• 4
  • 5
2022-02-12, 14:56
Avstängd
OstgotaHuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elak-gubbe
Det är inte mej jag pekar på det är din inställning som jag är nyfiken på varför du gör en sak och inte tvärtom.

Men tro inte att jag blir ledsen av ditt lilla påhopp här, för mig är du fortfarande den lilla pojke som blev tillrättavisad av flickorna på skolgården utifrån hur du agerar.
Jag formulerar om frågan: Är det värst att åka på stryk av en man eller ett barn?

Försökte inte göra dig ledsen, jag försökte bara förklara varför jag anser att män inte ska slå kvinnor. Jag vet dock att muslimer har annorlunda syn.
Citera
2022-02-12, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Jag formulerar om frågan: Är det värst att åka på stryk av en man eller ett barn?

Försökte inte göra dig ledsen, jag försökte bara förklara varför jag anser att män inte ska slå kvinnor. Jag vet dock att muslimer har annorlunda syn.
Aldrig fått stryk av en man men däremot gett när det behövts och barn slår man inte men de kan man tillrättavisa på andra sätt.
En kvinna sätter man på plats om hon har tendenser att använda våld oavsett om det är fysisk eller psykiskt fattar hon inte vinken så åker hon ut.
Vadå ledsen jag garvar åt dina fatalat dåliga försök att trycka till mig.
Citera
2022-02-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstgotaHus
Ger en man sig på kvinnor så ska han hängas ut för tid och evighet och alltid behöva se sig över axeln.

När han minst anar det så står någon av oss där och häller bensin genom brevinkastet hos antingen mannen eller hans nära och kära, det som skadar mest.

Sedan när allt lugnat ner sig så händer det igen. Igen och igen.

Så då gör inte du dig skyldig till ett lika hemskt brott?!?!
Citera
2022-02-12, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Ni som vittnat/hört farsan slå morsan, där morsan ändå valt att stanna kvar med honom - hade ni föredragit att de skiljdes åt och att farsan förlorade vårdnaden om er?
Ja självklart även om det vore ombyta roller där mamman slog pappan.
Barn ska inte bo med föräldrar som slår varandra eller andra.

Självklart mår barn bäst med två föräldrar, men det gäller ju bara om båda föräldrar är vettiga.
Bättre för ungen att bara bo med pappan eller mamman än att bo med båda där det råder en dysfunktionell relation.
Citera
2022-02-12, 16:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ni som vittnat/hört farsan slå morsan, där morsan ändå valt att stanna kvar med honom - hade ni föredragit att de skiljdes åt och att farsan förlorade vårdnaden om er?
Ja definitivt.
Vad nu den frågan har för relevans här i tråden.
Ett barn som ringer polisen gör det i desperation och tänker knappast mer än vad som händer där och då.
Citera
2022-02-12, 18:10
Bannlyst
Citat:
Ja men självklart.
Sen finns det kvinnor som inte kan lämna sambon därför att de inte kan få tag i en bostad osv. Det bästa vore om samtliga män som slår kvinnor döms till samtalsterapi i grupp och regelbundna drogtest, vid sidan om fängelse.
Citera
2022-02-12, 18:12
Bannlyst
Citat:

Japp. Att du ens håller på o ställer frågan..
Citera
2022-02-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag menar på allvar att om förskolan tar upp just en sådan situation så att barnet får det därifrån så handlar det om en specialdrillning för att de vill hjälpa barnet men själva slippa ta ansvar.

Nej, jag uppfattade inte det du berättade så. Förskolan skall ge information om 112, men den räcker inte för att få små barn att ringa på sina föräldrar.

Ja eller hur. Hur många barn ringer på sina föräldrar för att de hört en ramsa på förskolan?

Jag inser att du inte förstår vad jag pratar om - och att du haft en trygg och trevlig uppväxt. Grattis.

Du har ingen aning om min uppväxt och verkar ärligt talat förvånansvärt dåligt insatt i hur barn som fått mer elände än du i din barndom ens kunnat drömma om reagerar och agerar med tanke på att du påstår att du själv varit med om en del.

Barn är väldigt olika, reagerar och agerar olika. Och påverkas i olika hög eller låg grad av trauman.
Och precis som vi vuxna så agerar barn olika i nödsituationer och chock. Barn är individer. Och mognadsnivån är ett rätt brett spektrum i femårsåldern. Den är också ojämn. Speciellt barn som gått igenom trauman kan vara sena eller råka ut för regression på vissa områden (ofta kissar de i sängen långt upp i skolåldern, går på tårna i förskoleåldern (bokstavligen) osv) och beteendemässigt. Medan de på andra områden kan vara väldigt vuxna och lillgamla.

Vissa påverkas "enbart" genom att bli vuxna i förtid. Jag har sett alla sorter på nära håll och även läst kurser på högskolan som bekräftar det jag sett. Inga som helst problem för vissa femåringar att ringa 112. Om du själv har barn och är normalbegåvad så fattar du nog att konsekvenstänket hos en femåring inte alltid greppar handling - konsekvens hela vägen.

Om Olle 5 år lärt sig att om nån blir överfallen och är i fara så ringer man 112 så kommer polis eller ambulans och räddar liv - så betyder det INTE att Olle förstår att om polisen kommer och räddar mamma och får pappa att sluta så innebär det andra konsekvenser för pappa senare. Sånt förstår kanske en sju eller tioåring.
MEN vissa små barn förstår det ändå för pappan har skrämt dem med det.
MEN de väljer att ringa iallafall. För att de kanske har hört vad Jonatan sa till Skorpan "vissa saker måste man göra fast man är rädd, annars är man ingen människa utan bara en liten lort".
Bara för att de barnen är modigare än vad du kanske var som bar så betyder de inte att de inte finns. För det gör det. Och ingen shade till de barn som inte vågar! Inget barn ska behöva ta det ansvaret.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in