• 1
  • 2
2022-02-18, 19:30
Medlem
Jag ska sälja en bil (v40 - 2015) där det största problemet är att topplocket har gått (några småproblem finns därtill).

Har pratat med några etablerade bilhandlare men dessa är inte intresserade.
Blocket är inget förstahandsval då jag är lite bekväm av mig.

Jag googlade på att sälja trasig bil och det dök upp många hemsidor som kommer och hämtar samt betalar på plats.
(exempel hejdabil, vihämtarbilen, salja-bilen)

Känner mig ganska skeptisk till dessa, många sidor men hittar få eller inga omdömen.

Någon som har erfarenhet av en sådan sida?
Citera
2022-02-18, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SM-57
Jag ska sälja en bil (v40 - 2015) där det största problemet är att topplocket har gått (några småproblem finns därtill).

Har pratat med några etablerade bilhandlare men dessa är inte intresserade.
Blocket är inget förstahandsval då jag är lite bekväm av mig.

Jag googlade på att sälja trasig bil och det dök upp många hemsidor som kommer och hämtar samt betalar på plats.
(exempel hejdabil, vihämtarbilen, salja-bilen)

Känner mig ganska skeptisk till dessa, många sidor men hittar få eller inga omdömen.

Någon som har erfarenhet av en sådan sida?
Be någon kompis eller släkting som kan bilar hjälpa dig.
Ge dom en slant för hjälpen, gärna procentuell.
Alla vill lura av dig din bil till minimalt pris, speciellt en bil som är defekt.
Glöm helt att svara på vilurararavdigdinbil.se eller ziggisar, kebaber och WT folk på FB som annonserar att dom köper din bil.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-02-18 kl. 19:41. Anledning: Glömt
Citera
2022-02-18, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Be någon kompis eller släkting som kan bilar hjälpa dig.
Ge dom en slant för hjälpen, gärna procentuell.
Alla vill lura av dig din bil till minimalt pris, speciellt en bil som är defekt.
Glöm helt att svara på vilurararavdigdinbil.se eller ziggisar, kebaber och WT folk på FB som annonserar att dom köper din bil.
Har haft iväg den till en kompis kompis som kan bilar bättre än mig men han kunde dessvärre inte fixa den så ser dessvärre detta som mitt bästa alternativ för tillfället.
Citera
2022-02-18, 19:59
Medlem
Citat:
Har haft iväg den till en kompis kompis som kan bilar bättre än mig men han kunde dessvärre inte fixa den så ser dessvärre detta som mitt bästa alternativ för tillfället.
Jag menade inte att han skulle fixa den, utan att hjälpa dig sälja den.
Den som inte kan något bilar och försöker sälja en defekt bil kommer oundvikligen bli blåst av ALLA, både sk serösa företag och bluffmakare.
Be din kompis hjälpa dig sälja den till minst sämst pris.
Men du kommer få förlora mindre pengar om du lagar den och säljer den.
Defekta bilar minimerar köparna till dom mest hänsynslösa som inte vill ge dig mer än småpengar.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-02-18 kl. 20:02.
Citera
2022-02-18, 21:34
Medlem
Du kommer komma undan med mer pengar i handen om du fixar bilen på en verkstad först för att sedan sälja den, än att sälja den trasig. Du behöver absolut inte fixa den på auktoriserad verkstad, finns nog många andra verkstäder som gör lika bra jobb till hälften av priset från auktoriserad verkstad.

Som många nämner, så kommer du få skit pris för bilen just för att den är trasig.
Citera
2022-02-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du kommer komma undan med mer pengar i handen om du fixar bilen på en verkstad först för att sedan sälja den, än att sälja den trasig. Du behöver absolut inte fixa den på auktoriserad verkstad, finns nog många andra verkstäder som gör lika bra jobb till hälften av priset från auktoriserad verkstad.

Som många nämner, så kommer du få skit pris för bilen just för att den är trasig.
Billigaste offerten för att åtgärda har legat på 52 000:-, frågan är då hur mycket man kan tänkas få för bilen i nuvarande skick och om det i slutändan är värt det.
Citera
2022-02-19, 15:55
Medlem
Citat:
Billigaste offerten för att åtgärda har legat på 52 000:-, frågan är då hur mycket man kan tänkas få för bilen i nuvarande skick och om det i slutändan är värt det.

Låter väldigt väldigt mycket måste jag säga. Bättre att fråga på mindre bilverkstäder, dvs inga större etablerade kedjor som typ Mekonomen.
Citera
2022-02-19, 16:03
Medlem
Säljer du till olika tidigare nämnda etniciteter är sannolikheten stor att du blir lurad eller rentav hotat för att ha lurat dem efteråt, ta hjälp som någon säger, den hjälp du får här räcker inte hela vägen. förbered dig på en plågsamt låg summa pengar, typ 60-70 tkr dessa bilar är "döda" på marknaden, MEN det finns de som har eget garage och kunnande som letar dessa typer av projekt, särskilt om bilen är i bra skick i övrigt. men vad kostar en begagnad motor?
Citera
2022-02-19, 16:20
Medlem
Volvo V40 är död på marknaden.
För felfria begärs omkring 120.000:-.
Naturligtvis mer av bilfirmor, som lever på bilköpare.
Motorreparationen skulle enligt offert ligga på närmare 60.000:-.
Detta under förutsättning att inget annat tillkommer under arbetets gång.
Du skriver även att en del annat behöver åtgärdas (för att bilen ska vara säljbar).
120.000 minus (60.000 plus kanske 10.000) leder till att det är förmånligare att sälja bilen för 30 - 40.000 och slippa att jidder med bilverkstad.
Chansa och begär 50.000:- men var beredd att pruta till 40.000:-.
Så slipper du magsår och blir av med bilen relativt fort.
Lycka till!
Citera
2022-02-19, 16:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är alltid en risk att köpa trasiga bilar, det kan vara mycket mer jobb än man trodde.

Ska man sedan kunna sälja den med vinst efter en massa jobb, så kan man inte betala särskilt bra.
Citera
2022-02-19, 19:43
Medlem
Lägg ut den på Tradera med en utförlig beskrivning på vad som felas.
Läs gärna hur andra beskriver sina bilar i annonserna.

Ta bra bilder. Lägg det lägsta bud du kan tänka dig få för den (även om det svider) som utgångspris. Då slipper du att diskutera priset med ngn.

Behåll sommar/vinterdäck o sälj de separat. Ev till köparen av bilen.

Köparen ska legitimera sig o antingen gör ni bytet på nätet (du gör det) eller pappersvägen (även här är det du som skickar in blanketten.

Swishar köparen så swisha vidare till en du litar på innan de far iväg.

Ställ av bilen innan så du får behålla skatten.

Finns säkert mer att tänka på men detta är lite på vägen........
Citera
2022-02-19, 20:50
Medlem
killawifes avatar
Dessa firmor som köper bilar är bara intresserade om de kan göra sig en rejält hacka. Så om bilen är värd 120k och kostar 50k att reparera, så kan de säga att de köper den för 70k. Sen när de dyker upp så bjuder de 40k med en massa skit-förklaringar kring detta. En del går på deras säljsnack och säljer. De reparerar sen bilen för 10k, säljer den för 130k.
Denna typ av affärer intresserar dem.

En reparation av en motorskada som en större bilfirma säger kostar 50k, kostar inte det egentligen. Men för dem, som har en timkostnad på kanske 1500:- samt att de måste ge garantier på jobbet så beräknas jobbet kosta detta inkl. en förtjänst på det. Nu vet jag inte vad felet är då du bara säger "toppen har gått" vilket inte säger nånting alls. Men låt säga att man får köpa en begagnad topp och byta den. Arbetet är bara 4- 5 timmar för en van mekaniker och en beg topp kostar några tusen. Det finns gott om dessa bilar på skroten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in