• 1
  • 2
2022-02-07, 19:22
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Gör ert bästa att gissa hur många procent av oss som blivit grovt berikade, och försök att vara seriösa i era gissningar, tack.

Ok, kör!
Citera
2022-02-07, 19:26
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Gör ert bästa att gissa hur många procent av oss som blivit grovt berikade, och försök att vara seriösa i era gissningar, tack.

Ok, kör!
Jag bodde i en s k no go zone 1995, blev rånad på tunnelbanan 7 helger i rad. Blivit förföljd, slagen, hotad, spottad på av svartskallar enbart för att jag var vit i samma förort. Jag har svårt att gissa, för jag tänker att mörkertalet är enormt.
Citera
2022-02-07, 19:27
Medlem
Citat:

Ok, kör!

Enligt BRÅ:s NTU så uppger omkring 22% att de utsätts för brott mot person, årligen. Under en livstid gissar jag 75%. Det finns en elit som aldrig utsätts för att de är upptagna med att kolla på Disney.
Citera
2022-02-07, 19:30
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag bodde i en s k no go zone 1995, blev rånad på tunnelbanan 7 helger i rad. Blivit förföljd, slagen, hotad, spottad på av svartskallar enbart för att jag var vit i samma förort. Jag har svårt att gissa, för jag tänker att mörkertalet är enormt.

7 helger i rad! Dom måste ha betraktat dig som nån slags vandrande bankomat!
Citera
2022-02-07, 19:32
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
7 helger i rad! Dom måste ha betraktat dig som nån slags vandrande bankomat!
Det var under den period jag tillhörde den mest utsatta grupp samhället har: unga vita män.
Citera
2022-02-07, 19:36
Medlem
TheJackets avatar
Mörkertalet är enormt så svårt att säga. 80% kanske
Citera
2022-02-07, 19:46
Medlem
Triplefaces avatar
Det skiljer sig nog en del mellan män och kvinnor. Gissar på 26 % av svenska män, och 13 % av kvinnorna. Då räknar jag inte in sexuellt ofredande, trakasserier mm, utan endast de tre brotten som nämns i rubriken.
Citera
2022-02-07, 20:32
Medlem
Lillarapunzels avatar
Vad har etnicitet ens med saken att göra? Förövrigt tror jag inte det är många procent. 1% = 100 000 personer, så det är knappast hundratusentals som utsätts.

Förövrigt har jag själv blivit utsatt för otaliga mängder trakasserier, olaga hot och misshandlar och hemfridsbrott, samt något våldtäktsförsök. Det gemensamma för dessa har dock varit att GM varit svenskar. Då har jag ändå alltid bott i en synnerligen mångkulturell kommun.

Så att invandrare skulle vara så gravt överrepresenterade kan knappast stämma.

Däremot kan jag absolut förstå frågeställningen som sådan; hur många blir utsatta för den typen av brott under sin livstid, men det är ju en helt annan form av diskussion!
Citera
2022-02-07, 20:35
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Vad har etnicitet ens med saken att göra? Förövrigt tror jag inte det är många procent. 1% = 100 000 personer, så det är knappast hundratusentals som utsätts.

Förövrigt har jag själv blivit utsatt för otaliga mängder trakasserier, olaga hot och misshandlar och hemfridsbrott, samt något våldtäktsförsök. Det gemensamma för dessa har dock varit att GM varit svenskar. Då har jag ändå alltid bott i en synnerligen mångkulturell kommun.

Så att invandrare skulle vara så gravt överrepresenterade kan knappast stämma.

Däremot kan jag absolut förstå frågeställningen som sådan; hur många blir utsatta för den typen av brott under sin livstid, men det är ju en helt annan form av diskussion!
Du måste ha haft en enorm otur som har råkat ut för så många tvivelaktiga svenskar.

Troll.
Citera
2022-02-07, 20:38
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Du måste ha haft en enorm otur som har råkat ut för så många tvivelaktiga svenskar.

Troll.

Nej, inte alls troll - tvärtom. Däremot är det väl absolut rimligt att diskutera om det var otur eller bara en tragisk barndom. Mobbning kan en ju annars kalla fenomenet.
Men ja, jag trivdes allra bäst och blev också behandlad allra bäst i de skolorna där jag som svensk var i klar minoritet. Det var i de "fina svenska medelklassområdena" ovanstående hände.
Sen om du väljer att tro på det eller inte bryr jag mig faktiskt inte om, jag vet ju vad som är sant och inte.
Citera
2022-02-07, 20:46
Medlem
hobby_smokers avatar
Varför ska han ljuga.
Jag har blivit utsatt så många gånger att folksam inte ville ha kvar mig som kund..

Förra året ett rånförsök ett lyckat rån samt blev jag utsatt för grov misshandel som polisen förmodligen ska ändra till mordförsök pga lungan blev punkterad.
Har varit utsatt för kanske tjugo misshandlar och tio rån under min livstid.

Oftast utländsk härkomst på gärningsmännen men inte alltid.

Oftast varit full påväg hem från krogen när det hänt mig.

Kan inte göra en uppskattning procent mässigt.
Citera
2022-02-07, 21:20
Medlem
Inte hänt mig ännu,däremot då jag var ung spöade jag en kaxig marockan i den stad jag bodde då.
Och även en gapig bosnier som kom till den stan på början av 90 talet,då det fanns en flykting förläggning där. Dom hängde på puben och grisade sig och var allmänt bråkiga mot oss svennar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in