Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-14, 13:25
  #1861
Avstängd
llundberg57s avatar
Det är skrämmande hur många som inte fattar att NATO är det som håller rysspulingarna i shack.
Utan NATO så skulle baltländerna vara ryska lydstater.
Citera
2022-04-14, 13:26
  #1862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Ännu bättre skydd är det att inte ge skurken anledning att anfalla.
Dvs inte provocera skurken och stå neutral så att skurken inte ens har någon vettig anledning att anfalla en!
Att Gotland ligger där och lockar som ett utmärkt ställe för en militärbas är en väldigt vettigt anledning att anfalla. Det är rent av helt nödvändigt för att kunna hålla farlederna från finska viken och Kaliningrad öppna. Så Gotland får du ge bort på en gång. Är det ett billigt pris för att inte ge skurken anledning att anfalla? Han kanske kan få Skåne också, bara Stockholm slipper bombas?

Var drar du din gräns?
Citera
2022-04-14, 13:27
  #1863
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Ha ha du låter som militären jag diskuterade nato på 90 talet. Han ville verkligen gå med.

Nej svenskar är svaga de kan inte säga Nej till nato och det är lätt att sälja alla sorters försäkringar till oss för vi behöver både livremmar och hängslen. Ska vi inte anfalla ryssland så behöver vi inte oroa oss.
Som jag sa; du är naiv och har inte fattat att det enda / bästa skyddet är NATO.
Hur kan du vara så naiv och okunnig?
Citera
2022-04-14, 13:31
  #1864
Medlem
Lika bra att gå med så man får det ur världen. Vem vet när det dyker upp ett annat tillfälle. Att vänta tills Ryssland samlat sig efter Ukraina kriget är ingen god ide'.
Citera
2022-04-14, 13:31
  #1865
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som jag sa; du är naiv och har inte fattat att det enda / bästa skyddet är NATO.
Hur kan du vara så naiv och okunnig?
ÄR du myndig får du rösta?

Kostar sjukt mycket för att vi ska beblanda oss i alla krig. Sen kommer eu ändå att falla. sök hjälp faktiskt din oro känns
Citera
2022-04-14, 13:32
  #1866
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
De har ju sagt att de inte kommer anfalla Sverige om vi låter bli NATO.... Vore det då inte bättre att skippa NATO?

Och du tror på det? Dom sa också att dom inte skulle attackera Ukraina så sent som två månader sen.
Hur mycket tycker du att ryska löften är värda?

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Vi har inga andra fiender än Ryssland, så NATO-skydd behöver vi inte i övrigt.
Således bäst att skita i NATO. Det tjänar Sverige bäst på.
Skitsnack! Bara rent Skitsnack!
Citera
2022-04-14, 13:32
  #1867
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var drar du din gräns?

Bara Gotland. Inget mer. Ryssland är inte intresserade av NÅGOT annat. Han är HELT OINTRESSERAD av resten av Sverige. Militärt sett är Sverige ett skitland med allt vatten runtomkring och Norge som NATO-land som granne är ju inget att invadera.

Och den smala passagen genom Danmark för att nå Tyskland och andra länder... Lätt att bara spränga ner öresundsbron om man vill hindra en invasion från Sverige till Danmark/Tyskland (om vi nu ponerar att Sverige blir invaderat och Ryssland vill använda Sverige som språngbräda för att nå Danmark/Tyskland).

Så Sverige är taktiskt dåligt för Ryssland att invadera/ta över, en eventuell attack skulle ENBART vara en hämndattack för att vi gått med i NATO.
Citera
2022-04-14, 13:33
  #1868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Som jag sa; du är naiv och har inte fattat att det enda / bästa skyddet är NATO.
Hur kan du vara så naiv och okunnig?

Sen har du lyssnat för mycket på "experterna" på TV 4 kan man inte sortera bort sånt så skulle jag också vara rädd
Citera
2022-04-14, 13:36
  #1869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ja det är så NATO fungerar. Vad är det som du förstår med det? Det är det som är det grundläggande i NATO.

Ja, det är så det är tänkt att fungera åtminstone. Det har ju dock inte prövats. Om Finland skulle angripas, tror du verkligen att t.ex. Polen och baltstaterna hade skickat trupper till Finland? Detta, tänker jag, skulle ju göra dessa länder mer sårbara. Och ja, det problemet finns oavsett samarbete.

Jag är inte nödvändigtvis stenhård motståndare till NATO i sig, men just nu med Putin känns som helt fel tillfälle. Vi skule gått med t.ex. när Sovjet föll.
Citera
2022-04-14, 13:36
  #1870
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
ÄR du myndig får du rösta?

Kostar sjukt mycket för att vi ska beblanda oss i alla krig. Sen kommer eu ändå att falla. sök hjälp faktiskt din oro känns
Jag tänkte just fråga hur många i denna tråd får rösta. En hel del bör bli fråntagen rösträtten om man inte bryr sig om vad som händer med ens land.
Jag, ja är över 60 och växte upp genom kalla kriget. Något som de flesta pantskallar här inte ens hört talas om verkar det som.
Men jag har förtroende för de svenska makthavarna att de kommer att gå med.
Vad tänker du göra då?
Citera
2022-04-14, 13:37
  #1871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transportern
Lika bra att gå med så man får det ur världen. Vem vet när det dyker upp ett annat tillfälle. Att vänta tills Ryssland samlat sig efter Ukraina kriget är ingen god ide'.

Visst kan det vara så. Det är ju ett ganska gott argument för att faktiskt gå med just nu, då de liksom är upptagna i Ukraina och därmed knappast speciellt sugna på att riskera ytterligare ett krig.
Citera
2022-04-14, 13:37
  #1872
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Ja, det är så det är tänkt att fungera åtminstone. Det har ju dock inte prövats. Om Finland skulle angripas, tror du verkligen att t.ex. Polen och baltstaterna hade skickat trupper till Finland? Detta, tänker jag, skulle ju göra dessa länder mer sårbara. Och ja, det problemet finns oavsett samarbete.

Jag är inte nödvändigtvis stenhård motståndare till NATO i sig, men just nu med Putin känns som helt fel tillfälle. Vi skule gått med t.ex. när Sovjet föll.
Ja jag kan hålla med om att Sverige skulle gått med för länge sedan men bättre sent än aldrig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback