2022-03-02, 18:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Som jag förstått det är BYPOL åtminstone startad av gamla poliser, som alltså vänt sig mot staten (läs Lukasjenko). Så de har på så sätt bra koll på hur staten opererar, och står med en bra utbildning. Men sedan kanske inte hela organisationen idag är just gamla poliser.
Ett uttalande om händelsen från dem som jag hittade:

Intressant, detta får inte tillräckligt med uppmärksamhet (Och denna tråd har för mycket inlägg, de flesta meningslösa så ingen hinner se det). Det kan allvarligt påverka Putins planer om Vitryssarna börjar agera mot ryska trupper där. Kanske du vill skriva om det i tråden Rysslands militära flopp i Ukraina i ämnet vapen och militär? Seriösare diskussion i den tråden. Och det berör ju det ämnet. (FB) Rysslands militära flopp i Ukraina
Citera
2022-03-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Falskt. Falskt. Falskt.
Ryssland är inte jordens kärna.

Gå in på sr.se och sök på senaste ekot.

Gas upp 100 procent idag.

Wow
Citera
2022-03-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Styret som du förespråkar har dödat över 150 miljoner människor. Bara för att dom har fel åsikt. Nu vill dom utradera Ukraina.

Jag förespråkar varken kommunism som har dödat ca. 100 milj eller kapitalism som du förespråkar som haft ihjäl ca. 150 milj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Ja vi får se vad som var planen, men eftersom de som skulle inta Kiev hade bränsle och mat med sig för tre dagar som nu är slut så tvivlar jag på att det går som planerat.

Tror säkert att planen från början var att minimera både skador och dödsoffer oavsett civila eller soldater men eftersom motståndet är av helt annan kaliber har man fått byta taktik. Se t.ex. vad som nu händer i Mariupol, tålamodet är slut.

Har vi sett några bilder från Mariupol? Tycker det är extremt lite bilder med tanke på hur man beskriver bombningen och slaget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapetitepois
Någon vänlig själ som vill uppdatera om hur läget ser ut just nu? Så neutralt som det är möjligt.

Tack på förhand.

Jag är pro-Ukraina och vet egentligen inte exakt vad som händer.

Men vi kan tyvärr räkna med att Ryssland kommer att mala på från söder, sydöst, öster och nordost
De verkar inte direkt bedriva blixtkrig vilket nog var tanken från början.

Nu maler de som sagt på, tar stad efter stad, får motstånd för det mesta och lider stora förluster samt har problem med logistiken.

Men om de bara lyckas få fram bränsle och förnödenheter och lyckas få upp fler attackplan i luften så kommer de att rycka fram bit för bit.

Ukraina har inte stor chans att vinna denna typ av krig mot Ryssland.
Så småningom kommer Ryssarna att nå regeringsbyggnaden i Kyiv och tillsätta en diktator. Troligen den gamle ryssvänlige som Ukraina gjorde sig av med.
Möjligen utropar han en egen rysk stat öster om Dnepr. Eller så tar han "över" hela landet

Men det Ukrainska folket verkar ha samlat sig och de har tiotals miljoner vapenföra män som är välförsedda med vapen.

Så även när Ryssland vinner (vilket kan ske inom en månad eller så) så har han inte vunnit för de kommer att göra motstånd många år framåt understödda av väst.

Så tyvärr kommer man att få läsa varje dag om någon ny stad som fallit i ryssarnas händer. Men det är naturligt.

Under tiden kommer Rysslands ekonomi att haverera fullständigt. Exakt hur snabbt och vilka konsekvenser det får inklusive för kriget kan man inte veta idag.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är möjligt att de varit en bricka i ett spel – i vissa ryssars paranoida huvuden. Men det är ju inte därför Putler har valt att invadera. Han drömmer våta drömmar om att återupprätta Sovjet där han själv blir den store ledaren.

En alldeles för enkel analys av situationen i min mening, men jag får känslan av att du inte är speciellt intresserad av att förstå vad som motiverat ryssarna. Notera även att det är en stor skillnad mellan att förstå, eller åtminstone försöka förstå, och att försvara något.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
FN:s generalförsamling fördömer Rysslands invasion av Ukraina och kräver att den stoppas.

141 länder röstade för resolutionen, 5 röstade emot och 35 avstod från att rösta.

Dessa fem som röstade emot bör ju vara Syrien, Ryssland och Vitryssland.

Vilka är dom två andra länderna som röstade emot? Kuba och Venezuela eller? Var kan man se det?

Misstänker att Kina,Indien,Pakistan avstod från att rösta.
Ganska säker på att det är Ryssland, Vitryssland, Syrien, Förenade Arabemiraten och möjligen Iran. Andra vänner har inte Putin. Gissar att länder i sydamerika som Venezuela och Brasilien lade ner rösten.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Om Rysslands ekonomi kollapsar kan vi räkna med att priset på råolja, gas och flera andra råvaror skickas upp i stratosfären. Förmodligen blir det en dominoeffekt som kastar in världen i depression.

Priset på råolja kommer att stiga, men det är inget som kastar in världen i depression.
Det finns olja på fler ställen än i Ryssland.
OPEC har redan beslutat om produktionsökningar.
Citera
2022-03-02, 18:12
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
RYSSLAND ERKÄNNER FÖR FÖRSTA GÅNGEN: 498 SOLDATER DÖDA

Det ryska försvarsministeriet uttalar sig för första gången om hur många soldater från landet som dött sedan början av invasionen, enligt statliga Ria Novosti.

498 ryska soldater har dött och 1 597 skadats, enligt de officiella ryska siffrorna.

Enligt Ukraina är de ryska förlusterna betydligt större.

Ryssland säger 498 - Ukraina säger 4980

Ska vi gissa att sanningen är någonstans däremellan säg 2000-2500?

Som stor supporter av Ukraina vill jag ju hitta argument för de 4980 men jag försöker också vara väldigt objektiv i den här tråden och jag tycker att det är rimligt att anta att verkligheten är där mittemellan.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Zelensky var nära på att bli mördad tidigare idag.

"Ukraine says its forces foiled assassination plot against Volodymyr Zelensky
Officials say Chechen special forces were behind attempt to kill Ukraine’s president
"

"Officials said that a unit of elite Chechen special forces, known as Kadyrovites, were involved in the plot against the country’s leader and had been “eliminated”."

https://www.independent.co.uk/news/w...-b2026356.html

Jävla clowner.
Nu blir jag lite väl konspiratorisk kanske, men jag vill ändå ha det sagt: Nånting säger mig att alla de här mordplottarna man läser om mot Zelensky, som förmodligen inte ens är kvar i landet, handlar om att låta honom försvinna ("dö") när allt går mot sitt slut och allt fler ukrainare fattar vilket helvete han drog in dem i. Zelensky kommer att dö som hjälte officiellt. I verkligheten sitter han på stranden i Tel Aviv med Epstein och andra såna där de har gjort samma sak med.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Du får tänka på 80% (uppskattning...) av de bilderna och filmerna ni som bara följer MSM/Ukrainsk media sett från kriget är gamla.

Sedan när har det varit en tidigare rysk invasion? 2014 var det gröna gubbar utan någon rysk uniform.

Exakta siffror finns inte men räkna med tusentals. 500 döda efter en fullskalig invasion med strid på flera platser är nog på topplistan för den mest absurda propagandan hitils.
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
FN:s generalförsamling fördömer Rysslands invasion av Ukraina och kräver att den stoppas.

141 länder röstade för resolutionen, 5 röstade emot och 35 avstod från att rösta.

Dessa fem som röstade emot bör ju vara Syrien, Ryssland och Vitryssland.

Vilka är dom två andra länderna som röstade emot? Kuba och Venezuela eller? Var kan man se det?

Misstänker att Kina,Indien,Pakistan avstod från att rösta.

Kina avstod från att rösta. Tror Indien röstade ja…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in