Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-24, 10:40
  #2941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Har du belägg för att Belarus vill bryta sig ur? Och hur?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Protes...0%E2%80%932021

Lukashenko fyller 68 i år och putin är 70. Inom 10 år händer det saker.

De har tittat på Ukraina och ser att Ryssland har fått bekymmer och att Ukraina har ett stort stöd från väst.
Citera
2022-04-24, 10:44
  #2942
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
https://sv.wikipedia.org/wiki/Protes...0%E2%80%932021

Lukashenko fyller 68 i år och putin är 70. Inom 10 år händer det saker.

De har tittat på Ukraina och ser att Ryssland har fått bekymmer och att Ukraina har ett stort stöd från väst.

Kommer inte hända. Det som kommer hända efter UA konflikten är att en ny lång period med kallt krig kommer. Då finns inga möjligheter att bryta sig ur, då man binder sig ekonomiskt med handelsvägar som tillåts. Liksom sverige om vi går med i Nato, då är vi fast i våra.
Citera
2022-04-24, 10:46
  #2943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Du utgår från att alla som gör militär utlandstjänst är psykopater?

I så fall har du ett väldigt speciell syn på vad som krävs för att klassas som psykopat.

Jag kan även meddela att de allra flesta faktiskt kommer tillbaka så du blir inte "av med de".


Jodå,,, jag själv är ju en av dom.
Folk som dödar anda, (oavsett anledning) skall inte blandas med vanliga människor.
Citera
2022-04-24, 10:46
  #2944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kommer inte hända. Det som kommer hända efter UA konflikten är att en ny lång period med kallt krig kommer. Då finns inga möjligheter att bryta sig ur, då man binder sig ekonomiskt med handelsvägar som tillåts. Liksom sverige om vi går med i Nato, då är vi fast i våra.

Vi bör vara beredda på att det kan komma att ske.

Vänstern kör med att "säkerhetsläget förändrats", men det har det ju inte, utan vi har ett worst case scenario i Ukraina.

Vi såg det inte komma... det duger inte.

Ryssland och Belarus m fl områden är riktigt jävla instabila nu.
Citera
2022-04-24, 10:47
  #2945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Jodå,,, jag själv är ju en av dom.
Folk som dödar anda, (oavsett anledning) skall inte blandas med vanliga människor.

Gäller det även självförsvar?
Citera
2022-04-24, 10:49
  #2946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToSay
Jag uppfattar det som att usa och Kina redan är på kollisionskurs, usa är inte villiga att frånträda sin roll som världsledande militärmakt samtidigt som Kina inte vill låta sig kuvas.
Hur ett sådant krig kan komma att utspela sig kan jag inte överblicka men troligt är att det då blir aktuellt att påkalla En för alla, alla för en, och plötsligt är Sverige indraget i kriget.
USA’s krig efter WWII avskräcker, likaså resultatet av svenska militärinsatser i t.ex. Afghanistan, Libyen, Mali.

Visst håller jag med om att det finns helt klart friktion mellan USA och Kina och har funnits länge.

Vad jag är ute efter att innan man börjar tro eller påstå att militärkonfrontation mellan två parter med sådan militär kapacitet, inte minst kärnvapen kapacitet, ens är realistisk bör man lite snabbt fundera och gissa( omöjligt att 100% veta så klart) om det är sannolikt.

Risken för ett krig mellan dessa två makter skulle i min tro lätt kunna eskalera till kärnvapenkrig, speciellt om ena parten hamnar i svårt underläge militärt. Om man tror att USA och Kina är beredda att riskera enorm ödeläggelse eller till och med total ödeläggelse av sina länder för att kriga om ekonomisk och militär maktposition i världen tror jag att man bör tänka om.

Vad är poängen med ett krig mellan två länder om ingenting finns kvar av de länderna efter kriget?

Ekonomiskt krig tror jag absolut kan bli värre än vad det redan är men den rent militära konfrontationen mellan Kina och USA den ser jag som obefintlig för lång tid framöver , något radikalt måste ske för att det ska vara tänkbart med tanke på konsekvenserna ett krig sannolikt skulle få, båda har för mycket att förlora.
Citera
2022-04-24, 10:51
  #2947
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi bör vara beredda på att det kan komma att ske.

Vänstern kör med att "säkerhetsläget förändrats", men det har det ju inte, utan vi har ett worst case scenario i Ukraina.

Vi såg det inte komma... det duger inte.

Ryssland och Belarus m fl områden är riktigt jävla instabila nu.


Ja samt Asien. Så allianserna blir tightare och tightare.
Dubai begär att få betalt i CNY istället för USD, alltså Kinesisk valuta.
Taiwan ligger pyrt till. Indien neutral.
Så om blocket Kina, Dubai, Indien , Ryssland jobbar i ett block mot Nato är de grymt överlägsna både ekonomiskt och militärt.
Sverige och EU ser det inte komma och blir strykhundar i vanlig ordning.
Ja läget är oerhört oroande.
Citera
2022-04-24, 10:53
  #2948
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Jodå,,, jag själv är ju en av dom.
Folk som dödar anda, (oavsett anledning) skall inte blandas med vanliga människor.

Ok men bara för att du är/känner dig som psykopat behöver ju det inte omfatta alla med liknande erfarenheter.

Flera länder i Europa återuppbyggdes framgångsrikt upp av människor som dödat i krig, visst var det många som inte kunde hantera sina upplevelser vilket fick svåra följder för många individer men de stora massorna anpassade sig åter till det civila livet.
Citera
2022-04-24, 10:55
  #2949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ja samt Asien. Så allianserna blir tightare och tightare.
Dubai begär att få betalt i CNY istället för USD, alltså Kinesisk valuta.
Taiwan ligger pyrt till. Indien neutral.
Så om blocket Kina, Dubai, Indien , Ryssland jobbar i ett block mot Nato är de grymt överlägsna både ekonomiskt och militärt.
Sverige och EU ser det inte komma och blir strykhundar i vanlig ordning.
Ja läget är oerhört oroande.

Asien kan mycket väl urarta.

Men Belarus gränsar mot Baltikum och även Kaliningrad är en dark horse om Ryssland blir ännu svagare.

Indien och Kina ligger i krig och gränstvister så de båda kommer inte att samarbeta mot Nato. Och varför skulle oljearaberna göra det?

https://sverigesradio.se/artikel/7499518

Indien är sedan gammalt neutralt och handlar vapen av britter, fransmän amerikaner och ryssar. men inte av Kina, då Pakistan har samarbete där och Indien och Pakistan ligger i krig.
EU blir ingen strykhund i ett krig i Asien, varför det?

Tvärtom har Kina och Ryssland väldigt få vänner. Det du skriver är fria fantasier.
Citera
2022-04-24, 11:00
  #2950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Ok men bara för att du är/känner dig som psykopat behöver ju det inte omfatta alla med liknande erfarenheter.

Flera länder i Europa återuppbyggdes framgångsrikt upp av människor som dödat i krig, visst var det många som inte kunde hantera sina upplevelser vilket fick svåra följder för många individer men de stora massorna anpassade sig åter till det civila livet.

Den "stora massan" du refererar till,, är dom individer vi ser omkring oss.
Klart att det inte "behöver" omfatta någon alls, men vem vill ha psykopater som dödat i närheten av sin familj. Du ?
Citera
2022-04-24, 11:04
  #2951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle

Ekonomiskt krig tror jag absolut kan bli värre än vad det redan är men den rent militära konfrontationen mellan Kina och USA den ser jag som obefintlig för lång tid framöver , något radikalt måste ske för att det ska vara tänkbart med tanke på konsekvenserna ett krig sannolikt skulle få, båda har för mycket att förlora.
När den militära logiken kickar in sätts allt annat åt sidan, ungefär som när Ukraina med bistånd från USA m.fl. rustar för krig i den fasta förvissningen att Ryssland inte ska komma att regera militärt pga risk för utfrysning. Det ukrainska folket röstade i demokratisk ordning fram en regering som trodde sig komma att återerövra Krim och slutgiltigt klämma åt separatisterna i öst, nu blev det inte så enkelt istället kan ukrainarna se sitt land till stora delar läggas i ruiner. Ukrainas folk lät sig luras av västsidans försäkringar att deras finansiella bistånd kombinerat med vapenleveranser och militär träning skulle ge ett övertag i konflikten med Ryssland. Sett i backspegeln borde det ha funnits mer angelägna uppgifter än att rusta för krig.
Citera
2022-04-24, 11:27
  #2952
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Asien kan mycket väl urarta.

Men Belarus gränsar mot Baltikum och även Kaliningrad är en dark horse om Ryssland blir ännu svagare.

Indien och Kina ligger i krig och gränstvister så de båda kommer inte att samarbeta mot Nato. Och varför skulle oljearaberna göra det?

https://sverigesradio.se/artikel/7499518

Indien är sedan gammalt neutralt och handlar vapen av britter, fransmän amerikaner och ryssar. men inte av Kina, då Pakistan har samarbete där och Indien och Pakistan ligger i krig.
EU blir ingen strykhund i ett krig i Asien, varför det?

Tvärtom har Kina och Ryssland väldigt få vänner. Det du skriver är fria fantasier.

Nej, då de alla av naturliga skäl inte är med i Nato.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback