2022-09-13, 07:15
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Ukrainas 2 väl, offensiver, är en flopp. Mark har återtagits men till stora förluster. För det är nog ingen Tet-offensiv det här. Nordvietnameserna floppade militärt men vann politiskt. De floppade 1972 också.

Hela kriget är en flopp för NATO och för väst. Hela kriget med alla dess dödsoffer har på västsidan varit förgäves. Fast vapen-industrin går jättebra och så vill globalisterna ha det. Och globalisterna och deras köpta politiker har fått ett stöd bland folk, genom propagandan från massmedia. På så vis är kriget nästan en succe.

Jag väntar på ett avgörande för jag har svårt att se att Ryssland vill ha ett långt krig men det klart, det får ta den tid det tar att nöta ner befäst försvar. Så otroligt tragiskt bara med alla dessa dödsoffer. Men väst ville ha det såhär (med Trump och hans republikaner hade det varit fred).

Jag måste ändå gratulera till det mest verklighetsfrånvända inlägget i denna tråd hittills!
Citera
2022-09-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladmigrant
Ukrainas 2 väl, offensiver, är en flopp. Mark har återtagits men till stora förluster. För det är nog ingen Tet-offensiv det här. Nordvietnameserna floppade militärt men vann politiskt. De floppade 1972 också.

Hela kriget är en flopp för NATO och för väst. Hela kriget med alla dess dödsoffer har på västsidan varit förgäves. Fast vapen-industrin går jättebra och så vill globalisterna ha det. Och globalisterna och deras köpta politiker har fått ett stöd bland folk, genom propagandan från massmedia. På så vis är kriget nästan en succe.

Jag väntar på ett avgörande för jag har svårt att se att Ryssland vill ha ett långt krig men det klart, det får ta den tid det tar att nöta ner befäst försvar. Så otroligt tragiskt bara med alla dessa dödsoffer. Men väst ville ha det såhär (med Trump och hans republikaner hade det varit fred).

Kära nå'n...
Man har läst mycket rysstroll-skit i den här tråden, men det här tar fan priset!

Skall vi vända på steken kanske, och fråga oss hur värt det har varit för ditt Rodina...?!
Vad är ni uppe i nu, i antalet döda? 40-50 tusen...? För vad....? Ni retirerar, och detta under kaotiska former. Ert stridsvärde är nu på minussidan, då många av de som retirerat kommer att åka hem och berätta om den ryska arméns totala ignorans och misslyckande. För att inte tala om dess totala likgiltighet inför ryska soldaters liv.
Vad tror du detta kommer att göra med den allmänna opinionen i Ryssland? (Kom ihåg att ni hittills blivit matade med sådant som regimen vill att ni skall höra. Att få höra sanningen från de som varit på fronten, kommer att sätta en del bollar i rullning.)

...och nej.
Det var INTE väst som ville ha det såhär.
Det var Putin som ville ha det såhär.
Det var han som tog beslutet att gå till angrepp mot ett annat land, helt utan grund.
Men nu sitter han där och tycker synd om sig själv, eftersom västländerna är ju "jättedummiga" som inte låter honom göra som han vill...
Som man bäddar, får man fan-i-mig ligga.
Suck it up loosers!

...och förresten...
Trump är en jävla vekling, och kanske därför gillade Putin honom.
Trump var Putins stjärtgosse, helt enkelt. Det är därför ni ryssar gillar honom.

För att återknyta till tråden verkliga kärna;
De ukrainska piloter som nu utbildas på amerikansk materiel, gör goda resultat på den taktiska delen av utbildningen.

Det hade varit fint om vi kunde skänka några 39 C/D till dem också. Istället för att skicka dem till skrotning.
Senast redigerad av beechrider 2022-09-13 kl. 07:52.
Citera
2022-09-13, 08:55
Medlem
Bikefits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Bakläxa!
Sådana saker kan du säkert kabla ut hemma i Ryssland, men detta fungerar helt enkelt inte i väst!
I Ryssland är allt lite annorlunda, så här skulle vi antagligen inte hantera ammunition.
https://twitter.com/LostWeapons/stat...50090037243905
Citera
2022-09-13, 08:55
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Har jag också hört, då ifrån officiella ukrainska källor. Dock, det gällde bara vissa ryska förband.

Man kan anta att en del ryska enheter har fått slut på mat och ammunition och dessutom saknar möjlighet att retirera.

https://t.me/UkraineNow/18413

Det går väl att översätta...

Jo, jag har också hört att olika förband har hört av sig angående kapitulation. Det var mest ryktet att det gjordes ett kollektivt försök och att de ville försöka få någon form av immunitet för krigsförbrytare. Om det stämmer undrar jag dels om de trodde på det själva och dels vad Ukraina svarade. Jag kan tänka mig att svaret på det var ganska rikt på invektiv...
Citera
2022-09-13, 09:15
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Vill du in i Ukraina genom tåg från det hållet så har du två val; Kupyansk (går ju inte längre) eller till Luhansk. Visst, du skulle kunna lasta av i starobilsk och köra lastbil resten av vägen, men det vore extremt ineffektivt.

Ryssland, som är helt beroende av tågtrafik för att underhålla sina styrkor, har förlorat denna del av Ukraina genom att förlora Kupyansk.
För att serva östra fronten behöver de redan lasta om till lastbil i Ryssland och Ukraina kommer beskjuta dem hela vägen längs fronten.

De kan gå över till lastbil i Troitske. Det är givetvis mer omständligt speciellt för stora saker som tanks men förbruknings material så är det inte så farligt. Om Ukraina kapar den vägen så är hela norra fronten illa ute. Ryssarna behöver då köra lastbil från öster om Ukraina i Kantemirovka eller Chertkovo i Ryssland. Som du förstår så blir det då avsevärt mycket jobbigare. Den lilla staden Troitske är vital.
Citera
2022-09-13, 09:23
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nej, banka är själva rörelsen där man lutar planet åt någon sida med skevrodern, i regel för att svänga eftersom flygplan är ganska dåliga på att svänga med enbart sidoroder.
I stand corrected, men man bankar oftast när man ska svänga då.
Citera
2022-09-13, 09:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Dessa idioter igen alla bakar..
Hejdlöst oprofessionella : https://www.youtube.com/watch?v=eW9heGG0Ig0

Hur många ekorrar hade de ihjäl där?

Citat:
ryssarnas kroppsskydd ett skämt
https://www.youtube.com/watch?v=Foh7ldq_G64

Dessa kroppskydd är väldigt gamla (från WWII) och sverige tog redan på 50-talet fram k-pistammunition (M/39B) som klarar av att penetrera dessa på relativt stort avstånd.

Skydden är inte avsedda för närstrid så det är mer intressant om de kan penetreras på 50 meters avstånd än på 2 meters som i videon.
Citera
2022-09-13, 10:27
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Dessa idioter igen alla bakar..
Hejdlöst oprofessionella : https://www.youtube.com/watch?v=eW9heGG0Ig0

Jag tror det här är en av de bättre enheterna. Ser man till klädsel och utrustning, så är det långt bättre än trashankarna i miliserna och de nyuppslängda enheterna. Ändå strider de såhär .
Jämför med Ukrainska krigare.
https://youtu.be/FCzWHpp07I8
https://www.reddit.com/r/UkraineWarV...t=share_button
Citera
2022-09-13, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Hur många ekorrar hade de ihjäl där?

Dessa kroppskydd är väldigt gamla (från WWII) och sverige tog redan på 50-talet fram k-pistammunition (M/39B) som klarar av att penetrera dessa på relativt stort avstånd.

Skydden är inte avsedda för närstrid så det är mer intressant om de kan penetreras på 50 meters avstånd än på 2 meters som i videon.

Detta krig har även lärt oss att det behövs mer skydd. De små drönarbomberna slår ut benen på soldater. Det har synts tydligt i många videos. De faller ihop i fosterställning och tar sig för benen. Antagligen duvhagel eller liknande. Ögon och ansiktskydd kommer nog att bli vanligare med med dessa småbomber med duvhagel.
Citera
2022-09-13, 13:51
Medlem
Danska tidningen Berlingske har gjort en mycket bra animerad video som på 90 sekunder visar motoffensiven sedan 6 september. Ukraina har återerövrat 7%.

https://www.berlingske.dk/europa/for...-har-putin-kun
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-09-13 kl. 13:57.
Citera
2022-09-13, 14:02
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Detta krig har även lärt oss att det behövs mer skydd. De små drönarbomberna slår ut benen på soldater. Det har synts tydligt i många videos. De faller ihop i fosterställning och tar sig för benen. Antagligen duvhagel eller liknande. Ögon och ansiktskydd kommer nog att bli vanligare med med dessa småbomber med duvhagel.
Man behöver göra en avvägning. Att gå runt i rustning blir väldigt jobbigt. Det primära målet för skyddsväst är att skydda mot flygande splitter och ge soldaterna en möjlighet att överleva den vanligaste dödsorsaken i krig. Splitter i benen är sällan dödligt.

Jag tror drönarbomberna skulle vara mer effektiva om de exploderade 2 meter från marken i stället. Det skulle förbättra möjligheten att skada någon i ett värn utan att behöva en direkt träff.
Citera
2022-09-13, 14:09
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man behöver göra en avvägning. Att gå runt i rustning blir väldigt jobbigt. Det primära målet för skyddsväst är att skydda mot flygande splitter och ge soldaterna en möjlighet att överleva den vanligaste dödsorsaken i krig. Splitter i benen är sällan dödligt.

Jag tror drönarbomberna skulle vara mer effektiva om de exploderade 2 meter från marken i stället. Det skulle förbättra möjligheten att skada någon i ett värn utan att behöva en direkt träff.

Splitterskydd över större delar av kroppen är rimligtvis bättre än en tung ballistisk platta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in