Flashback bygger pepparkakshus!
  • 5
  • 6
2022-02-11, 18:46
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om de räcker i femtio år så gör ni ju av med till och med färre påsar än en i veckan.
Med det menade jag att vi gjort så i 50 år i min familj och det fungerar bra.

Naturligtvis kommer jag att köpa 1000 nya kassar i taget så länge plastpåseskatten finns. Troligen görs de av olja och flygs till Sverige från Kina. Jag gillar den ironin.
Citera
2022-02-11, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Så äckligt girigt när man tänker på det.
*Kostar inget att tillverka
*Är en förutsättning för att överhuvudtaget få med sig varorna hem
*Reklam för butiken på påsen
Hur kunde vi korkade svenskar tolerera detta?

Plastkassar var grtis i livsmedelsbutiker fram till första stora oljekrisen någon gång 1973-74. Då började de stora kedjorna att ta 10-15 öre för en plastkasse. I andra butiker, typ klädbutiker, var det gratis hur länge som helst. Nuförtiden frågar t o m apoterket om man "verkligen" behöver en påse/kasse.
Citera
2022-03-14, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
För den som inte är gammal nog så var plastkassar alltid gratis ända fram till kanske år 2005 när de kostade 50 öre och sedan 1 kr, och alla hatade prishöjningen för Sverige är ett land med snåla bönder.

För att förtydliga TS så är plastkassar inte gratis. Jag köpte 2000 st från Kina när plastkasseskatten kom och de kostade 52 öre/st inkl flygfrakt från kina. På dessa 2000 sparar jag 12000 kr som jag ska köpa en extra bensinkrävande resa för. Så mycket hatar jag MP. Jag måste visa min politiska inre känsla i handling för att må bra. Och varje gång jag tar fram mina vita oljebaserade kinesiska ultralätta kassar så mår jag bra så det fungerar. Man ska leva som man lär.

Enda lilla nackdelen är när jag glömmer en kasse och ska småhandla på ICA, då måste jag bära ut 5-6 varor i mina händer. Någon plastpåseskatt blir det inte från mig.

Nej, du får gå tillbaka till ca 1980 för gratis bärkassar i livsmedelsbutikerna. De kostade 1.50 nästan hela 90-talet.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in