Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2022-02-15, 15:52
  #1
Medlem
Förord och bakgrund

Detta utspelade sig för ungefär ett år sedan.
I pandemins spår är det lätt att skaffa sig nya vanor, eller ovanor. I mitt fall var det snarare det senare. Med tanke på att man mestadels satt hemma och jobbade så kunde det vara gott med något starkt att dricka ibland på kvällen. Detta beteendet eskalerade och till slut var det näst intill varje dag, under ca ett års tid. Jag vill inte påstå att jag hade hamnat i ett fysiskt beroende, det satt mer i huvudet, tillvaron blev skönare och roligare när man hade tagit sig ett par stänkare. Jag fattade att jag var på väg på en farlig väg med denna djävulsdryck och att en förändring behövde ske, lättare sagt än gjort.

Min tilltro till vården mm hade sedan många år varit nere i botten av olika orsaker, så det var inte det första alternativet jag valde för att ta hjälp. Samtidigt hade jag följt debatterna och studierna kring psilocybin, depression, beroende mm så jag tänkte, varför inte? Svamp var dessutom något jag har en del erfaranhet av i min ungdom. Sagt och gjort så fixade jag ett sporprint (Cubensis King Kambodja) och letade upp ett enkelt ”recept”. Ett par månader senare kunde jag plocka min första skörd och det var dags.

Dagen D
Jag hade bestämt att jag skulle inta svampen på kvällen någon gång, jag bor själv hemma bortsett från katten. Dagen spenderades med att fixa iordning hemma och att koppla av i soffan framför TVn och lite serier.
Klockan blev 22, så jag hällde upp apelsinsaft och en skål med jordnötter sjönk ner i soffan igen med täcke och kudde och satte på filmen Storslagna svampar på Netflix. Jag hade vägt upp 3 gram torkad svamp som jag nu tuggade i mig och sköljde ner med saften.

Dom första effekterna började ta vid efter ca en timme, den klassiska känslan i huvudet och färgerna från TVn lyste upp, typ som ambilight fast överallt på väggar och tak. Nu stänger jag av Netflix och slår på spotify på TVn och spellistan som jag har förberett. Jag glider ner under täcket och blundar, mönster börjar framträda framför ögonen, det ser även ut som att det blinkar i rött och grönt utanför ögonlocken och en skön känsla sprider sig i kroppen. Det känns som att huvudet är på väg in i bröstet på något konstigt sätt, jag glömmer även bort hur och var i soffan jag ligger, så min nyfikenhet tar överhand efter en stund så jag sätter mig upp och kollar läget.

Nu har skuggor börjat fladdra och allt är extremt rakt och skarpt, med en liten skimrande luddig ton. Jag bestämmer mig för att gå upp en sväng och kolla läget i lägenheten, jag får för mig att jag ska göra något i sovrummet, men glömmer bort direkt vad det är jag ska göra där, så jag går ut till köket istället. Allt i lägenheten har en orange/brun lysande ton, jag passar på att gå på toa medans jag är uppe, sedan går jag tillbaka till soffan igen där katten har tagit plats på ena sidan. Jag sätter mig på soffkanten och klappar honom, han är extremt len och mjuk mellan fingrarna.

Jag glider ner på min plats under täcket på andra sidan soffan och blundar igen, tydligare mönster börjar framträda. Direkt när jag blundar fylls ”synfältet” med vita prickar som ser ut att ha något filter på sig i någon form av mjuk plast. Detta övergår till andra geometriska mönster, djuransikten glider förbi och det ser även ut som att matrisen jag har framför ögonen spricker lite då och då, som om det där bakom, ett starkt lysande ljus försöker bryta igenom och visa att här finns det något mer!

Det är oklart hur länge jag ligger här nu, men efter ett tag känner jag att jag börjat få knip i magen och att jag behöver sätta mig på toa en stund. Jag stapplar in till toan drar fram mobilen för att se om något spännande har hänt. Jag försöker läsa en text, bokstäverna har fått ett annat typsnitt, jag kan läsa orden men förstår inte riktigt vad dom betyder, och absolut inte vad meningarna innebär. Jag ger upp och lägger mobilen i fickan igen och lyfter blicken till resten av badrummet. Mönstret på toalettgolvet flyter nu en bit ovanför det riktiga golvet, upp på väggarna, ljus flyter runt och det är rörelse överallt.

När jag är klar går jag in i vardagsrummet igen och sätter mig i soffan, väggarna rör på sig, ändrar form och skuggor fladdrar mer intensivt än tidigare. Jag lägger mig ner och blundar en stund till.
Efter en tid känner jag att effekterna börjar dala, även om effekterna fortfarande är rätt påtagliga. Jag sätter mig upp i soffan igen och öppnar ögonen, låten Open your eyes med CMA spelas, passande tänker jag. Jag känner att jag är väldigt torr halsen och att det suger lite i magen, så jag käkar lite nötter och dricker lite saft. Spanar in bilden på TVn som den artisten har som bild på spotify. Det är en bild på en soluppgång/solnedgång med en rosa/röd himmel och moln, egentligen är det en stillbild men molnen svävar på himlen och solen ser ut att stiga upp över träden. Helt plötsligt ser jag i ögonvrån katträdet som står lite vid sidan av böja sig 90 grader, som tur är så trillar inte katten av.

Känner att jag börjar bli lite trött så jag går och borstar och gör mig i ordning, flyttar in till sängen och stoppar in hörlurar i öronen och lyssnar klart på min spellista, därefter somnar jag efter en stund.

Jag mår väldigt bra dagen efter om än lite trött.

Slutord

Denna procedur upprepade jag två helger i rad, tripparna skiljde sig inte jättemycket från varandra.
Efter dom här ”behandlingarna” är jag i allmänhet mer till freds i mitt sinne, huvudet är lugnt på kvällen när jag ska sova och suget efter alkohol är som bortblåst, odling mm är slängda då jag känner mig klar, jag kunde återgå till ett nyktert liv. Målet är uppnått!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback