• 1
  • 2
2006-06-18, 20:48
Medlem
bingo!s avatar
vet ni något företag/norrlänning/same som säljer torkat renkött till humana priser ? Har hittat några företag på nätet fast priserna uppgår till runt 500kr/kg och det är inte riktigt värt det.
Citera
2006-06-19, 13:28
Medlem
Mikaeldwights avatar
Man får väl ha i åtanke att om vätskan funnits kvar i köttet så hadde det vägt 2-3ggr mer så det är väldigt drygt, jag har betalt 45:-/hg.
Men helt klart borde det väl finnas billigare, har vi ingen Same på forumet ?
Citera
2006-06-19, 13:43
Medlem
Choklaads avatar
Det är väl ungefär de priserna de ligger över allt, det är ju gott ju, klart det är värt pengarna.
Citera
2006-06-19, 13:57
Medlem
felstavadds avatar
Hmmm kanske OT men ändå ett tips, jag var inne i en arab-butik som hade torkat Oxkött för ca 150-200 spänn kilot. Väldigt gott i tunna skivor och fortfarande inte magsjuk.
Men visst renkött är ju i en klass för sig.
Citera
2006-06-19, 17:40
Medlem
OliTs avatar
Same är jag inte, dock äger vi en del renar i familjen. Mor och hennes gubbe torkar en hel del kött själv, främst under hösten/vintern. Det är inte så mycket som de torkar som hela stekar, utan det rör sig mest om s.k. renchips, dounga.

Det är dock riktigt gott, och eftersom man använder sig av mindre bitar som mals blir det i regel billigare. Torkat kött, av varianten som inte är malen är ruskigt gott det också, vet inte hur det ser ut i deras frysar av sådant.

Nu hjälper dock det föga eftersom man inte får göra affärer på forumet, men mer konkreta källor där det finns vettigt prissatt renkött är svårt att finna, även här uppe i nordligaste norrland. Om tillåtelse ges från moderator kan jag prata med mor min och kika om det finns något kött att tillgå, för att sedan vidarebefodra det till bingo!.
Citera
2006-06-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingo!
vet ni något företag/norrlänning/same som säljer torkat renkött till humana priser ? Har hittat några företag på nätet fast priserna uppgår till runt 500kr/kg och det är inte riktigt värt det.

bara att be nån gå in på en vanlig mataffär och köpa en bit åt dig, sen skicka på posten. finfint.
Citera
2006-06-20, 00:43
Medlem
skinner5000s avatar
Åkte förbi Tärnavilt engång. Där kunde man köpa renkött, älg, ripa, orre, röding osv till grymma priser. Dessutom hade dom en massa kul exotiskt typ kängru, skallerorm, kamelfilé osv.
All rökning är äkta rökning med ved och inte med kemikalier som t.ex. Scan gör.

Kolla in sortimentet, kanske kan du beställa om du tar kontakt med dom?
http://www.tarnavilt.se/produkter_sortiment.html
Citera
2006-06-20, 01:51
Medlem
Racerbyces avatar
Kolla in Vild-Hasses sajt, kanske du hittar det du söker där, eller något annat gott.

http://www.vildhasse.se/
Citera
2006-06-21, 19:11
Medlem
banditqueens avatar
Vild-hasses renkorv ar icke att forakta!
Citera
2006-06-22, 17:26
Medlem
Bombadills avatar
Personligen tycker jag att renkött, torkat eller färskt är överskattat. Renfilé kostar skjortan och smakar som lever med sin mjuka konsistens. Noll bindväv i köttet går att finna. Hellre satsar jag på hjort om jag nu absolut vill äta vilt.
Citera
2006-10-24, 04:22
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombadill
Personligen tycker jag att renkött, torkat eller färskt är överskattat. Renfilé kostar skjortan och smakar som lever med sin mjuka konsistens. Noll bindväv i köttet går att finna. Hellre satsar jag på hjort om jag nu absolut vill äta vilt.

"Smakar som lever"? Du är ju galen.

Renkött i alla dess former är underbart, souvas är dock godast. Att sedan torka stekpannan ren med lite hembakt bröd, bara det är en gudagåva.
Citera
2006-10-24, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombadill

Håller faktiskt med dig- renkött är överskattat.
Hjortkött däremot håller precis lika hög klass smakmässigt som självaste oxfilé gör
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in