Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-08, 15:41
Medlem
Så du tycker svenskan är viktigare än att bli indraget i ett krig smart
Citera
2022-04-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Som jag skrev, vad är en rimlig brandförsäkringsavgift på ett hus som inte brunnit på 200 år? Rimligen under långt 1%.

Men plötsligt händer det och då är det väl bra att ha den där försäkringen eller? Bara för att det inte har brunnit på 200 år innebär det inte att det inte kommer att brinna 200 år fram i tiden.
Köper man ett hus är ett av de grundläggande kraven för att få lån att man just har en villahemförsäkring. Varför skulle man inte ha något liknande när det gäller landet? Det är ju så oansvarigt det kan bli.
Citera
2022-04-08, 15:46
Medlem
Citat:
Som jag skrev, vad är en rimlig brandförsäkringsavgift på ett hus som inte brunnit på 200 år? Rimligen under långt 1%.
Det beror på hur många andra hus som brinner varje år och vad de kostar att bygga upp igen. Sedan sätts avgiften på värdet av ditt hus och inte på hur ofta det brinner.
Hur sätter du annars priset på ett nytt hus?

Det är samma här, det är hur dina grannar beter sig som bestämmer försvarskostnaden. Med ryssarna som invaderar sina grannar då och då blir det hög kostnad.
Citera
2022-04-08, 15:47
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Men plötsligt händer det och då är det väl bra att ha den där försäkringen eller? Bara för att det inte har brunnit på 200 år innebär det inte att det inte kommer att brinna 200 år fram i tiden.
Köper man ett hus är ett av de grundläggande kraven för att få lån att man just har en villahemförsäkring. Varför skulle man inte ha något liknande när det gäller landet? Det är ju så oansvarigt det kan bli.
Jag diskuterar försäkringskostnaden (krigskassan i % av BNP), inte om man ska ha försäkring eller inte.
Citera
2022-04-08, 15:48
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det beror på hur många andra hus som brinner varje år och vad de kostar att bygga upp igen. Sedan sätts avgiften på värdet av ditt hus och inte på hur ofta det brinner.
Hur sätter du annars priset på ett nytt hus?

Det är samma här, det är hur dina grannar beter sig som bestämmer försvarskostnaden. Med ryssarna som invaderar sina grannar då och då blir det hög kostnad.
Jo, men alla dessa faktorer besvaras väl rimligen i genomsnitt av "har inte brunnit på 200 år".
Citera
2022-04-08, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Men allt är inte svart och vitt. Jag säger inte att det är RÄTT att Ryssland attackerar Ukraina, däremot säger jag att alla parter i en konflikt (eller stundande konflikt) har ett ansvar i att försöka komma fram till en fredlig lösning istället för att ta till vapen, krig, försvar och våld.

Bara för att Ukraina har gjort fel som inte skrivit på avtalet (och därmed undvikit attacken) betyder inte att jag försvarar att Ryssland attackerar Ukraina. Det är fortfarande fel att attackera Ukraina.

BÅDA parter i en konflikt kan göra fel. Det är inte antingen eller.

Eller ett annat exempel: En rånare kommer fram till dig och begär 100 kr. Du vägrar, och blir knivhuggen. Även om rånaren gör fel som knivhugger dig, så hade du kunnat undvika attacken genom att bjuda på 100 kr vilket är en struntsumma.

Samma med avtalet. Det är ett struntavtal. Allt som Putin begärde i det avtalet var att Ukraina aldrig skulle gå med i NATO. Det var ALLT HAN BEGÄRDE. Det är som att råna någon på några dammkorn.
Vad är problemet med att signa det då?

Därför tycker jag Sverige och Finland blir en del av skulden i en eventuell attack mot Sverige eller Finland om vi går med i NATO, eftersom Ryssland tydligt sagt att vi inte får gå med i NATO.

Det är bättre att undvika krig, än att gå emot länder och därmed skaffa sig fienden.

Att skaffa sig fienden är JÄVLIGT KORKAT!. Sluta skaffa sig fienden, så rör ingen ert land och ni kan t.om. avveckla försvarsmakten om ni vill.
Därför säger jag att Sverige & Finland borde inte kaxa sig mot Ryssland och skaffa sig Ryssland som fiende. Låt bli, det är bara dumt att utmana ödet.

Håller med till 100%. Håller med fullständigt

Och det är gratis att slippa de ryska mördarbanden på svensk mark... Man behöver inte lägga massa pengar på försvar. Ge bara fan i att locka hit dem. Går man med i NATO så lockar man hit skiten. Ge fan i NATO, så ger Ryssland fan i Sverige!

Man behöver inte locka hit de ryska mördarbanden, det tar de själva hand om. Sverige ligger strategiskt viktigt till. Redan där ligger lockelsen och vansinnet i att tro att man klarar sig själv. Det svenska försvaret och beredskapen är under all kritik efter att ha legat i träda i åratal alternativt ha varit nerlagt. Stor chans att vi skulle klara ens en dag om Putler bestämmer sig för att invadera vårt land. Får jag välja föredrar jag nog att ha ett stående hot i ryggen. Angriper ni oss, angriper ni alla. Idag är det angriper ni oss, så kanske.... Buhu, vad rädda ryssarna blir.
Citera
2022-04-08, 15:52
Medlem
Citat:
Jag diskuterar försäkringskostnaden (krigskassan i % av BNP), inte om man ska ha försäkring eller inte.

Fast båda hänger ihop. Vad hjälper oss en krigskassa om vårt försvar inte pallar stå trycket? Är det då inte bättre att ta en försäkring som kräver att vi har en rejäl krigskassa och ställer upp vissa minimikrav på vårt försvar än att sitta med en snålt tilltagen krigskassa och leka "pang" i tallskogen?
Citera
2022-04-08, 15:53
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av music4keep
Fast båda hänger ihop. Vad hjälper oss en krigskassa om vårt försvar inte pallar stå trycket? Är det då inte bättre att ta en försäkring som kräver att vi har en rejäl krigskassa och ställer upp vissa minimikrav på vårt försvar än att sitta med en snålt tilltagen krigskassa och leka "pang" i tallskogen?
Inte för ett hus som inte brunnit på 200 år. Vi pratar 8 generationer människor.
Citera
2022-04-08, 15:55
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Finns inget alternativ, Putin kommer ta Sverige och Finland när han känner sig redo om vi inte är med i Nato.

Varför skulle han ta Finland och Sverige? Vilka incitament har du för detta?
Ett Natomedlemskap ställer affärsrelationer på sin spets, och inte bara Ryssland.
Citera
2022-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Inte för ett hus som inte brunnit på 200 år. Vi pratar 8 generationer människor.
Och återigen så kan kåken börjar brinna imorgon och vi har knappt en brandsläckare till att släcka branden och ingen brandkår som kan komma från "grannkommunen" om branden blir för överväldigande. Som sagt, bara för att något inte hänt under 200 år betyder det inte att det inte kan hända imorgon, om ett år, ett decennium eller århundrade.
Men vill du att din lägenhet ska brinna upp så fine by me, men jag vill åtminstone att brandkåren släcker i min lägenhet om man säger så.
Senast redigerad av music4keep 2022-04-08 kl. 16:05.
Citera
2022-04-08, 16:02
Medlem
Citat:
Jo, men alla dessa faktorer besvaras väl rimligen i genomsnitt av "har inte brunnit på 200 år".
Det vet man inte.
Har vi brandkår eller ej? Brandlarm? Tillgång till vatten?
Jämförbara med försvar på olika sätt.
Citera
2022-04-08, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Håller med till 100%. Håller med fullständigt
Vi kan lova dom att börja handla Vodka som faan av dom, och sluta tillverka/konkurrera själva på den fronten. Det KAN gå ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in