2022-07-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är inte populärkultur jag tänker på.
Aha så "väst" bygger en järnridå för kultur de flesta ändå inte känner till/konsumerar. Verkar ju lite onödigt, (ungefär som att Västberlin byggt en Berlinmur för att förhindra Västberlin är att fly öst)

Men kan du iaf nämna ex på vilken rysk icke populärkultur inom musik/film/lit/dans från efter 1999 du menar?
Citera
2022-07-07, 00:28
Medlem
Om Europa blir kaosartat så beror det egentligen inte på Ryssland. Det är Europa självt som skapar kaoset som eventuellt uppstår här.
Citera
2022-07-07, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Vi vet att ni lättkränkta Putinrunkare inte klarar av att ta in fakta eller verkligheten, i ert kulturkrig mot "bögiga" och "degenererade" Västmakter™, men om ni överhuvudtaget läste vad som presenterades för er så skulle ni se att Ryzzlands egna statistik säger att stora delar av landets befolkning saknar rinnande vatten och avloppssystem precis som U-länderna i Afrika gör.
Och då hjälper det inte att tjuta "F-FAKE NEWS!!!" som hysteriska fruntimmer, hur mycket ni än försöker.
https://novayagazeta.ru/news/2019/04...k-kanalizatsii

Ni får nog gå tillbaks till det där gamla Kremlin-hittepå:et om att juden Zelenskyy är världens mest framstående och folkmördande nazist-ledare igen, det kunde ni iaf. få med er någon enstaka lättlurad KPMLR:are på?

Är svensk och är emot Putin, speciellt när det gäller invasionen.

Men enligt de ryssar jag lärt känna så är allt det som står i media extremt vinklat, överdrivet och stämmer inte överens med verkligheten. Ryssland är väldigt stort idag, och givetvis lär det finnas ställen som inte har det lika modernt som de mest moderna länderna, men de flesta städer har dock helt okej, och det finns visst vatten och dylikt. Detta är nonsens, att det finns bönder som väljer bo på något udda ställe där man inte installerat vatten betyder inte att majoriteten av ryssarna lever i fattigdom. Det där är ren nonsens.

Vadå mot bögiga? Flera av mina vänner är inte straighta och jag stödjer dessa människor fullt ut. Att använda ordet bögigt som något negativt är homofobiskt och något som closetgays gör. Normala män bryr sig inte om andras läggning så länge man inte är ett pervo, vilket inga av de hbtq människor jag känner är, eller ens stödjer något sådant.

Givetvis finns det säkert en del saker Ryssland behöver jobba på det vet jag, men man behöver inte stödja annan korruption om man ser deras brister. Jag är emot all form av korruption, vare sig det är ryska eller västmakter.

Om man inte ser att vissa saker blivit degenererat så är man antingen naiv, blåögd eller väljer att blunda. Och var har jag sagt att jag hatar väst? Viss korruption vill man bekämpa givetvis, man hoppas på en bättre utveckling. Gör man fel så förbättrar man dessa fel, så rasonerar nog de flesta intelligenta människor. Eller vill du säga att västs samhälle idag är felfritt? Även om det finns en hel del mycket bra så är det inte felfritt.

Har inte koll på Zelensky, men känner att han kunde skött detta bättre, med tanke på hur många ukrainare verkar förlorat livet i detta krig. Föredrar dock honom över Putin med tanke på invasionen, men är inte så mycket påläst om dessa människor så jag borde kanske inte uttala mig något om dessa direkt. Jag hoppas bara att kriget upphör, att bägge Z och P kommer fram till någon bättre lösning än förödelse, död och lidande för invånarna i landen. Jag tycker synd om människorna och lider med de, som inte ens vill ha kriget.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-07-07 kl. 00:38.
Citera
2022-07-07, 01:36
Medlem
SagaVestenBootss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Startar han krig mot Ukraina så har han uppenbarligen något emot Ukrainare. De utgör inget hot mot honom.

Idiot. Detta är ett proxykrig mellan Ryssland och Nato (USA). Zelensky och Nato använder gärna Ukrainas medborgare som kanonmat och skyller sedan på Putin. Den nya syndabocken.

Samma sak i Sverige. Bränsle och energipriserna skenar pga skatter - politikerna flyr ansvar och skyller det på Putin och kallar det för Putinpriser.
Citera
2022-07-07, 02:06
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Hehe...spot on. Ryssarna visade ju faktiskt i samband med vaccinhetsen att de i motsats till svenskar verkligen kan tänka själva. Med sinnessjuka despoter som Trudeau i spetsen så funkar det allt sämre för demokratiska liberaler i väst att skrämma folk med Putin.
Väst har inte mörkat antalet döda i covid-19, som Ryssland.
Citera
2022-07-07, 02:07
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Detta är en omskrivning för att Putin kommer att beordra armén, flygvapnet och flottan att förstöra Ukrainas militära infrastruktur med massiva angrepp av kryssningsrobotar och andra missiler. Mot detta har Ukraina inget försvar.
Ryssland har ett väldigt begränsat lager av "kryssningsrobotar och andra missiler", dom förlitar sig på artilleri/granater från kalla kriget. Rysslands flygvapen har redan skadats ordentligt.
Citera
2022-07-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
I Sverige smittas färre än 100 per år med HIV, totalt räknar man dock med att det finns ungefär 7000 som har HIV. Av dessa behandlas dock i princip alla framgångsrikt. Risken att smittas idag i Sverige är således väldigt låg.

I Ryssland däremot har antalet HIV-smittade dubblerats de senaste fem åren och det finns enligt den officiella statistiken finns det över en miljon smittade. Det innebär att det i Ryssland är 10 gånger vanligare med HIV, men med tanke på den bristande kontrollen av just HIV i Ryssland är siffrorna i den officiella statistiken sannolikt ordentligt i underkant.

De senaste åren har över 100 000 smittats årligen och bara var tredje får adekvat medicinering (att jämföra med Sverige där i princip alla medicineras). HIV formligen exploderar i Ryssland.

Att tvånget att berätta att du har HIV inte finns i Sverige är korrekt i vissa fall och i andra inte:

Om du har hiv och får behandling, kan virusmängden bli omätbar. När detta är konstaterat av behandlande läkare kan du inte överföra hiv vid sex, och är heller inte skyldig att berätta för din sexpartner.

Men i Smittskyddslagen står det: ”Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.” (Kapitel 2 § 2)

Under förutsättning att du får behandling och virusmängden blir omätbar, är de situationer du kan hamna i där detta blir aktuellt hos tandläkaren, eller när du behöver sjukvård. Även vid piercing och akupunktur ska du berätta att du lever med hiv eller blodsmitta.

Som sagt, under 100 smittas per år i Sverige, över 100 000 per år i Ryssland.

Många har det bra i Ryssland, men många fler har det, med våra mått mätt, riktigt dåligt. Nästan halva befolkningen saknar vattentoaletter och väldigt många saknar rinnande vatten i sina bostäder. Detta gäller naturligtvis inte de som bor i de större städerna - där lever många på ungefär samma vis som vi och med liknande standard, men i mindre samhällen och på landet är det en helt annan sak. Du skriver du sett det med egna ögon och borde veta att den genomsnittlige ryssen inte har det så flott (vet ej om det var svenska pensionärer eller ryssarnas standard dock, kanske var det de svenska pensionärerna du avsåg).

Jag har varit mycket i Ryssland och mestadels i storstäderna och har aldrig uppfattat dem som lidande vad gäller materiell standard där, men vid de få resorna jag gjort till landet blir det mycket snabbt uppenbart att det mesta är rejält eftersatt och på en nivå som påminner om hur vi hade det i Sverige för 50-70 år sedan.

Vet inte vart du fått dina siffror men vad jag vet så är siffran över 10k hivsmittade i Sverige, men detta kan ju också ha varit fel. Skriv gärna en länk vart du läst att det är 7k, vill veta liksom.

Det är ju många fler människor i Ryssland så det blir en felaktig jämförelse även om det förmodligen är mer smittade där. Kanske har något med att göra att människor inte söker vård då det är förknippat med homosexualitet trots det är lika många straighta som smittas med hiv idag enligt statistik.

Jag tycker det är fel dock, tänk så medicinen slutar verka, eller människan glömmer ta den? Omätbar mängd är inte samma sak som att man är helt frisk och att den finns ingen risk för smitta någon. Man har fortfarande viruset i kroppen, kanske mindre i blodet men kanske finns i andra kroppsvätskor, i små mängder åtminstone.
Skulle man inte ha något virus kvar i kroppen så skulle man ha botat hiv nu men det har man inte gjort.

Jag hade inte tolererat om någon som går på hivmedicin inte berättat detta till mig om jag hade haft intimt umgänge då, jag hade förmodligen hämnats på denna människan även om jag inte skulle smittats.
Det är respektlöst, och försämrar andra människors syn på hbtq när de gör så. De som har HIV bör informera sin partner om detta, vare sig man tar medicin eller inte.

