Citat:

Ursprungligen postat av 
WakeUpWakeUp

Vet inte vart du fått dina siffror men vad jag vet så är siffran över 10k hivsmittade i Sverige, men detta kan ju också ha varit fel. Skriv gärna en länk vart du läst att det är 7k, vill veta liksom. 

Det kommer från Folkhälsomyndigheten, men jag läste en gammal sida - rätt siffra är 8100. De allra flesta i Sverige smittas utomlands vid heterosexuella samlag.
	Citat:

Det är ju många fler människor i Ryssland så det blir en felaktig jämförelse även om det förmodligen är mer smittade där. Kanske har något med att göra att människor inte söker vård då det är förknippat med homosexualitet trots det är lika många straighta som smittas med hiv idag enligt statistik. 

Min jämförelse gjorde så att den tog hänsyn till skillnaden i befolkningens storlek. HIV är otroligt mycket vanligare i Ryssland än här och majoriteten är obehandlade och det är den sannolika förklaringen till att sprids som det gör där.
	Citat:

Jag tycker det är fel dock, tänk så medicinen slutar verka, eller människan glömmer ta den? Omätbar mängd är inte samma sak som att man är helt frisk och att den finns ingen risk för smitta någon. Man har fortfarande viruset i kroppen, kanske mindre i blodet men kanske finns i andra kroppsvätskor, i små mängder åtminstone.
Skulle man inte ha något virus kvar i kroppen så skulle man ha botat hiv nu men det har man inte gjort.

Detta kan jag hålla med om, men samtidigt så finns inga sådana fall dokumenterade. Det är ju ett ansvar hos individen som är smittad och om det kan man ju tycka vad man vill, men följer man behandlingen och regelbundet besöker sin läkare för tester så ska tydligen risken vara lika med noll.
	Citat:

Jag hade inte tolererat om någon som går på hivmedicin inte berättat detta till mig om jag hade haft intimt umgänge då, jag hade förmodligen hämnats på denna människan även om jag inte skulle smittats. 
Det är respektlöst, och försämrar andra människors syn på hbtq när de gör så. De som har HIV bör informera sin partner om detta, vare sig man tar medicin eller inte. 

Jag håller med. Det är rimligt att kunna kräva det, men så ser ju inte lagen ut.
	Citat:

Men majoriteten bor väl ändå i de mer moderna städerna antar jag. Annars så ja, det finns som sagt saker som behöver förbättras där, media och rysshatare överdriver detta dock, upplever jag. Tycker det är synd om människorna, även utav detta vidriga krig som de tvingas till att delta eller läsa om, höra om, och hur människorna dör på bägge sidorna. Vidrig situation.

Ja, jag är allt annat än rysshatare. Har många ryska vänner och bekanta och talar själv ryska, men jag har inga större sympatier för de som ger sitt stöd till Putin och ledarskapets krigföring mot sina grannar.
	Citat:

Alla ryssar jag lärt känna i Sverige har varit kritiska till invasionen, några enstaka har inte velat kommentera då de skäms eller mår dåligt över situationen och någon enstaka har blivit indoktrinerad utav viss rysk media som kanske är vinklad när det gäller denna situationen så denne inte förstår situationen. 

Detta är min erfarenhet också. Det finns inte många som tycker det är rätt, det som sker.
	Citat:

Ändå läser man här hur skeva rasister önskar döden utav vanliga ryssar (istället för att hata de som startade kriget) som inte har något med kriget och göra. Medan de stödjer Ukraina, det är typ samma land och människor ju(med vissa små olikheter givetvis, men ändå väldigt nära). Förstår inte hur de tänker, men det är väl media som hjärntvättat dessa.

Som sagt, inget hat mot ryssar i allmänhet, bara en total avsaknad av sympati för de som ger sitt stöd till Putin och den ryska krigshetsen. Däremot håller jag inte med om att ukrainare och ryssar är samma folk. Det är som att säga att vi är samma som danskar och norrmän. Visst känner jag en större närhet till danskar, norrmän och finnar (trots den språkliga skillnaden) än jag gör med tyskar, fransmän och, för all del, både ryssar och ukrainare.