Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-04, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ett väl formulerat inlägg som i det stora hela beskriver den allmänna uppfattningen om ett Natomedlemskap. Som svensk som önskar skydd och utvecklande för det svenska i Sverige är dock hållningen förödande, lika förödande som avvecklingen av försvaret och svenska traditioner. Så länge man inte vårdar det svenska i första hand så finns ju inget Sverige att försvara. Att gå i riktning mot större inflytande från EU och Nato är det samma som att nedvärdera det svenska och att trycka undan det mellanstatliga, och ett enligt mitt sätt att se, även det nordiska samarbetet som jag hellre skulle se stärkas. Det finns de som anser att stärkande av det nordiska bättre sker inom EU:s och Natos ram. Det är ungefär samma argumenterande som sossarna körde med inför EU-ansökan: "EU skulle bli som Sverige". Inte riktigt lika plötsligt kom omsvängningen till stöd för ett EU-medlemsskap, som nu omsvängningen kom för Nato. Det formella övergivandet av alliansfriheten, är ytterligare en spik i kistan för avvecklandet av Sverige. Vilken blir nästa?

NATO är främst en militär försvarsallians så att det skulle begränsa svenska traditioner eller det svenska civilsamhället har jag svårt att tro. Att EU har problem med överstatlighet mår så vara men realiteten idag är att små länder oftast behöver ingå i någon form av allianser både ur ekonomiska och civilsamhälles perspektiv och även militära försvarsallianser för att annars riskerar man att konkurreras sönder av andra allianser eller storländer som t.ex Kina ur ekonomiska perspektiv eller potentiellt militära hot som t.ex. Ryssland. Som mindre land kan man inte stå emot, visst Norge är inte med i EU och deras ekonomi är ju stark ändå men alla länder badar inte i olja, NATO är de med i dock just pga att få ett starkt försvar. Jag har inte märkt att Norges traditioner försvunnit pga medlemskap i NATO men jag är ingen Norge expert heller.
Citera
2022-07-04, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Nej då. Moskva har inget intresse av att döda sina kunder. De vill sälja olja, gas och alla de andra naturtillgångarna som väntar i marken.

I så fall har ni agerat väldigt irrationellt senaste halvåret, kamrat.
Citera
2022-07-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
I så fall har ni agerat väldigt irrationellt senaste halvåret, kamrat.

Hur vet du att det du sett och hört är sant och inte från Bidentroll? Existerar Putintroll så är ju inte Usa dummare än att de också använder propaganda.

Fonus kanske funderat på att ha ihjäl sina kunder men jag tror Moskva ser betydligt större pengar i olja, gas m.m.
Citera
2022-07-04, 13:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Hur vet du att det du sett och hört är sant och inte från Bidentroll? Existerar Putintroll så är ju inte Usa dummare än att de också använder propaganda.

Fonus kanske funderat på att ha ihjäl sina kunder men jag tror Moskva ser betydligt större pengar i olja, gas m.m.
Det är inte bara Biden. Det är resten av den civiliserade världen. Nordkorea står dock på Rysslands sida här. Detsamma gäller Media. Media över hela världen ger en bild och ryska tass en annan. Antingen är det rysstrollen som trollar eller också är det resten av världen som konspirerar ihop mot Ryssland av oklar anledning. Jag vet var jag placerar mina bets, när dessa alternativ står mot varandra.
Citera
2022-07-04, 13:57
Medlem
Citat:

För att västmedia inte är styrd på samma sätt och det vet du också om innerst inne. Här kan jag starta upp en nyhetskanal och rapportera om vad jag vill. Gör jag samma sak i ditt favoritland åker jag i fängelse.

Antingen så ljuger hela västvärlden där det fria ordet fortfarande råder, vilket dessutom hade krävt en otrolig koordination av alla länder som är involverade, eller så ljuger diktaturen Ryssland som ständigt blir påkomna med lögner.

Jag väljer att vara rationell.
Citera
2022-07-04, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Nu mobiliserar Nato i 8 länder till. Totalt 300.000 trupper i hög beredskap. Allt för att stormakterna skall knäcka Europa som redan ligger i långvarigt krig, energikris och prisstegringar.

Sverige verkar komma att beordras att skicka trupper till ryska gränsen. Sverige töms på elkraft som rinner till de europeiska centralmakterna. Ukraina anfalls av Ryssland i öster och töms nu på elkraft som rinner till EU. Von der Leyen tackar för energitillskottet.

Stormakterna USA/EU och Ryssland krossar de europeiska länderna. De självskadande sanktionerna som EU lagt är minst lika skadliga som flyktingkrisen och Corona-fonderna.

Våra politiker är köpta av USA/EU/Ryssland och hela Europa backar.
Citera
2022-07-04, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
För att västmedia inte är styrd på samma sätt och det vet du också om innerst inne. Här kan jag starta upp en nyhetskanal och rapportera om vad jag vill. Gör jag samma sak i ditt favoritland åker jag i fängelse.

Antingen så ljuger hela västvärlden där det fria ordet fortfarande råder, vilket dessutom hade krävt en otrolig koordination av alla länder som är involverade, eller så ljuger diktaturen Ryssland som ständigt blir påkomna med lögner.

Jag väljer att vara rationell.

Är det inte runt 5-6 företag som kontrollerar ca 90% av media i Usa?
Citera
2022-07-04, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu när Ryssland visar sin aggressiv mot Ukraina, är frågan huruvida Sverige och Finland ska gå med i Nato för att möjligtvis säkra oss från framtida attacker? Eller är det så vår neutralitet kommer att tjäna oss bättre långsiktigt?

Trådens diskussionsämnen:

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?

Håll till godo

"Nu när Ryssland visar sin AGGRESIV mot Ukraina", "Eller är det så vår neutralitet", "Bör Sverige och/eller Finland BLEV en del av Nato?"

Du skriver som en kråka.
Citera
2022-07-04, 15:09
Medlem
Citat:
Är det inte runt 5-6 företag som kontrollerar ca 90% av media i Usa?

Enligt rysk statligt kontrollerad media är det säkert så.
Citera
2022-07-04, 15:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
NATO är främst en militär försvarsallians så att det skulle begränsa svenska traditioner eller det svenska civilsamhället har jag svårt att tro. Att EU har problem med överstatlighet mår så vara men realiteten idag är att små länder oftast behöver ingå i någon form av allianser både ur ekonomiska och civilsamhälles perspektiv och även militära försvarsallianser för att annars riskerar man att konkurreras sönder av andra allianser eller storländer som t.ex Kina ur ekonomiska perspektiv eller potentiellt militära hot som t.ex. Ryssland. Som mindre land kan man inte stå emot, visst Norge är inte med i EU och deras ekonomi är ju stark ändå men alla länder badar inte i olja, NATO är de med i dock just pga att få ett starkt försvar. Jag har inte märkt att Norges traditioner försvunnit pga medlemskap i NATO men jag är ingen Norge expert heller.

Man kan se det som du gör. Men man kan lika gärna se det som att Nato och Warsawapakten var två allianser som stod emot varandra, och när den ena upphörde fanns inte längre något behov av den andra. Försvarsallians. Ja. Men det går inte att bortse från hur USA använder Nato som verktyg för allehanda upptåg. Det är rimligt ur ett ryskt perspektiv att se Natoutvidgningen som ett hot geopolitiskt och Natoutvidgningen har uppenbart använts som en provokation. Nu är man ju inte längre förtegen om att målet nu är att försvaga Ryssland militärt. USA har ju också något på gång mot Kina. Jag anser det vara ett stort misstag att ansöka om medlemskap i Nato, det är absolut inte något som gör vår situation säkrare. Antagligen kommer vi dessutom att tvingas delta i USA:s tvivelaktiga krigsföretag. Om vi ska försvara Sverige, så måste vi vara på det klara med vad det är som ska försvaras. Vi måste veta vad vi ska ta sikte på, säg om 20-30 år, vilket Sverige som ska utvecklas.

Om projektet är att bråka med ryssarna och sedan kineserna under ledning av USA, så är projektet inte så mycket att ha.
Citera
2022-07-04, 15:18
Medlem
[quote=f
Senast redigerad av Johqn 2022-07-04 kl. 15:46.
Citera
2022-07-04, 15:38
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Sverige verkar komma att beordras att skicka trupper till ryska gränsen.
Enligt vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in