Nu vet jag inte hur det ser ut i Ukraina men i Sverige är medelåldern bland radioamatörerna ca 65 år och den har under de senaste åren stigit med ungefär ett år per år.

Att ställa upp som radiooperatör och på riktigt göra nytta lär vara ett heltidsjobb, och mer än det. Du sitter troligtvis inte hemma i stugvärmen utan blir kanske stationerad i ett tält utanför ett sjukhus eller liknande. Ska gamlingarna orka med det?
Sen har vi igen tekniken som jag kort nämnde i föregående inlägg. Vilken typ av information kan den överföra? Glöm allt vad bredbandskommunikation och Megabit heter! Det handlar om
enstaka röstsamtal och textmeddelanden. Ingen video och, i praktiken, inga stillbilder heller. Överföringshastigheterna är på samma nivå som 90-talets modem eller till och med sämre.
Och vem är det egentligen man ska stötta med sin kriskommunikation? I ett inledningsskede möjligen SOS alarm. Funkar inte 112 så kommer folk att börja dö av olyckor, bränder och plötsliga sjukdomsfall. Sätt en gubbe på larmcentralen och ett antal ute i städer, byar och bostadsområden. Jag gissar att man klarar ett par dygn innan gubbarna blir för trötta och utrustningen börjar gå sönder...