Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-21, 19:43
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Vi har en massiv förmögenhetsskatt från första kronan som alla som har isk/kf betalar, det är bara det att svensson är för dum för att fatta det.

Vadå? Skatte på ISK ligger väl på typ 1,5 %.. Är det massivt menar du?
Citera
2022-02-21, 19:45
  #26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
SVT Uppdrag granskning påstår sig att man tillsammans med andra mediabolag ha uppgifter om att storbanken Credit Suisse har 18.000 konton tillhörande kriminella personer och organisationer:

Några banker som inte har en massa konton tillhörande kriminella? Aldrig hört om någon snådan bank. Credit Suisse är i det avseende som alla andra banker.
Citera
2022-02-21, 19:54
  #27
Medlem
Faustik-Funks avatar
Tajmingen på avslöjandet samt tidigare liknande avslöjanden säger mig att många på listan skriver sina namn i kyriliska bokstäver. Sådana här avslöjanden är en del av det globala politiska spelet.
Citera
2022-02-21, 20:15
  #28
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Tajmingen på avslöjandet samt tidigare liknande avslöjanden säger mig att många på listan skriver sina namn i kyriliska bokstäver. Sådana här avslöjanden är en del av det globala politiska spelet.
Jag noterar en intressantare del av det globala politiska spelet, att högt uppsatta politiker i utfattiga länder har 10-tals miljoner på hemliga konton.
Citera
2022-02-21, 20:33
  #29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
90% av de 18.000 kontona är avslutade, majoriteten av dem sedan länge.

En del konton öppnades på 1940-talet.

Kung Abdullah av Jordanien, som pekats ut som en av skurkarna i ”härvan”, har förvaltat sin förmögenhet helt lagligt hos Credit Suisse.

Dessa ”läckor” blir ju bara tunnare och tunnare.
Citera
2022-02-21, 20:38
  #30
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Kan det egentliga syftet vara, att EU vill ställa till problem för Schweiz, och försvåra för EU-medborgare att föra ut tillgångar?

Den största gruppen i EU-parlamentet var oerhört snabba med att kräva, att Schweiz (hela landet, inte bara Credit Suisse), förs upp på en lista över länder med förhöjd risk för brottsligjet i det finansiella systemet.

Som argument använde man den nya ”läckan”, som inte verkar avslöja särskilt mycket, och som mest verkar handla om historiska konton.

Jag tycker arr detta stinker.
Citera
2022-02-21, 20:41
  #31
Medlem
Faustik-Funks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Jag noterar en intressantare del av det globala politiska spelet, att högt uppsatta politiker i utfattiga länder har 10-tals miljoner på hemliga konton.
Vad jag menar är att det gissningsvis inte kommer vara många amerikanska namn på listan men många ryska, därför att läckan troligtvis är kommen, via bulvan, från amerikansk underrättelsetjänst.

Sanningen är naturligtvis också att det är dött lopp med lika många amerikanska, ryska som kinesiska namn som sysselsätter sig med sådant här i det stora hela. Och naturligtvis också, som du nämner, "högt uppsatta politiker i utfattiga länder".
Citera
2022-02-21, 20:46
  #32
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kan det egentliga syftet vara, att EU vill ställa till problem för Schweiz, och försvåra för EU-medborgare att föra ut tillgångar?

Den största gruppen i EU-parlamentet var oerhört snabba med att kräva, att Schweiz (hela landet, inte bara Credit Suisse), förs upp på en lista över länder med förhöjd risk för brottsligjet i det finansiella systemet.

Som argument använde man den nya ”läckan”, som inte verkar avslöja särskilt mycket, och som mest verkar handla om historiska konton.

Jag tycker arr detta stinker.
Bör vara en baktanke (från vem?) att med läckor stoppa skumma människor från att få skumma betalningar. Det blir för hett helt enkelt, ingen vill ta risken att bli uthängd. Och då även indirekt att stoppa skumma banker, de Schweiziska. Det tycker jag är ädla motiv. Det finns en liten klick riktigt sunkiga människor som man kan sätta åt. Både diktatorer och ägare av Schweiziska banker. De är lika goda kålsupare.
__________________
Senast redigerad av WatchItNow 2022-02-21 kl. 20:48.
Citera
2022-02-21, 20:52
  #33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Bör vara en baktanke (från vem?) att med läckor stoppa skumma människor från att få skumma betalningar. Det blir för hett helt enkelt, ingen vill ta risken att bli uthängd. Och då även indirekt att stoppa skumma banker, de Schweiziska. Det tycker jag är ädla motiv. Det finns en liten klick riktigt sunkiga människor som man kan sätta åt. Både diktatorer och ägare av Schweiziska banker. De är lika goda kålsupare.
Men den här läckan verkar ju inte ha avslöjat just några brott alls, trots att massor med granskande journalister har granskat listan med konton till deras ögon börjat blöda.

Du får lägga fram namn och brott för fem-tio personer som i nutid använt Credit Suisse för olagligheter. Annars håller inte dina resonemang.
Citera
2022-02-21, 20:58
  #34
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Men den här läckan verkar ju inte ha avslöjat just några brott alls, trots att massor med granskande journalister har granskat listan med konton till deras ögon börjat blöda.

Du får lägga fram namn och brott för fem-tio personer som i nutid använt Credit Suisse för olagligheter. Annars håller inte dina resonemang.
Det tycker jag är högt ställda krav på en bankläcka, att dessutom matcha namnen med utförda brott.
Försök bevisa att Putin stulit 10-tals miljarder av sitt eget folk. Jag tycker det räcker om man kan visa att han har X på ett dolt bankkonto. Man SKA inte ha X på ett dolt bankkonto om man är t.ex politiker. Vem har det?
Citera
2022-02-21, 21:31
  #35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Det tycker jag är högt ställda krav på en bankläcka, att dessutom matcha namnen med utförda brott.
Försök bevisa att Putin stulit 10-tals miljarder av sitt eget folk. Jag tycker det räcker om man kan visa att han har X på ett dolt bankkonto. Man SKA inte ha X på ett dolt bankkonto om man är t.ex politiker. Vem har det?
Ok, men lista då 5-10 namn på politiker som i nutid har tvivelaktiga pengar på ett dolt Credit Suisse-konto.

Vad är definitionen på ett ”dolt” konto?
Citera
2022-02-21, 21:35
  #36
Avstängd
wwrs avatar
Svartlistade man Schweiz men genomförde ingen utredning av banken?

I så fall är det precis som dopingaffären under OS i Beijing (och även Sochi): Den dopade åkaren får delta men landet ställs under utredning!

Ingen tvekan om att målet för attacken är länder och inte företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback