr naturligtvis när man kan och när man vill, annat vore främmande.

Barn blir vad man gör dom till och hur dom fostras, skit i dom och dom skiter i dig. Vuxna måste visa vägen hur man bygger relationer genom generationer annars blir det fel. Att inte bry sig om barnbarnen kan ju vara att sådana band inte funnits tidigare, men är väl inte skäl för att bli så i fortsättningen.
Även om vuxna inte behöver sina barnbarn så kanske barnen saknar en sådan kontakt. Man hör från kompisar hur det kan vara men får inte uppleva detta själva. Kan skapa tankar som blir framtida problem.
Citera
2022-03-02, 22:06
  #10
Medlem
Barnbarn är bra, de ska man träffa så ofta det går, både för sin egen skull och deras. Man får lite distans till livet som äldre och vad som kan vara farligt och inte farligt. T ex att en 4 åring kan knäcka nötter själv, en nötknäckare är inte farlig, visst kan man klämma sig om man har otur. Men man kan också knäcka nötter en hel dag utan att göra det och sen få tillsägelse på kvällen att inte röra nötknäckaren på kvällen då den är farlig...

Även när man går i skogen, barn ska hoppa på/från stenar, balansera på nedfallna trädstammar, klättra i träd, inte bara gå med mamma. Men visst, man kanske själv var likadan när ens egna var små, men tror inte det.
Citera
2022-03-02, 22:59
  #11
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Ja, mina föräldrar hjälper till. Jag har nästan aldrig behövt vabba tack vare mina föräldrar. Det har varit en jättefördel att ha mina föräldrar i samma stad där jag bor. Det är ren idioti att flytta till andra änden av landet, och träffa mor-/farföräldrarna till jul, påsk och midsommar.
Citera
2022-03-05, 19:53
  #12
Medlem
Samma som som förälder, att flytta tillbaka till sin by, torp eller vad man nu kom ifrån när man går i pension ska man inte göra. Sen får man sitta där själv på äldre dar och titta ut genom fönstret och få besök på födelsedagar och högtider. Familjer/generationer ska hålla ihop så gott det går, det har vi verkligen blivit dåliga på här i sverige. Det gangnar både de yngre och äldre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback