2022-02-12, 13:34
Medlem
downloaders avatar
Eller behålla och ta underhållskostnaderna som bör uppkomma.

Har del i en sommarstuga. Egen bygd stuga som saknar annat än el värme och en grund som behöver vatten säkras.

Mor har flyttat dit permanent och börjat uppgradera delar av stugan och vill nu ha pengar för detta.

Drygt 250 skulle jag kunna få om jag säljer och någon av syskonen vill köpa.

Eller ska man behålla så man får kanske ett sätter belopp längre fram i tiden. Mor har inte gått i pension (64) än, så troligt att det blir många år till innan evtuell försäljning. Hennes del ska gå till min bror som lagt så mycket pengar på huset redan.

Får jag det sålt tänkte jag lägga majoriteten på isk till pensionen och en del till ett boendespar, med trygga fonder.

Stugan ligger på Sveriges vårta mitt emot Öland. På en liten halv ö. Med tomt, som vi äger.
Citera
2022-02-12, 14:57
Medlem
Äga hus tillsammans med någon man inte bor ihop med annars, slutar aldrig väl. Har sett alltför många exempel på det. Jag skulle absolut ha sålt och satsat på något eget.
Citera
2022-02-12, 15:16
Medlem
Aigiss avatar
Saknas många parametrar. Vad är underhållet per år, hur mycket kommer "uppgraderingarna" kosta, etc, etc.
Citera
2022-02-12, 15:48
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Saknas många parametrar. Vad är underhållet per år, hur mycket kommer "uppgraderingarna" kosta, etc, etc.

Mycket oklart. Men det ska in luftvärmepump och det kommer in vatten i källaren, så detta måste ordnas.
Sen vet jag inte vad mer syskon och mor kan önska fixa med huset som jag som delägare ska vara med och betal på.
Citera
2022-02-12, 17:08
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloader
Att ha en som sköter om en investering åt sig, med egen insats är inte dumt alls.
Allt hon gör kommer förhoppningsvis öka värdet.
Visst finns korruptoin även inom en familj, det vet du bäst om hur det ligger till.

Sedan kanske vi är i tider att det kan vara svårt att klå inflationen.
En fastighet nära Öland känns rätt ok i mina öron, utan att veta för mycket..
Citera
2022-02-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downloader

Har del i en sommarstuga. Egen bygd stuga som saknar annat än el värme och en grund som behöver vatten säkras.

Mor har flyttat dit permanent och börjat uppgradera delar av stugan och vill nu ha pengar för detta.

Drygt 250 skulle jag kunna få om jag säljer och någon av syskonen vill köpa.

Eller ska man behålla så man får kanske ett sätter belopp längre fram i tiden. Mor har inte gått i pension (64) än, så troligt att det blir många år till innan evtuell försäljning. Hennes del ska gå till min bror som lagt så mycket pengar på huset redan.

Får jag det sålt tänkte jag lägga majoriteten på isk till pensionen och en del till ett boendespar, med trygga fonder.

Stugan ligger på Sveriges vårta mitt emot Öland. På en liten halv ö. Med tomt, som vi äger.

Sett ur ekonomisk och förhållandeperspektiv hade jag sålt, enda anledningen att äga är att sponsra din mor men det kan du göra ändå.

Då hon kommer bo där permanent pratar vi minst 20 år i snitt, tror ej hon vill ha stugkvalité utan mer normalt för boende. Många saker ni investerar i nu kommer ha 0 eller i många fall ha lågt värde om 20+ år.
Citera
2022-02-20, 09:08
Medlem
downloaders avatar
Ny (gammla) uppgifter har tillkommit.

Stugan värderades senast 1996. Mycket har skett de senaste 26 åren. Först å främste en stor renovering efter min fars död för drygt 10 år sedan. Och min bror har byggt verkstadsbod och en helt ny altan på kortsidan.

Kan ju vara direkt dumt att sälja innan ny värdering.

Å andra sidan så har min bror bekostat både renovering och den nya altanen. Vi andra har hjälp till med avdrag på skatten, vilket är en del av anledningen till att vi delade på ägandet av huset, för att kunna göra mer avdrag.
Citera
2022-04-01, 16:15
Medlem
downloaders avatar
Det slutade med att jag sålde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in