Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-21, 07:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
De återkommer 2023 när fifflat sig fram i valet.
Välbeställda medborgare är fria medborgare.
Löneslavar utan ekonomisk kompetens, dvs med för mycket månad kvar i slutet av lönen, är slavar...
Jo, men då finns det i dag ingen anledning för svenskar att gömma pengar på ett hemligt konto. Om man nu inte är kriminell vill säga.
Citera
2022-02-21, 08:06
Medlem
PutteStruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag anser nog att hundra miljarder dollar är ganska mycket pengar.

För övrigt har vi varken arvsskatt eller förmögenhetsskatt i Sverige.
Vi har en massiv förmögenhetsskatt från första kronan som alla som har isk/kf betalar, det är bara det att svensson är för dum för att fatta det.
Citera
2022-02-21, 08:40
Medlem
Likadant "avslöjande" som sist? *gäsp*.

Gissar att det är som deras "avslöjande" förra året, där det enda hemska var att kunderna hade följt alla lagar och regler och skatteplanerat.

Börjar bli riktigt patetiska "avslöjanden" numera. Någon prominelle av kunderna är "problematiska".
Ja herrejävlar.
Senast redigerad av Sejfu 2022-02-21 kl. 08:43.
Citera
2022-02-21, 10:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutteStrul
Vi har en massiv förmögenhetsskatt från första kronan som alla som har isk/kf betalar, det är bara det att svensson är för dum för att fatta det.
Eller så är du för dum för att förstå att det inte är en förmögenhetsskatt. Sätt in dina pengar på ett konto utan ränta eller schablonskatt så är plötsligt den skatten borta.
Citera
2022-02-21, 12:09
Medlem
Angående Amerikanska skattefifflare så brukar dem få amnesti med jämna mellanrum så att de kan hämta hem pengarna utan repressalier.
Ganska smart upplägg egentligen men mycket tvivelaktigt förförande.
Citera
2022-02-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konung-Helsingborg
En stor del av människorna på den här listan är inga "venezuelanska spionchefer" med fjuttiga 80 miljoner svenska kronor på bankkontot, utan vanliga människor som är trakasserade av EUs tjänstemäns lobbande för arvsskatt, fastighetsskatt och förmögenhetsskatt. Klart man flyttar pengarna utomlands när svenska tjänstemän tar dem för att finansiera massinvandringskebaberiet? Råkar en vara dömd för att år 1998 haft innehav av 2 gram cannabisharts, blir man en sån där uthängd "kriminell" på svt med "hemliga bankkonton".

Är de selektivt utvalda exemplen av SVT representativa för de 18 000 kunder? Knappast. #svtpropaganda
Kanske sker filtreringen innan SVT får uppgifterna. Ingen vill ge det gänget rådata.
Citera
2022-02-21, 15:21
Medlem
Returpappers avatar
Har man mycket pengar blir man aldrig ifrågasatt av banken. En bankir jag blev bekant med sa att ju högre man kommer, ju mer pengar det rör sig, ju om girigare blir det. Antagligen också kriminellare.

Fick plötsligt en massa näsvisa frågor av kreditgivaren för OK-kortet, jag svarade inte då stängd de av kortet.
De vet var jag heter de vet var jag bor och min inkomst för att bevilja kortet då de även tog en kreditupplysning. Varför ska jag senare intyga att jag inte är en utsatt politiker eller oligark.
Citera
2022-02-21, 15:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför ska jag senare intyga att jag inte är en utsatt politiker eller oligark.
För att lagen säger det.

Men uppenbart behövs inga sådana uppgifter för ett konto hos Credit Suisse, vilket gjort att de dragit till sig personer som fått sina pengar från kriminell verksamhet.
Citera
2022-02-21, 15:39
Medlem
Citat:
Jo, men då finns det i dag ingen anledning för svenskar att gömma pengar på ett hemligt konto. Om man nu inte är kriminell vill säga.
I morgon kan tillgångarna vara frysta som i den liberala demokratin Kanada.
Citera
2022-02-21, 16:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
För att lagen säger det.

Men uppenbart behövs inga sådana uppgifter för ett konto hos Credit Suisse, vilket gjort att de dragit till sig personer som fått sina pengar från kriminell verksamhet.

Skitsnack de silar mygg sväljer kameler. De måste visa att de ställer frågor och då tar de de enkla fallen och hoppar över de känsliga. Sedan redovisar de 99% täckning till finansinspektionen.
Citera
2022-02-21, 16:46
Medlem
wwrs avatar
Det är väl en attack mot "the usual suspects"
Vatikanen, kungen av Jordanien, Schweiz ("svartlistas av EU") etc

Süddeutsche Zeitung har tydligen intressanta reportage ibland.
Senast redigerad av wwr 2022-02-21 kl. 16:54.
Citera
2022-02-21, 17:48
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
SVT Uppdrag granskning påstår sig att man tillsammans med andra mediabolag ha uppgifter om att storbanken Credit Suisse har 18.000 konton tillhörande kriminella personer och organisationer:

Gravt missvisande trådstart från din sida. Fakta:

- En grupp grävande journalister har kommit över uppgifter om 18.000 konton hos Credit Suisse.

- Den helt övervägande delen av dessa konton är med all sannolikhet helt normala konton som innehas av förmögna personer som inte alls har begått något brott.

- En handfull konton har befunnits tillhöra personer som är dömda eller misstänks för brott. Dock finns det i nuläget inga belägg för att pengarna på deras konton har med något olagligt att göra.

Som vanligt när det gäller dessa läckor slår media på stora trumman och delar av allmänheten tror att det är enorma skandaler som avslöjas. Sen brukar det visa sig att det endast är ett fåtal personer som haft skumraskaffärer för sig. Och av dessa brukar ytterst få vara svenskar.

Sannolikt skulle man avslöja lika många skurkar om man granskade en lista med läckta konton från ICA Bank eller Avanza.

G-ä-s-p
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in