2022-02-27, 18:49
Medlem
Amatörradio ställer sig ofta i rollen som samhällsviktig i tider av kris och krig. Har dessa börjat spela någon roll här;

- Har vi några radioamatörer på forumet, eller medlemmar som känner radioamatörer?
- Vad säger svenska radioamatörer om läget?
- Pratar du som radioamatör med andra amatörer i Ukraina, eller i Ryssland?
- Hur har radiotrafiken ändrats sedan krigsutbrottet?
- Kommer det information per amatörradio som inte nås genom andra källor?
- Har ni något intressant att återberätta?

Till mod; som vanligt, om ett annat subforum anses passa bättre, så flytta gärna tråden. Tack,
Citera
2022-02-27, 18:54
Bannlyst
Om Ryssland stänga ner Ukrainas internet så kommer radio amtatörer vara en viktig länk. Jag gissa att många i Ukrania en smart mobil med kamera. Det kommer dokumentera väldig mycket, det bli bilder som kommer vara viktig för en omvärld att se.
Citera
2022-02-27, 23:25
Medlem
Lagerkommandants avatar
https://www.youtube.com/watch?v=D5ut-WnCjYQ

I Sverige har vi har hjältar som Hans-Erik.
Han larmar om ryssen kommer.
Citera
2025-10-27, 11:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nån som har hört nåt...? Gör radioamatörer någon nytta i Ukraina?

Radioamatörer, och deras intresseorganisationer, brukar gärna peka på sin egen förträfflighet när det gäller nödkommunikation och liknande vid kriser och krig. Efter att ha läst en del i deras egna forum på nätet så börjar jag allt mer luta åt att detta (numera) är en stor bluff.

Från det belägrade Sarajevo (1992-95) vill jag minns att man ibland fick rapporter i media som radioamatörer hade varit behjälpliga med att förmedla. I dagens ukrainakrig däremot rapporteras det via krypterade appar, Starlink osv. Vi får bild och ljud mer eller mindre direkt från fronten. Militären har garanterat helt egna system, väsensskilda från vad radioamatörer använder.

Vad skulle amatörradion kunna bidra med? Jag vet ärligt talat inte. Det enda fördelen är att den fungerar utan infrastruktur. Dvs det behövs inget mobilnät, inget internet, inga satelliter, inga fiberkablar osv för att det ska fungera. I övrigt är tekniken typ på 90-talsnivå. Du kan upprätta trådlösa analoga telefonsamtal mellan två punkter och du kan, med rätt utrustning, skicka korta textmeddelanden över ganska långa avstånd. Men vem har behov av detta? Och vem sitter i andra änden och tar emot?
Citera
2025-10-27, 11:48
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nu vet jag inte hur det ser ut i Ukraina men i Sverige är medelåldern bland radioamatörerna ca 65 år och den har under de senaste åren stigit med ungefär ett år per år.
Att ställa upp som radiooperatör och på riktigt göra nytta lär vara ett heltidsjobb, och mer än det. Du sitter troligtvis inte hemma i stugvärmen utan blir kanske stationerad i ett tält utanför ett sjukhus eller liknande. Ska gamlingarna orka med det?

Sen har vi igen tekniken som jag kort nämnde i föregående inlägg. Vilken typ av information kan den överföra? Glöm allt vad bredbandskommunikation och Megabit heter! Det handlar om enstaka röstsamtal och textmeddelanden. Ingen video och, i praktiken, inga stillbilder heller. Överföringshastigheterna är på samma nivå som 90-talets modem eller till och med sämre.

Och vem är det egentligen man ska stötta med sin kriskommunikation? I ett inledningsskede möjligen SOS alarm. Funkar inte 112 så kommer folk att börja dö av olyckor, bränder och plötsliga sjukdomsfall. Sätt en gubbe på larmcentralen och ett antal ute i städer, byar och bostadsområden. Jag gissar att man klarar ett par dygn innan gubbarna blir för trötta och utrustningen börjar gå sönder...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in