Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-23, 00:55
  #1
Medlem
Hej!

Jag åker snart iväg på en liten tripp till Israel, Eilat för att bada och sola och slippa det svenska pissiga höstvädret.

Iaf, när jag tittat i Apollos katalog står det att:

Citat:
Billigt - Fynda till vrakpriser
Eilat är ett taxfree-område så vare sig du är ute efter modekläder eller lokala produkter så är utbudet stort och priserna riktigt låga.

Någon som vet några speciella affärer man ska bege sig till och hur billigt är det egentligen?
Tänkte att jag skulle passa på att köpa lite byxor och grejer, hur är utbudet?

Något annat kul man ska passa på att köpa kanske?

Är det bäst att handla med USD eller ska man använda den inhemska valutan ILS?
Tack på förhand!
Citera
2006-06-17, 21:49
  #2
Medlem
Israel (sammanslagna trådar)/Mod

Hur är kulturen här. Kan man tala med folk, är de sekuliserade?
Vad finns att göra? I vilken stad ska man vara.
Tillåts det fest av västerländska mått. Kan man ordna en flicka som man får gosa med innan äktenskapet? Spottar dem på otrogna?
Jag vet ingenting om detta landet.
Hoppas jag har mycket fördomar om att det är ett strikt religöst land.
Citera
2006-06-27, 20:10
  #3
Medlem
Spott & spes avatar
Ja, vad ska man säga?

Var där och jobbade för ett par år sedan. Är inte på något vis i världen Judisk. Just for the record...

Då var turistnäringen på väg åt helvete p.g.a intifadan (jag stavar hur i helvete jag vill). Har hört att de påkostade hotellen av resortmodell nu börjat klappa ihop helt. För det är väl semesterstuket du är ute efter?

Israelerna är med sin relation till otukt och fylleri lite som svensken med sitt skattefusk - alla tar av bekvämlighet avstånd till det men utövar det ihärdigt och innerligt. Fans mycket nightclubbing och skit i de lite större städerna. Mycket drugs och familjehäng. Räkna inte med öppna famnen här i alla fall.

Om du är intresserad av religiösa platser, moskeer, synagogor och annat omständigt slöseri med byggnadsmaterial kommer du ha mycket att stå i. Mycket sånt i Jerusalem.

I Eilat kan (kunde?) du snorkla och dyka och bada och ha en skön solsemester. Förutsatt att du är ganska självgående när det gäller underhållningen.

Men som överallt annars i världen kan du ha det jävligt roligt om du har mycket cash på fickan och ett rymligt samvete. Allt finns för den som vill och kan.

En polare jag träffade där hade en jävligt bra beskrivning på Israelerna:
Tänk dig en urtypisk amerikan och allt man kan störa sig på hos dem.
Blanda det med en urtypisk mellanösternarab och allt du kan störa dig på hos denna. Släng sen på en nypa sydeuropeisk äckelmachoromantik och voíla! Du har en praktjudisk israelit!

Detta får du ta med en nypa salt. Jag sitter ju bara här och sprider skenande generaliseringar. Men åk dit så kommer du nog förstå vad jag menar. Mycket solbriller och attityd. Men är du judisk och medborgare är du säker i båset. De enda som verkar uträtta nåt där är alla invandrade slavarbetare. Resten sitter mest.

Oj då. Blev rejäla tag med stora skitsleven märker jag nu. Men allt det här är ju som sagt personligt vinklat.

Jag minns det ändå som ett jäkligt häftigt land. i synnerhet de mindre städerna och Innerstaden i Tel Aviv. Lite vilda västern möter Tusen o en natt.

Ha det så trevligt.
Citera
2006-06-27, 22:06
  #4
Medlem
Tack gode gud för spott & spe. Kan du bara berätta lite mer om det finns en sekulariserad befolkning. Så att man kan supa som en svensk och inte bli bespottad. Du säger något om att de tar avstånd från det men att de samtidigt kör hårt själva. Är det då lugnt, att ragla hem full som ett as? Kanske syns att man är utlänning. Samt måhända om du fick någon uppfattning att det är möjligt och träffa någon av lokalbefolkningen och få en chans att mysa innan giftermålet och släkten blir inblandad. Ja ungefär som här hemma med de lösaktiga svenska kvinnorna.

Ja det är ungefär det viktiga, sprit och kvinnor.

