Verkar råda lite delade meningar kring denna säsong i allmänhet och den senare halvan i synnerhet.
Håller med om att det är lite halvsegt men mitt intresse har in svalnat.
Däremot så gillade jag förra avsnittet som fan.
Tyckte det var intressant att följa Harmony och få lite bakgrundsinfo kring henne. Gillade också storyn och den setup för kommande avsnitt som lades fram
Tror faktiskt det var mitt favorit avsnitt för hela säsongen. Kanske top 3 för hela serien men kan ha glömt något från förra säsongen så… Men vi säger top 3.
Berätta! Vad hände i finalen? Använd spoilers-tag.
Jag orkar inte kolla själv. Jag gav upp andra säsongen.
Sammanfattning av säsongsavslutningen säsong 2:
Mark fick prata med sig själv, alltså innie och outie, och de hade lite olika tankar och värderingar. Båda Markarna går med på att hämta hans fru, vilket görs. På vägen ut så växlar båda två mellan olika lägen, hans fru har flera innnes, och i slutet dyker dyker Helly/Helena upp vilket gör det jobbigt för Mark. Plus en blåsorkester.
Jag tyckte att S2 höll på att växa sig för stor ungefär i mitten, det verkade finnas allt för många trådar, men mot slutet blev det bättre och avslutningen var bra.
Funderar lite på nästa säsong.
Mark bör ha fullt upp med att (spolier som innehåller lite ur säsongsavslutningen)
rädda sitt äktenskap och samtidigt inte förlora Helena/Helly.
Patricia Arquette är nu producent, så hon kommer nog vara kvar, kanske något om hur hennes bakgrund inom Lumon.
Sedan något om vad Lumon egentligen sysslar med. Det verkar ha startat med läkemedel ungefär och sedan tjänat en massa pengar som plöjs ner i en sekt runt grundaren. ???
Mr Milkshake och Dylan kommer nog ha kul på jobbet i nästa säsong.
Irving
verkar ha lämnat serien, men kan givetvis återvända.
Sedan något om vad Lumon egentligen sysslar med. Det verkar ha startat med läkemedel ungefär och sedan tjänat en massa pengar som plöjs ner i en sekt runt grundaren. ??
Tänker på de där dockorna föreställande Kier med flera och deras röster som babblar om olika temperament och känslor. Kier som sa något om att han i sin ungdom lyckats identifiera fyra olika, vilka det nu var och sedan lärt sig bemästra dem. Låter ju lite larvigt, men om det som avses är att han hittat ett sätt att koda känslorna i siffror som sedan sedan buntas i askar för att skapa innies, så var det ju verkligen fiffigt av honom.
Otroligt bra serie. Finns så otroligt många serier som pumpas ut dessa dagar att det är lätt att tro det finns inga bra serier kvar längre som görs men Severance bevisar att det fortfarande finns guld klimpar mellan all skit.
Rekommenderar definitivt. Ger 8 / 10.
Imdb ger 8,7 / 10 vilket är galet högt för en serie.
För att jämföra har breaking bad 9,5 /10 och Vikings 8,5 / 10. Severance är förmodligen bästa serien de senaste åren.
Efter att ha sett två säsonger så tycker jag definitivt att Severance är en av de mest intressanta serier som gjorts de senaste tio åren. Den känns udda och originell och nyskapande i ett tv-landskap där det mesta som släpps nuförtiden känns trött och upprepande och förutsägbart.
Jag gillar tempot i serien. Många mysterier men samtidigt känns det som att man får en del saker förklarat varje avsnitt. Avsnittet med Cobels bakgrundshistoria kanske var det svagaste i mitt tycke men annars väldigt bra avsnitt rakt igenom.
Det stora mysteriet är förstås företaget Lumon. Vad är deras agenda? Känns inte som att det är pengar och girighet som är deras drivkraft, utan en idé och ideologi för hur de vill förändra mänskligheten till det bättre, åtminstone enligt familjen Eagans sätt att se på saken.
Mest intressanta karaktären i mitt tycker är Seth Milchick. Hans karaktärsutveckling under andra säsongen från totalt loyal company-man till att börja ifrågasätta vad företaget faktiskt gör är intressant, det känns som att det bara är en tidsfråga innan han byter sida och blir en av the good guys, en viktig allierad för våra huvudpersoner.
Nyfiken på vilken riktning serien tar i nästa säsong. Hur ser Innie-Mark och Hellys framtid ut på Lumen? Det är ju inte direkt som att de kan sätta sig vid sina arbetsstationer igen och fortsätta sortera siffror. Kommer vi få se dem som flyktingar som utforskar de olika avdelningarna av Lumen?
Och vad tycker vi om förklaringen av Cold Harbor? Handlar det om en teknik för att separera utvalda (eller samtliga) människors personlighet i 24 eller 25 olika personligheter som någon kan använda för olika specifika ändamål? Exempelvis soldater i krig? Eller är det bara den känslomässigt tomma Cold Harbor-versionen som de vill åt? Ett tomt skal som enkelt kan fyllas med de karaktärsdrag och egenskaper som familjen Eagan ser som mest önskvärda?
Irving ser ju ut att försvinna, men knappast permanent? Vore ju en miss av manusförfattarna om de lägger upp att outie-Irving arbetat med någon okänd part för att infiltrera Lumen utan att ge oss en förklaring om vad han faktiskt har hållit på med, så jag förutsätter att vi inte sett det sista av honom.
Man kan väl förutsätta att serien kommer att introducera några nya skurkar nu när Mr Drummond är död.
Samtidigt känns det som att serien har en begränsad livslängd, eftersom det i grunden är ett mysteriedrama. Den får inte dra ut i för många säsonger, 3 eller max 4 känns rimligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!