2022-02-14, 16:23
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBallRunkare
Varför inte?

Pappan skulle bara säga ''ehh strunt samma sätt dig och kör nu''

tror han förstår om man inte vill köra lastbil när man vält den och brutit ryggen
Citera
2022-02-14, 16:31
Medlem
Kisiragis avatar
Säg som det är, att yrket inte är för dig helt enkelt. Om du har skulder till honom så fixa det före du säger upp dig.
Räta på ryggen och var ärlig.. har han hett temperament och inte kan bete sig så lär han nog bara bli mer förbannad om du ljuger.
Citera
2022-02-14, 16:55
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBallRunkare
Borde ts inte bara säga till att de får ångest när de kommer ut i skogen?

De? Är TS fler än en person?
Citera
2022-02-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
De? Är TS fler än en person?

Du hänger upp dig på fel saker
Citera
2022-02-14, 17:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Skaffa andra typer av kunder, säg till gubben att ni behöver diversifiera verksamheten.
Citera
2022-02-14, 17:14
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Har jobbat väldigt mycket under detta år och inte fått något ob eller extra betalt på helger. Är ju inte så lätt att få en annan körning med dom bilar vi har

Då har du redan betalat tillbaka kostnaderna för lastbilskortet med råge. Klart som fan att han blir förbannad om du slutar, vem ska han då få som ställer upp gratis.
Stannar du så kommer du alltid få jobba gratis när du gör övertidsarbeten!

Får du någon tjänstepensionen eller lägger han det i sin egen ficka? Han vet att du aldrig kommer kasta facket på honom så byt arbetsgivare.
Citera
2022-02-14, 17:31
Kan förstå lite av din ångest, speciellt kopplat till ditt yrke. Farsan hade åkeri men det var aldrig nåt för mig. Långa jädra arbetsdagar och service av bil och släp på helger. Yrket passar framförallt de som har svårt att vara anställda och ta order av andra. ”Sköta sig själv”
Citera
2022-02-14, 17:43
Medlem
Smegmas avatar
Vad har man för relation till sin förälder egentligen om man är rädd för att säga sanningen? Verkar vara en knepig ekvation. Tråkigt.
Citera
2022-02-14, 17:49
Moderator
HelgeBuks avatar
Verkar som du inte har särskilt bra kontakt med din far. Men försök ändå ta ett snack och förklara så gott det går hur du känner inför att köra i skogen. Jag har själv kört lastbil för ett antal år sen och just köra ut på småvägar tyckte jag alltid var läskigt. Timmerbil ska man nog ha ett speciellt psyke för att klara.

Förhoppningsvis förstår din pappa att det inte passar alla, och föreslår själv nån lösning som innebär att du inte kör i skogen mer. Annars får du helt enkelt säga att du inte tänker köra mer i skogen oavsett vad han tycker om saken. Du är ju vuxen och kan jobba var du vill.
Citera
2022-02-14, 18:01
Medlem
Börja med att fixa ett nytt jobb. Dvs. skriva papper med en ny arbetsgivare, med avtalad starttid som svarar mot den uppsägningstid du har hos din far (eller vad som är brukligt i branschen). Sedan säger du upp dig. Säg absolut inte upp dig innan du har fixat nytt. Du kommer aldrig att bli kvitt sura kommentarer om lata otacksamma ungjävel etc i så fall. Har du fixat nytt är du åtminstone inte lat. Bästa är om du får ett jobb som på nåt vis kan gagna farsans verksamhet, jag vet inte vad det skulle vara men typ något företag som i högre grad börjar anlita honom för transporter.

Eftersom han troligen anser att du är skyldig honom pengar för lastbilskortet får du försöka räkna ut hur mycket du skulle ha fått om han hade betalat för alla extrapass det senaste året. Så i samband med att du säger upp dig kan du säga "jag har räknat ut att jag är skyldig dig X kronor för kortet, och att du är skyldig mig Y kronor för de här timmarna. De pengarna, Z, tänkte jag att vi kunde reglera så här ...", och så lite olika beroende på vem som är skyldig vem och vilka summor det handlar om.
Citera
2022-02-14, 18:06
Medlem
Kan du inte ta lite längre uppsägningstid, typ 4-6 månader, så din Pappa hinner anställa någon annan chaufför?

Rent företagsekonomiskt brukar det inte vara så bra att anställa familjemedlemmar, det finns ofta mer lämpad personal för det mesta.

Som förälder kan det förstås finnas andra världen med att få ha sina barn i företaget.
Citera
2022-02-14, 18:12
Medlem
Säg sanningen och fråga om du inte kan jobba med annat i firman. Administrativt på kontor kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in