Jag hade tänkt stanna där en längre tid, över ett år.
Citera
2006-06-27, 22:12
  #5
Medlem
Baalzamons avatar
Hoppas du inte skall vidare till något muslimskt land efter det, för de kan bli svårt med en israelisk stämpel i passet...
Citera
2006-06-27, 23:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Hoppas du inte skall vidare till något muslimskt land efter det, för de kan bli svårt med en israelisk stämpel i passet...

Absolut inte, vad skulle man dit och göra? Bli halshuggen
Citera
2006-06-27, 23:25
  #7
Medlem
Vad jag vet så bedömdes Israel som världens fulaste land.

http://gluefox.com/min/komment/ncoun03big.gif

Sedan har jag inte hört så gott om judar i övrigt. Men folk är folk.
Vad jag vet så håller de rätt hårt på judar-judar och inte judar-ickejudar, alltså om du skall dit för nattliv inget vidare(?)...
Citera
2006-06-27, 23:28
  #8
Medlem
P.Gs avatar
Israel blir alltmer sekulariserat, dock så är de långt ifrån sekulariserade - än. Jag har hört att det är riktigt jävla röj i Tel Aviv och på en massa andra party-orter/öar och då är det mest psytrance som gäller.
Citera
2006-06-28, 00:17
  #9
Medlem
Gummiankas avatar
Träffade ett gäng Israeliska bruttor på Cypern för ett gäng år sedan som va riktigt fina. Tyvärr så betedde dom sig som fnissmödisar, oskuld till man gifter sig osv. Men enligt dom så var Tel aviv som andra städer är mest. Förutom att dörrvakterna springer runt med en Galil under armen. Men med muren "up n running" så slipper du förhoppningsvis kryssa bland självmordsbombarna .

Ifall du bara är intresserad av att umgås med våra judiska kusiner så berättade dom oxå att Indien var ett populärt resmål för unga Israeler vilket jag fått bekräftat av lite mer drogliberala vänner som åker dit för att öppna sina sinnen om du förstår vad jag menar . Där slipper du nog den religiösa biten. Men dom är efter vad jag hört ännu mer självgoda än oss svenskar, guds utvalda folk o allt det där.

Blir själv lite sugen på att åka nu. Stödjer gärna deras ekonomi. Kanske kan ta friår, hjälpa till på nån bosättning & skicka vykort till Fridolin & Ruwaida.

"Kära Yvonne & Gustav. Jag skulle härmed vilja tacka för friåret och all den glädje det har skänkt mig & mina nya vänner":smart:.
Citera
2006-06-28, 16:01
  #10
Medlem
Det låter som om man kan klara 14 månader där utan att dö av törst, eller torka. =)

Tack ni som hjälpt.
Citera
2006-06-29, 01:41
  #11
Medlem
DoktorGs avatar
Var där -04 ett par veckor. Kom från Egypten(taba border) och lämade landet till Jordanien(Akaba-border).

Hade stämplar från Iran, Pakistan och Egypten samt en hel samling stämplar från subsahariska länder(Svensk medborgare, svenska föräldrar, ej jude)

Tog typ 8h att komma genom gränsposteringen och en hel massa frågor om jag hade muslimska vänner och om jag varit på terroristträningsläger och andra intelligenta spörsmål. I övrigt no problems.

Stannade en vecka i Jerusalem, grymt läcker stad, massor att se, rekomenderas starkt. Hälsade på några polare i Jenin och tog en avstickare till Betlehem(18000 checkpoints och taxi/minibuss byte *10000)

Brudarna makalöst snygga men svårflörtade.

Går bra att snacka med folk(israeler alltså) men politik och religon är ämnen att undvika.

Gällande säkerhet kommer man långt med sunt förnuft och öppna ögon. Säkert farligare att köra båge hemma i svedala.
Citera
2006-07-02, 13:36
  #12
Moderator
Tystnads avatar
Gaza och västbanken

Hur är det igentligen med Gaza och Västbanken åker man dit från Israel ? Enligt vad man kan se i nyheterna verkar det ju inte finnas speciellt många gränspasseringar .Hur tusan får dem in livsmedel i dessa områden .Är det någon på FB som varit där och kan berätta om undergångsstämningen ?

Och NEJ jag tänker inte åka dit är bara allmänt nyfiken på hur sjutton folk tar sig dit ,finns ju hur många journalister som helst där ,så helt stopp vid gränsen kan det ju knappast vara
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f339054

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback