Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-25, 18:30
  #241
Medlem
Sverige är det enda land i EU och kanske i världen där sajter som Lexbase är tillåtna. Anledningen är ett undantag från EUlagstiftningen som vi förhandlade fram. Undantaget handlar om någon 1700-talslag som ska vara särskilt fin och bevara (men som vi svenskar aldrig fått rösta om vi vill ha kvar eller ej?). Tar man bort det där undantaget och låter EUs lagar gälla fullt ut så har man löst problemet. Inget Lexbase.

Istället gör man det krångligare nu genom att driva igenom ett undantag i en lag som själv är ett undantag.
Citera
2022-01-25, 18:30
  #242
Medlem
Finns det en majoritet i riksdagen?
Citera
2022-01-25, 18:35
  #243
Medlem
kaks avatar
Det största problemet med MrKoll är ändå att sidan är så buggig.
Citera
2022-01-25, 18:38
  #244
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hur hängs OSKYLDIGA människor ut på Lexbase?


Kompis missade anslutningsflyg, och stämde flygbolag och vann. Nu står han med i Lexbase.
Citera
2022-01-25, 18:40
  #245
Medlem
Detta kommer ju inte hjälpa någon som redan blivit dömd, arbetsgivare kommer bara begära brottsregister.
Citera
2022-01-25, 18:51
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foobar2000
Detta kommer ju inte hjälpa någon som redan blivit dömd, arbetsgivare kommer bara begära brottsregister.
Det handlar inte om arbetsgivare.
Det är inte så kul när man är dömd för ett skitbrott och i 10 år när man flyttar, träffar nya vänner osv så står det "döm för brott". En del gör konstiga tolkningar och man blir dömd på förhand utan att de ens vet vad man är dömd för.
Citera
2022-01-25, 18:52
  #247
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foobar2000
Detta kommer ju inte hjälpa någon som redan blivit dömd, arbetsgivare kommer bara begära brottsregister.
Inte överhuvudtaget i samma utsträckning. Det är dessutom lätt att fuska med registerutdrag om det inte rör ett arbete där det finns laga stöd för att begära ett sådant.
Citera
2022-01-25, 19:00
  #248
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Kompis missade anslutningsflyg, och stämde flygbolag och vann. Nu står han med i Lexbase.

Frågan var ju hur oskyldiga hängdes ut. Hur menar du att din kompis blir uthängd?
Citera
2022-01-25, 19:00
  #249
Medlem
Bra initiativ av regeringen. Flashbackare och populister vurmar för hårdare straff men förstår inte att rättsväsendet är så politiserat att det finns tydliga agendor som drivs. Svenskar är medgörliga och svarar på frågor under förhör vilket fäller dom i slutändan, medans rutinerade yrkeskriminella vet att man ska knipa käft och skaffa en bra advokat för att bli friad.

Dessa databaser slår hårt mot vanligt folk som har en dom. Konsekvenserna blir ju ofta att man blir oanställningsbar vid fällande dom genom att arbetsgivaren använder dessa sajter istället för belastningsutdrag. Vet en och en annan som hamnat i knipa med lagen trots ett fullt fungerande liv, jag själv inkluderad.

En bekant till mig örfilade en snubbe på krogen som tafsade på hans flickvän och en civilsnut såg detta, blev uppsagd från jobbet och fick kämpa ett helt år för ett nytt jobb pga. dessa databaser. Är det verkligen rimliga konsekvenser?
Citera
2022-01-25, 19:01
  #250
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Isåfall bör väl det vara någonting som staten tillhandahåller, inte någon pengakåt snubbe som kan fabricera data och/eller censurera sina egna uppgifter.

Och här instämmer jag med till dej fullo: )
Citera
2022-01-25, 19:06
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foobar2000
Detta kommer ju inte hjälpa någon som redan blivit dömd, arbetsgivare kommer bara begära brottsregister.
Det handlar enbart om att fortsätta mörka vissa gruppers extrema överrepresentation i brottslighet. Det förstår till och med regimtrollen.
Citera
2022-01-25, 19:06
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanabatman2
Vi alla vet att Mr.koll och Lexbase berör många människors liv. Att synas på dessa hemsidor försämrar livskvalitén för väldigt många svenska människor. Företagen hänger ut människor som både friats och dömts för brott. Och säljer därjämte domar för att tjäna pengar. Personligen har jag friats för ett brott men ändå är jag förekommande på dessa plattformar.

Jag mår dåligt. Att synas på dessa hemsidor har försämrat mina möjligheter att få jobb, finna en dejt samt att kunna sälja begagnade prylar. Trots att jag i lagens namn är oskyldig.

Regerigen föreslår genom https://www.regeringen.se/rattsliga-...rop.-20212259/ att det ska vara förbjudet för dessa företag att genomföra dessa allvarliga intrång i människors liv.

Därmed har många lobbyister vaknat för att sätta stopp för detta. Personer som vill hänga ut oskyldiga individer och som tycker att detta är okej.

Jeanette Lesslie Wikström, vd för Säkerhetsbranschen är en utan dessa individer.

Hon är för att hänga ut oskyldiga människor, läs hennes argument https://www.dn.se/debatt/stoppa-fors...attsdatabaser/.

Hon vinklar och försöker få det som att flera viktiga myndigheter avstyrker regeringens preposition när det i själva verket är flera tunga instanser som tillstryker regeringens förslag. Däribland polismyndigheten, domstolsverket och Svea hovrätt (läs mer via länken ovan).

Andra personer som är emot förslaget och som vill hänga ut oskyldiga människor är politikerna Tuve Skanberg och Tina Acketoft. Jag kan nämna flera. Ni får göra lite research.


Jag kan inte vara ensam om att vilja värna om människans integritet och därmed stoppa dessa hemsidor. Nu har vi chansen. Kolla upp vilka som är emot och skicka mejl till dem, skapa debatt. Nu har vi chansen att stoppa mr.koll och Lexbase.
Synd för dig att och alla andra som.bryter lagen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback