2022-02-26, 12:08
Medlem
Cobas avatar
Tänkte vi kunde ha en tråd för vi spekulerar hur länge kriget kommer pågå.
Samt slutresultat och vinnaranspråk med tillhörande konsekvenser.
Motivera ståndpunkten.

Mitt exempel skulle se ut såhär:
Kriget pågår max 3 veckor till.
Längre tid än så kan inte putin upprätthålla krig utan att bli avsatt.
Sanktioner och hemmaopinion kostar lite av putins kvarvarande tid varje dag.

Jag tror på nederlag för inkräktande Ryssland.
Ryska trupper verkar desorganiserade och desillusionerade. Tror att motivationen är låg redan.
Kazakstan nekade att delta i kriget idag och verkar inte stödja putins s.k. erkännande av lpr & dpr.
Ukraina har strategiskt övertag och hemmaplan. Får strategisk hjälp av den moderna världen samt hög motivation.

Det blir ryssland som kommer bli skadestånd skyldigt.
Detta kan komma att få enorma konsekvenser för Rysslands existens. Ryssland har inga pengar men kommer få betala för all destruktion + lite till.
Det kan innebära upplösningen av Ryssland som det ser ut idag då betalning förmodligen skulle behöva ske löpande och skulle hämma Rysslands utveckling ytterligare.
Alltså en situation liknande tyskland hade efter första världskriget.

Därför hoppas jag att Ryssland kommer få hjälp av väst efter kriget. Både ekonomiskt men framförallt politiskt.
Att de får hjälp att bygga upp en mer demokratisk organisation för att skydda sig bättre mot framtida despoter.

Det är såklart bara spekulationer vid det här läget men motivera era ståndpunkter
Man bör vänta minst tre dagar innan en ny gissning görs!

Trollande såsom whataboutism, alltså vad nåt annat land har gjort är offtopic

Om Sverige ska gå med i NATO eller ej är offtopic

Håll er till diskussionen tack.

Mvh
Citera
2022-02-26, 12:10
Medlem
WhereIsRussias avatar
Zelenskyj kommer mördas på öppen gata, Ukraina upphör att existera och världen kommer bara säga aja baja, Putin
Citera
2022-02-26, 12:13
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
Zelenskyj kommer mördas på öppen gata, Ukraina upphör att existera och världen kommer bara säga aja baja, Putin

Tyvärr så tror jag det kommer ske. Ryssland tar mer och mer mark i Kiev. Tror Ukraina håller ut max någon dag till. Sen blir det som du beskrev. Ukraina kommer bli som Vitryssland. Ukrainare kommer dö eller fly, och sen kommer det ösa in ryssar där istället
Citera
2022-02-26, 12:19
Medlem
HemmaRambos avatar
En annan tänkbart slut är att Ukriana delas i två längs med Dnepr. Västra Ukriana blir svårt att få tillbaka i Rysslands intressesfär.
Citera
2022-02-26, 12:23
Medlem
WhereIsRussias avatar
Om vi istället tänker oss framtiden när Putin är död. Kommer efterträdaren städa upp hans arv och då införliva ett helt Ukraina igen eller kommer det vara en likadan imperialist som tillsätts?
Citera
2022-02-26, 12:23
Medlem
Vi har tidigare sett att utbrytarregionerna 2014 det ledde till ett lågintensivt krig som pågått ända fram till idag.

Jag skulle kunna tänka mig att man hamnar i det läget igen att ryssarna vid något tillfälle bestämmer sig för att dra sig tillbaka, men behålla de områden som de anser tillhör utbrytarregionerna.

Ukraina skriver sedan på ett fredsavtal där de erkänner utbrytarregionerna och att de inte ansöker om NATO medlemskap eller tillåter atomvapen på sitt territorium.
Citera
2022-02-26, 12:24
Medlem
Citat:
Om vi istället tänker oss framtiden när Putin är död. Kommer efterträdaren städa upp hans arv och då införliva ett helt Ukraina igen eller kommer det vara en likadan imperialist som tillsätts?

Bra fråga och det beror ju helt klart på hur stark makteliten runt Putin är. De är såpass indragna i hela händelseförloppet och även utsatta för sanktionerna att jag tror det är svårt göra en kursändring om någon av de tar över efter Putin.

Händer något mer och en annan maktgrupp tar över kan det bli kursändring.
Citera
2022-02-26, 12:26
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Ryska Federationen faller samman när tillräckligt många nu inser att överstatlighet bara leder till krig och elände. Globalister som Putin handlar på historiens sophög.

Kan ta lite tid, men till slut blir det så.
Citera
2022-02-26, 13:05
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Vad tror du om tidsplanen då?

Mvh
Citera
2022-02-26, 13:36
Medlem
WhereIsRussias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Vad tror du om tidsplanen då?

Mvh

Max en vecka. Zelenskyj är dumdristigt modig som filmar var han är nånstans i sina tal till nationen, som i morse när han var i ett specifikt stadsområde av Kiev. Ryssarna kommer inringa en tillräckligt stor area för att omringa honom och till slut göra processen kort. Dagen efter Zelenskyj är borta finns inte Ukraina mer
Citera
2022-02-26, 15:25
Medlem
Citat:
Max en vecka. Zelenskyj är dumdristigt modig som filmar var han är nånstans i sina tal till nationen, som i morse när han var i ett specifikt stadsområde av Kiev. Ryssarna kommer inringa en tillräckligt stor area för att omringa honom och till slut göra processen kort. Dagen efter Zelenskyj är borta finns inte Ukraina mer

Det låter ju bra och så va .. men du tror inte att alla tjänstemän och ministrar runt omkring honom är åtminstone lite rädda för att bli skickade hängande i testiklarna till gulag?
Kan det vara så att de redan pratat om när(om) Zelenskyj blir likviderad så kommer någon annan ta över kommandot?

Ukraina är närmast i panik nu ,det är en otroligt liten minoritet som vill bli kontrollerade av Putin.
Folket kommer alltså stödja vilken regering som helst som inte är Putin om de får välja.

Du och ni andra gör det på tok för lätt tror jag.
Citera
2022-02-26, 15:29
Medlem
Fittheligeandes avatar
Jag tror det slutar med att Ukraina blir styrt av rysstyrt och Nato kommer att backa. De kommer att gnälla och knota och fortsätta att fördöma Ryssland. Men de kommer inte göra så mycket mer då priset är för högt, eftersom det kan bli kärnvapenkrig. Felet Nato gjorde var att de lovat Ukraina att hjälpa dem om Ryssland invaderar. Så Ukraina vägrade att förhandla med Ryssland i tron om att de skulle få stöd av Nato. Men Nato lyser med sin frånvaro.
Senast redigerad av Fittheligeande 2022-02-26 kl. 15:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in