Citat:
Ursprungligen postat av
Goldmansach
Bytt skivor och belägg
På verkstad sa de att bromsok bak var slut och att jag måste byta det. De visade oken och visst var de rostiga men 6000 kr skulle de kosta
6000 kr är mycket för en bil som jag köpt för 30 k. Så sa nej och de sa då att de nya skivorna kommer bli paj men de är mitt val...
Nu har jag testat och bilens bromsar funkar men vet inte om jag är dumsnål. Skulle ni bytt?
När byter man oken? Vid rostiga eller när de inte funkar alls?
Aldrig. Att de är rostiga/ärgade påverkar ju inte funktionen. Det är ju en gjuten kloss.Om de inte fungerar så renoverar man dem.
Det finns renoveringssatser att köpa. T.o.m. verkstan använder utbytessystem. De gamla skickas tillbaks och man får lite pant.
Jag har en bil som gått cirka 25000 mil och har inte bytt alla ok än.
De som är bytta är bytta för att jag sabbat luftnippeln inte för att de var slut.
Alla rörliga delar går ju att byta ut och det är ju bara en kolv och ett par glidpinnar som rör sig.
Reparationssatser:
https://www.mister-auto.se/reparationssats-bromsok/
Råd från Mister Auto:
Citat:
NÄR SKA JAG BYTA BROMSOK?
Bromsok behöver inte bytas första gången du byter bromsklossar. Men efter runt 10.000 mil eller efter 7-10 år brukar de sjunga på sista versen.
Men de gummiskydd som skyddar kolvarna kan ibland ge upp och släppa in smuts och fukt tidigare än så. Framförallt kan detta hända ifall du har använt smörjmedel som ska hjälpa med gnällande bromsar. På kort sikt kan de fixa problemet genom att ge extra smörjning. Men i längden påverkar denna typ av produkter gummiskydden negativt.
Ifall dina bromsok läcker vätska är det också dags att byta bildelen.
När du byter bromsok är rekommendationen att byta ut det motsvarande bromsoket på andra sidan. Ifall vänster-fram måste bytas, bör du alltså byta höger-fram också, för att tala klarspråk.