Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-18, 17:37
  #7885
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Nej det gör det inte alls.

Ni Natoanhängare är helt knäppa. Tala klarspråk i stället. Sluta ljuga.

Det här är första gången som svenska värnpliktiga övar med amerikanska armén i Polen.
Citera
2022-05-18, 17:39
  #7886
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
De övar för att de ska utbilda sig och bli duktiga soldater givetvis och för att man ska lära av varandra så att man kan samarbeta om så skulle krävas. Nej, det finns inga som helst planer på att värnpliktiga ska delta i krig utomlands, du får läsa på. NATO har aldrig någonsin skickat iväg värnpliktiga för att kriga utomlands. Det är dessutom något Sverige bestämmer helt själva och det finns ingen politiker i Sverige som vill bli omvald som skulle ta ett sånt beslut. Sverige kan tänkas skicka yrkesmilitärer, något annat kommer inte att bli aktuellt.

Jag har läst på. Du förväntar dig att man ska vara helt jävla naiv.
Vadå "Sverige bestämmer helt själva". Tror du Sverige är nåt slags stormakt eller?
Citera
2022-05-18, 17:41
  #7887
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ni Natoanhängare är helt knäppa. Tala klarspråk i stället. Sluta ljuga.

Det här är första gången som svenska värnpliktiga övar med amerikanska armén i Polen.

Ja och?
Citera
2022-05-18, 17:43
  #7888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Ett NATO medlemskap kommer att innebära att vi kan samköra vårt försvar med Norge, Danmark, Finland, de baltiska länderna, Polen och Tyskland. Det kommer att öka vår försvarsförmåga flera gånger om helt oavsett vad USA gör.
Jo, men skillnaderna mellan vad som "kan" göras, och vad som traditionellt sker, samt vilka värderingar olika länder gör, det skiljer sig tyvärr ganska mycket ifrån vad just svenskar kommer att tycka behövs, om Ryssarna börjar leva fan. Vilket jag iofs inte tror dom gör under sommaren eller så.
Citera
2022-05-18, 17:45
  #7889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det kan det, och då är det upp till oss om vi vill låta det fortgå.

Det är klart att mobbaren inte upphör med sin behandling av mobboffret om han inte sätts på plats. Det går inte att förutsätta att Ryssland ska bete sig som den mogne i rummet, någonsin.

Vad så gäller det här med kränkningar och andra bekymmer, så har alla länder som är grannländer med Ryssland fått utstå samma problematik.
Jag tycker vi borde ingå ett handelsavtal med ryssarna, att vi förbinder oss köpa in ap-stora mängder fin rysk Vodka på obestämd framtid. Man kan iaf hoppas det gör ryssarna mer nöjda och på vår hemmaplan kan det bli väldigt trevligt
Citera
2022-05-18, 17:47
  #7890
Medlem
Har svårt att se att Turkiet släpper in oss. Jag tror inte dom ens spelar. Det här är ultimativa krav som faktiskt handlar om deras säkerhet.
Citera
2022-05-18, 17:47
  #7891
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Jag har läst på. Du förväntar dig att man ska vara helt jävla naiv.
Vadå "Sverige bestämmer helt själva". Tror du Sverige är nåt slags stormakt eller?
Jag vet vad som står i NATO avtalet och det står klart och tydligt att varje NATO medlem själva bestämmer hur man ska hjälpa ett annat NATO land vid händelse av krig. Sverige kan inte tvingas att skicka värnpliktiga ut i krig på främmande mark av NATO. Nej, du har inte läst på, det märks ju tydligt på det sätt du resonerar.
Citera
2022-05-18, 17:50
  #7892
Medlem
leckerleles avatar
Vad är det för överraskning Finland har att vänta tro? Rysstrasan säger att Finland kommer få en ” överraskning av militär karaktär”.
Vad tror ni?
Citera
2022-05-18, 17:51
  #7893
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jo, men skillnaderna mellan vad som "kan" göras, och vad som traditionellt sker, samt vilka värderingar olika länder gör, det skiljer sig tyvärr ganska mycket ifrån vad just svenskar kommer att tycka behövs, om Ryssarna börjar leva fan. Vilket jag iofs inte tror dom gör under sommaren eller så.
Jag förstår inte riktigt ditt svar. Genom att gå med i NATO så stärks vår försvarsförmåga flerfallet gånger. Vad Putin kan tänkas hitta på är irrelevant för detta, vi kan ändå inte styra vad Putin gör. Det vi kan göra är att öka vår försvarsförmåga och det är det vi ska göra nu.
Citera
2022-05-18, 17:53
  #7894
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Lite svårt att utvärdera när inget NATO land angripits av annat icke NATO land.
Jodå, det har skett. Men inte fullt så många gånger, så det är lite vanskligt att dra stadiga slutsatser från det. NATO brukar traditionellt användas för angrepp på icke-NATO länder, för ekonomisk/politisk vinning, humanitära skäl eller som understöd för invasioner av andra länder. Dom har hittills aldrig hjälpt ett NATO-land dom blivit angripet.

Sen är det en värderingsfråga för varje land med. Ryssland erkänner inte NATO, formellt. Så om t.ex. franska bombplan fäller bomber över rysk mark, så kommer Ryssarna se det som en krigsförklaring av frankrike, och då får fransmännen Ryssland upp i arslet ganska bra. Ryssarna kommer inte bomba "valfritt" NATO-land tillbaka, inte bomba London ifall tyska plan bombade Ryssland.

Det blir liksom en fråga om hur mycket fransmännen är villiga att riskera, för att hjälpa Sverige på våran hemmaplan. Det kommer kosta som satan att göra det, och dom vinner knappt något på det. Traditionellt är inte länder inte alls pigga på att göra såna grejer, även om dom "ska" göra det enligt nåt avtal. Och dom förlorar inte heller något på att inte delta i försvar av Sverige. Finns liksom ingen polis eller domstol man kan åtala Frankrike för avtalsbrott i. Och NATO behöver t.ex. Frankrike, så benägenheten att slänga ut dom är väldigt låg med.

Resultatet brukar ofta bli att man skickar ett krigsfartyg, på sin höjd två, typ 5-10 flygplan, och kanske tusen man eller liknande. Mest för att NATO inte ska kunna säga att man inte uppfyller sin del av avtalet.
__________________
Senast redigerad av Robbinist 2022-05-18 kl. 18:00.
Citera
2022-05-18, 17:53
  #7895
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Vad är det för överraskning Finland har att vänta tro? Rysstrasan säger att Finland kommer få en ” överraskning av militär karaktär”.
Vad tror ni?
Förmodligen lite vapenskrammel och förflyttningar av vapen och trupper, men det lär inte ske i närtid. Ryssland har fullt upp med Ukraina.
Citera
2022-05-18, 17:55
  #7896
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag vet vad som står i NATO avtalet och det står klart och tydligt att varje NATO medlem själva bestämmer hur man ska hjälpa ett annat NATO land vid händelse av krig. Sverige kan inte tvingas att skicka värnpliktiga ut i krig på främmande mark av NATO. Nej, du har inte läst på, det märks ju tydligt på det sätt du resonerar.

Svenska politiker kan inte tvingas skicka iväg värnpliktiga. Men de kommer vilja göra det helt frivilligt. Jo jag har läst på.
Det är liksom historiskt att värnpliktiga tränar med USA:s armé i Polen. Är du överens om det åtminstone?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback