2013-02-13, 20:43
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag kanske skulle ha skrivit samhällsvetenskap och humaniora. Det facket som man brukar placera kriminologi inom. Jag tror dock att det funkar likadant inom de flesta institutioner. Professorer hänger gärna kvar lite även efter pensionen. De har svårt för att släppa det.

Ja min poäng var inte så mycket det utan snarare att jag tror på vad du säger när det gäller halvseriösa humanistiska fakulteteter men att andra borde vara mer seriösa.
Citera
2013-02-13, 20:44
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det är det enda han är bra på. Att trollbinda den knappt läskunniga pöbeln. Står det något annat än det som framkommit skriver han så klart en ny lapp och lägger i ett nytt kuvert. Ingen i redaktionen skulle avslöja hönan som lägger äggen och bara ibland hittar ett korn.

Lite som Uri Gellers trick men mindre High-tec alltså. Nej det är verkligen svårt att förstå den respekt han åtnjuter, men som många andra är han bra på att sälja sig och prata mycket. Polisens Leif Boork helt enkelt.
Citera
2013-02-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Han vill väl inte starta några rykten. Den som GW verkligen älskar är väl Jan Guillou....
Kan jag inte tänka mig. De är numera vänner har jag för mig men glöm inte att det var Jan Guillou som sänkte vår gode GW i Geijeraffären. De blev sedemera vänner för att återigen bli ovänner (jaktprogrammet) men är numera vänner igen. Jag skulle inte beskriva de tu som förtroliga vänner.
Citera
2013-02-13, 22:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Kan jag inte tänka mig. De är numera vänner har jag för mig men glöm inte att det var Jan Guillou som sänkte vår gode GW i Geijeraffären. De blev sedemera vänner för att återigen bli ovänner (jaktprogrammet) men är numera vänner igen. Jag skulle inte beskriva de tu som förtroliga vänner.

Mja var det inte mest Pär Lorentzon som var boven i dramat i jakt programmen, har för mig att Jan Guillou anklagade honom för vinstöld och annat.

LGWP och JG försonades efter Geijeraffären och har väl inte haft någon kontrovers sen dess?
Citera
2013-02-13, 22:13
Medlem
Citat:
Jag tycker det är oerhört märkligt att han fick en professorstitel för att ha skrivit dom tre böckerna. Hur som helst så måste hans produktion som "professor" under 21 år ses som anmärkningsvärt låg.
Ja det låter märkligt men i artikeln riktas ju kritik mot den gode GW och då lyfter man förstås fram sådant som ter sig lite underligt.

Citat:
Jag tror ju inte att GW har några större problem att få något publicerat om han vill det.
Han har ju varit knuten till PHS också:
"Enligt Leif GW Persson har han handlett sex doktorander som alla disputerat för tio år sedan. Nu är han biträdande handledare åt en doktorand vid Mitthögskolan i Sundsvall."
Jag vet inte, det är ju knappast Piratförlaget som ska publicera hans vetenskapliga alster. Jag undrar lite vad Rikspolisstyrelsen ska med en professor till. Dennes uppgift är ju att koordinera forskningen på institutionen och handleda andra. En myndighets vetenskapliga värde känns spontant väldigt diskutabelt.

Citat:
Alltså, sammantaget verkar det som om han inte bedrivit någon undervisning, inte handlett, knappt bedrivit någon forskning under sina 21 år som "professor". Fläskpaketet har helt enkelt levt gott med en hög lön på skattebetalarnas bekostnad.
Ta inte i så du spricker nu. Hade han varit helt inkompetent hade han aldrig disputerat vid Stockholms universitet eller blivit utnämnd till professor på RPS, vad nu en sådan gör. Men absolut, det är väl kanske inte någon större merit att ha varit professor på just RPS. Kriminologin som sådan är väl en dessutom en tämligen ofullgången disciplin, åtminstone i Sverige.
Citera
2013-02-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Mja var det inte mest Pär Lorentzon som var boven i dramat i jakt programmen, har för mig att Jan Guillou anklagade honom för vinstöld och annat.

LGWP och JG försonades efter Geijeraffären och har väl inte haft någon kontrovers sen dess?

Det är sant. Lorentzon var väl boven i jaktprogrammet men jag har för mig att det blev en fnurra mellan GW och JG också men där kan jag ha fel. Jag var ju inte ens närvarande.

Som du säger har jag också för mig att de försonats men när man läser deras böcker som beskriver relationen blir man ändå lite tveksam.
Citera
2013-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Är det sant att GW har haft 2 hjärtattacker? Hade jag varit honom så hade jag ändrat om min kost totalt innan det är för sent. Om det inte redan är det...

Såklart att det är för sent att göra någonting åt det vraket, GW är TOTALT nedkörd i botten när det gäller hälsan, ser halvdöd ut. Inte mycket att göra åt. Han kommer att vara stendöd inom kort gissar jag.
Citera
2013-02-14, 09:39
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
mishima skrev

Det är inget ovanligt på något sätt att en professor emeritus har kvar sitt tjänsterum efter pensionen. De brukar ha svårt att släppa sitt jobb och kommer gärna tillbaka och pysslar lite. Gå runt bland kontorsrummen på vilken humaniorainstitution som helst och du kommer hitta namnskyltar på pensionerade professorer.

Jo, jag vet. Men nu var ju GW "professor" på RPS, RPS har ett eget stort komplex på Kungsholmen och jag antar att GW hade ett tjänsterum där.

Dom professor emeritus som har kvar sina tjänsterum på sina institutioner, har det för att dom faktiskt gör något där, typ undervisar, forskar.

Citat:
Jag tror också att tidningarna har snurrat till det. Han har inte lett någon polisutredning eller utfört polisarbete. Han har styrt upp cold case-gruppen och inventerat vilka fall som är utredningsbara för polisen. Själva brottsutredningen har han inte varit involverad i. Det är väl inget konstigt att de tipsmailen han får skickas vidare till utredarna. Jag tror inte det handlar om att delegera arbete.

Eller så har fettot snurrat till det?

Det finns ju 5 Cold Case-grupper i Sverige. Den i just Stockholm har tydligen haft stora problem. Stockholms Cold Case grupp har ju bland annat hand om Cathrine da Costa mordet, något som GW är djupt intresserad av.

Det låter iofs konstigt att några riktiga poliser skulle vilja ha något med honom att göra. Roger Jansson, fd chef för Riksmordskommissionen, sa ju:

"- Han äventyrade hela utredningen och varnade den misstänkte. Det finns flera liknande exempel."

Citat:
Han sa själv så sent som igår att ett tiotal fall av de hundra är lösta och de kanske kommer nå 30 tillslut. Det måste anses som bra för mordfall som har svalnat.

Hade GW varit inblandad i något av de mordfall som lösts så hade han låtit omvärlden veta det. Är det något som han är bra på så är det att marknadsföra sig själv.
Citera
2013-02-14, 09:43
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
catami skrev

Det var ju bara ett skämt. Vad jag menade var att Jan Guillou är det som GW alltid önskat att han var.
Citera
2013-02-14, 09:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Reimer skrev

Jo, Lorentzon har tom skrivit en bok om det: "Hjältarna på Fagerhult"

Finns en recension på nätet:

"Vi får veta att GW inte vågar gå på muggen utan att fråga Guillou"

http://kulturarbete.blogspot.se/2011...usketoren.html
Citera
2013-02-14, 10:07
Citat:
Det var ju bara ett skämt. Vad jag menade var att Jan Guillou är det som GW alltid önskat att han var.

Och tvärtom.
Citera
2013-02-14, 10:10
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Ja det låter märkligt men i artikeln riktas ju kritik mot den gode GW och då lyfter man förstås fram sådant som ter sig lite underligt.

Jo, det är klart att man gör. Men Träskman är nog inte felciterad.

Citat:
Jag vet inte, det är ju knappast Piratförlaget som ska publicera hans vetenskapliga alster. Jag undrar lite vad Rikspolisstyrelsen ska med en professor till. Dennes uppgift är ju att koordinera forskningen på institutionen och handleda andra. En myndighets vetenskapliga värde känns spontant väldigt diskutabelt.

Syftet skall ju ha varit enligt Polistidningen: "Hans uppgift var att leda en forskningsenhet vid RPS. Denna enhet skulle genom forskning skapa underlag för den långsiktiga utvecklingen av polisyrket, främja intresset för polisforskning och stärka utbildningens forskningsanknytning."

Citat:
Ta inte i så du spricker nu. Hade han varit helt inkompetent hade han aldrig disputerat vid Stockholms universitet eller blivit utnämnd till professor på RPS, vad nu en sådan gör. Men absolut, det är väl kanske inte någon större merit att ha varit professor på just RPS. Kriminologin som sådan är väl en dessutom en tämligen ofullgången disciplin, åtminstone i Sverige.

Ingen risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in