Men majoriteten bor väl ändå i de mer moderna städerna antar jag. Annars så ja, det finns som sagt saker som behöver förbättras där, media och rysshatare överdriver detta dock, upplever jag. Tycker det är synd om människorna, även utav detta vidriga krig som de tvingas till att delta eller läsa om, höra om, och hur människorna dör på bägge sidorna. Vidrig situation.

Alla ryssar jag lärt känna i Sverige har varit kritiska till invasionen, några enstaka har inte velat kommentera då de skäms eller mår dåligt över situationen och någon enstaka har blivit indoktrinerad utav viss rysk media som kanske är vinklad när det gäller denna situationen så denne inte förstår situationen.

Ändå läser man här hur skeva rasister önskar döden utav vanliga ryssar (istället för att hata de som startade kriget) som inte har något med kriget och göra. Medan de stödjer Ukraina, det är typ samma land och människor ju(med vissa små olikheter givetvis, men ändå väldigt nära). Förstår inte hur de tänker, men det är väl media som hjärntvättat dessa.
Citera
2022-07-08, 14:20
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Vet inte vart du fått dina siffror men vad jag vet så är siffran över 10k hivsmittade i Sverige, men detta kan ju också ha varit fel. Skriv gärna en länk vart du läst att det är 7k, vill veta liksom.
Det kommer från Folkhälsomyndigheten, men jag läste en gammal sida - rätt siffra är 8100. De allra flesta i Sverige smittas utomlands vid heterosexuella samlag.

Citat:
Det är ju många fler människor i Ryssland så det blir en felaktig jämförelse även om det förmodligen är mer smittade där. Kanske har något med att göra att människor inte söker vård då det är förknippat med homosexualitet trots det är lika många straighta som smittas med hiv idag enligt statistik.
Min jämförelse gjorde så att den tog hänsyn till skillnaden i befolkningens storlek. HIV är otroligt mycket vanligare i Ryssland än här och majoriteten är obehandlade och det är den sannolika förklaringen till att sprids som det gör där.

Citat:
Jag tycker det är fel dock, tänk så medicinen slutar verka, eller människan glömmer ta den? Omätbar mängd är inte samma sak som att man är helt frisk och att den finns ingen risk för smitta någon. Man har fortfarande viruset i kroppen, kanske mindre i blodet men kanske finns i andra kroppsvätskor, i små mängder åtminstone.
Skulle man inte ha något virus kvar i kroppen så skulle man ha botat hiv nu men det har man inte gjort.
Detta kan jag hålla med om, men samtidigt så finns inga sådana fall dokumenterade. Det är ju ett ansvar hos individen som är smittad och om det kan man ju tycka vad man vill, men följer man behandlingen och regelbundet besöker sin läkare för tester så ska tydligen risken vara lika med noll.

Citat:
Jag hade inte tolererat om någon som går på hivmedicin inte berättat detta till mig om jag hade haft intimt umgänge då, jag hade förmodligen hämnats på denna människan även om jag inte skulle smittats.
Det är respektlöst, och försämrar andra människors syn på hbtq när de gör så. De som har HIV bör informera sin partner om detta, vare sig man tar medicin eller inte.
Jag håller med. Det är rimligt att kunna kräva det, men så ser ju inte lagen ut.

Citat:
Men majoriteten bor väl ändå i de mer moderna städerna antar jag. Annars så ja, det finns som sagt saker som behöver förbättras där, media och rysshatare överdriver detta dock, upplever jag. Tycker det är synd om människorna, även utav detta vidriga krig som de tvingas till att delta eller läsa om, höra om, och hur människorna dör på bägge sidorna. Vidrig situation.
Ja, jag är allt annat än rysshatare. Har många ryska vänner och bekanta och talar själv ryska, men jag har inga större sympatier för de som ger sitt stöd till Putin och ledarskapets krigföring mot sina grannar.

Citat:
Alla ryssar jag lärt känna i Sverige har varit kritiska till invasionen, några enstaka har inte velat kommentera då de skäms eller mår dåligt över situationen och någon enstaka har blivit indoktrinerad utav viss rysk media som kanske är vinklad när det gäller denna situationen så denne inte förstår situationen.
Detta är min erfarenhet också. Det finns inte många som tycker det är rätt, det som sker.

Citat:
Ändå läser man här hur skeva rasister önskar döden utav vanliga ryssar (istället för att hata de som startade kriget) som inte har något med kriget och göra. Medan de stödjer Ukraina, det är typ samma land och människor ju(med vissa små olikheter givetvis, men ändå väldigt nära). Förstår inte hur de tänker, men det är väl media som hjärntvättat dessa.
Som sagt, inget hat mot ryssar i allmänhet, bara en total avsaknad av sympati för de som ger sitt stöd till Putin och den ryska krigshetsen. Däremot håller jag inte med om att ukrainare och ryssar är samma folk. Det är som att säga att vi är samma som danskar och norrmän. Visst känner jag en större närhet till danskar, norrmän och finnar (trots den språkliga skillnaden) än jag gör med tyskar, fransmän och, för all del, både ryssar och ukrainare.
Citera
2022-07-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det kommer från Folkhälsomyndigheten, men jag läste en gammal sida - rätt siffra är 8100. De allra flesta i Sverige smittas utomlands vid heterosexuella samlag.

Min jämförelse gjorde så att den tog hänsyn till skillnaden i befolkningens storlek. HIV är otroligt mycket vanligare i Ryssland än här och majoriteten är obehandlade och det är den sannolika förklaringen till att sprids som det gör där.

Detta kan jag hålla med om, men samtidigt så finns inga sådana fall dokumenterade. Det är ju ett ansvar hos individen som är smittad och om det kan man ju tycka vad man vill, men följer man behandlingen och regelbundet besöker sin läkare för tester så ska tydligen risken vara lika med noll.

Jag håller med. Det är rimligt att kunna kräva det, men så ser ju inte lagen ut.

Ja, jag är allt annat än rysshatare. Har många ryska vänner och bekanta och talar själv ryska, men jag har inga större sympatier för de som ger sitt stöd till Putin och ledarskapets krigföring mot sina grannar.

Detta är min erfarenhet också. Det finns inte många som tycker det är rätt, det som sker.

Som sagt, inget hat mot ryssar i allmänhet, bara en total avsaknad av sympati för de som ger sitt stöd till Putin och den ryska krigshetsen. Däremot håller jag inte med om att ukrainare och ryssar är samma folk. Det är som att säga att vi är samma som danskar och norrmän. Visst känner jag en större närhet till danskar, norrmän och finnar (trots den språkliga skillnaden) än jag gör med tyskar, fransmän och, för all del, både ryssar och ukrainare.

Håller med i det mesta, och med rysshatare menar jag dessa skumma typer som önskar döden för ryssar här trots de mest troligen aldrig haft med en ryss o göra. Även något så sjukt som att förfölja och förstöra för ryssar som bor i Sverige har vissa uppmuntrat, som om dessa har något med det och göra, eller stödjer kriget, det är extremt få. Även människor i andra länder vid Ryssland fördömer invasionen.

Men givetvis finns olikheter mellan ryssar och ukrainare men de är trots allt väldigt lika varandra menade jag, och det är fanimig otroligt att de inte kan finna fredfulla sätt att leva på i harmoni när de bor så nära. Jag menar, inte hatar vi svenskar danskar, finländare eller norrmän, tvärtom åker vi rätt ofta till varandra, ser de som nära till oss o.s.v.
Jag förstår inte hur de tänker(de som stödjer invasionen t.ex.), förstår de inte att man borde samarbeta med länder i sin närhet, för allas bästa?

Jo, tänker att fler och fler kommer vända sig mot invasionen, de kan inte vinkla, propagera och förminska sanningen i all evighet. Förstår inte de som skyddar Putin heller i denna invasion, min syn har förändrats helt och hållet på honom sedan invasionen inleddes och ledarskapets krigsföring fördömer jag också.

Man kan inte rättfärdiga invasionen med att Ukraina gjort något fel som vissa verkar göra. Oskyldiga civila kommer imellan. De borde kört med sanktioner om de tyckte inte om något, som de andra länderna gör. Rysslands ledarskap kommer ångra sig rätt rejält för deras misstag tids nog.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2022-07-08 kl. 17:12.
Citera
2022-07-11, 09:56
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Håller med i det mesta, och med rysshatare menar jag dessa skumma typer som önskar döden för ryssar här trots de mest troligen aldrig haft med en ryss o göra. Även något så sjukt som att förfölja och förstöra för ryssar som bor i Sverige har vissa uppmuntrat, som om dessa har något med det och göra, eller stödjer kriget, det är extremt få. Även människor i andra länder vid Ryssland fördömer invasionen.

Men givetvis finns olikheter mellan ryssar och ukrainare men de är trots allt väldigt lika varandra menade jag, och det är fanimig otroligt att de inte kan finna fredfulla sätt att leva på i harmoni när de bor så nära. Jag menar, inte hatar vi svenskar danskar, finländare eller norrmän, tvärtom åker vi rätt ofta till varandra, ser de som nära till oss o.s.v.
Jag förstår inte hur de tänker(de som stödjer invasionen t.ex.), förstår de inte att man borde samarbeta med länder i sin närhet, för allas bästa?

Jo, tänker att fler och fler kommer vända sig mot invasionen, de kan inte vinkla, propagera och förminska sanningen i all evighet. Förstår inte de som skyddar Putin heller i denna invasion, min syn har förändrats helt och hållet på honom sedan invasionen inleddes och ledarskapets krigsföring fördömer jag också.

Man kan inte rättfärdiga invasionen med att Ukraina gjort något fel som vissa verkar göra. Oskyldiga civila kommer imellan. De borde kört med sanktioner om de tyckte inte om något, som de andra länderna gör. Rysslands ledarskap kommer ångra sig rätt rejält för deras misstag tids nog.
Om Ryssland hade strypt alla olje- och gas-leveranser till Ukraina så hade de kunnat sätta press på dem utan krig, men det var inte intressant eftersom dessa pengar vill man ha i Ryssland... De kunde uppfört sig som en civiliserad nation och tagit det i förhandlingar (och aldrig någonsin lagt sig i Ukrainas inre angelägenheter).

Det finns mycket de kunde ha gjort förutom att invadera, ockupera och annektera. Men problemet är stort och har pågått läge. Vi i väst skulle aldrig satt oss Rysslands klor genom att bli beroende av av rysk gas utan att ha någon form av reservplan ifall det skulle visa sig att det ej gick att lita på Ryssland (vilket vi under över ett decennium haft ALL anledning att tro efter angreppen mot Georgien och senare Ukraina, men ändå ökade framför Tyskland sitt beroende).

Jag har varit mycket i Ryssland och Ukraina och har vänner och affärsbekanta i båda länderna, men på grund av rådande situation så har vi helt klippt alla affärer med Ryssland nu. Naturligtvis påverkar det inte kriget, men nu påverkar det så klart våra leverantörer där och oss själv. Jag har också bara sporadisk kontakt med de jag känner i Ryssland och har förlorat kontakten med fler jag känner/kände i Ukraina... Det är en för djävlig situation helt enkelt.
Citera
2022-07-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Vad händer i Europa när Putin demilitariserar Ukraina? Följande tror jag.

Detta är av betydelse:

Putin sa idag att om väst fortsätter förse Ukraina med moderna vapen så kommer Ryssland att åtminstone delvis demilitarisera Ukraina.

Detta är en omskrivning för att Putin kommer att beordra armén, flygvapnet och flottan att förstöra Ukrainas militära infrastruktur med massiva angrepp av kryssningsrobotar och andra missiler. Mot detta har Ukraina inget försvar.

Detta innebär också att Putin skapar en flyktingkris i Europa mycket värre än senast det begav sig. Vi kommer att se miljontals Ukrainare välla in i Västeuropa.

Förutom detta kommer energipriserna att nå enorma höjder då gasleveranserna till Europa kommer att strypas, kanske helt upphöra.

Allt detta kommer att göda nationalismen i de europeiska länderna, vilket riskerar att helt lamaslå Europas samhällen. Det blir etniska, politiska och sociala konflikter när ekonomin hamnar i recession och depression och folk från Ukraina kommer och dumpa lönerna än mer för arbetarklassen i Europa.

Är detta det mest troliga scenariet eller har EU något äss i kortleken för att kunna förhindra att Putin sätter Europa i kaos?

En aning motsägelsefull start på tråden. Putin ska alltså förstöra Ukrainas mer moderna vapen? Ukraina har inget skydd mot att Putin öser gamla missiler över Ukraina? Du har inte läst på att numera sedan ett par veckor så skjuter Ukraina ner mer än hälften av missilerna och den siffran stiger för varje dag.
Citera
2022-08-04, 17:05
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Väst har inte mörkat antalet döda i covid-19, som Ryssland.

För du vet så klart hur många som egentligen dött av covid i Ryssland. Du har inte funderat över ifall det snarare är väst som inflaterat sin statistik? Flera studier tyder nämligen på det enär en väldigt stor andel av de som påstås ha dött i covid bara dött med covid och i själva verket av andra orsaker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in