Citat:
mishima skrev
Det är inget ovanligt på något sätt att en professor emeritus har kvar sitt tjänsterum efter pensionen. De brukar ha svårt att släppa sitt jobb och kommer gärna tillbaka och pysslar lite. Gå runt bland kontorsrummen på vilken humaniorainstitution som helst och du kommer hitta namnskyltar på pensionerade professorer.
Jo, jag vet.

Men nu var ju GW "professor" på RPS, RPS har ett eget stort komplex på Kungsholmen och jag antar att GW hade ett tjänsterum där.
Dom professor emeritus som har kvar sina tjänsterum på sina institutioner, har det för att dom faktiskt gör något där, typ undervisar, forskar.
Citat:
Jag tror också att tidningarna har snurrat till det. Han har inte lett någon polisutredning eller utfört polisarbete. Han har styrt upp cold case-gruppen och inventerat vilka fall som är utredningsbara för polisen. Själva brottsutredningen har han inte varit involverad i. Det är väl inget konstigt att de tipsmailen han får skickas vidare till utredarna. Jag tror inte det handlar om att delegera arbete.
Eller så har fettot snurrat till det?
Det finns ju 5 Cold Case-grupper i Sverige. Den i just Stockholm har tydligen haft stora problem. Stockholms Cold Case grupp har ju bland annat hand om Cathrine da Costa mordet, något som GW är djupt intresserad av.
Det låter iofs konstigt att några riktiga poliser skulle vilja ha något med honom att göra. Roger Jansson, fd chef för Riksmordskommissionen, sa ju:
"- Han äventyrade hela utredningen och varnade den misstänkte. Det finns flera liknande exempel."
Citat:
Han sa själv så sent som igår att ett tiotal fall av de hundra är lösta och de kanske kommer nå 30 tillslut. Det måste anses som bra för mordfall som har svalnat.
Hade GW varit inblandad i något av de mordfall som lösts så hade han låtit omvärlden veta det. Är det något som han är bra på så är det att marknadsföra sig själv.