Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag menar på allvar att om förskolan tar upp just en sådan situation så att barnet får det därifrån så handlar det om en specialdrillning för att de vill hjälpa barnet men själva slippa ta ansvar.
Nej, jag uppfattade inte det du berättade så. Förskolan skall ge information om 112, men den räcker inte för att få små barn att ringa på sina föräldrar.
Ja eller hur. Hur många barn ringer på sina föräldrar för att de hört en ramsa på förskolan?
Jag inser att du inte förstår vad jag pratar om - och att du haft en trygg och trevlig uppväxt. Grattis.
Du har ingen aning om min uppväxt och verkar ärligt talat förvånansvärt dåligt insatt i hur barn som fått mer elände än du i din barndom ens kunnat drömma om reagerar och agerar med tanke på att du påstår att du själv varit med om en del.
Barn är väldigt olika, reagerar och agerar olika. Och påverkas i olika hög eller låg grad av trauman.
Och precis som vi vuxna så agerar barn olika i nödsituationer och chock. Barn är individer. Och mognadsnivån är ett rätt brett spektrum i femårsåldern. Den är också ojämn. Speciellt barn som gått igenom trauman kan vara sena eller råka ut för regression på vissa områden (ofta kissar de i sängen långt upp i skolåldern, går på tårna i förskoleåldern (bokstavligen) osv) och beteendemässigt. Medan de på andra områden kan vara väldigt vuxna och lillgamla.
Vissa påverkas "enbart" genom att bli vuxna i förtid. Jag har sett alla sorter på nära håll och även läst kurser på högskolan som bekräftar det jag sett. Inga som helst problem för vissa femåringar att ringa 112. Om du själv har barn och är normalbegåvad så fattar du nog att konsekvenstänket hos en femåring inte alltid greppar handling - konsekvens hela vägen.
Om Olle 5 år lärt sig att om nån blir överfallen och är i fara så ringer man 112 så kommer polis eller ambulans och räddar liv - så betyder det INTE att Olle förstår att om polisen kommer och räddar mamma och får pappa att sluta så innebär det andra konsekvenser för pappa senare. Sånt förstår kanske en sju eller tioåring.
MEN vissa små barn förstår det ändå för pappan har skrämt dem med det.
MEN de väljer att ringa iallafall. För att de kanske har hört vad Jonatan sa till Skorpan
"vissa saker måste man göra fast man är rädd, annars är man ingen människa utan bara en liten lort".
Bara för att de barnen är modigare än vad du kanske var som bar så betyder de inte att de inte finns. För det gör det. Och ingen shade till de barn som inte vågar! Inget barn ska
behöva ta det ansvaret.