• 1
  • 2
2022-01-22, 09:08
Medlem
Vad vet vi egentligen om Sveriges egna Area 51; Anläggning 8.

Anläggning 8 är ett gigantiskt militärt bergrum i Boden som omgärdas av både myter och sekretess.

Idag är ingångarna till anläggning 8 plomberade och anläggningen ska invändigt vara förstörd och förseglad med betong. Inga historiska dokument ska finnas sparade utan allt har blivit destruerat.

Vad hände egentligen på anläggningen?
Citera
2022-01-22, 12:18
Medlem
Jag ringde en kompis som har jobbat i Anl 8 och han sa att det var en gång per år en mycket stor övning inne i anläggningen. Det fanns 800 (!) rum i Anl 8 så den var inte liten...
Citera
2022-01-22, 12:20
Medlem
Här kan man läsa om anläggningen:http://glomdhistoria.se/project/lfc-on3-illern/
Citera
2022-01-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Jag ringde en kompis som har jobbat i Anl 8 och han sa att det var en gång per år en mycket stor övning inne i anläggningen. Det fanns 800 (!) rum i Anl 8 så den var inte liten...

Citat:
Här kan man läsa om anläggningen:http://glomdhistoria.se/project/lfc-on3-illern/

Tack. Intressant läsning. Vet din kompis om det fanns särskilda utrymmen i anläggningen som var extra hårt bevakade?

Ryktats att det ska ha forskats på utomjordingar på anläggning 8.
Citera
2022-01-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Tack. Intressant läsning. Vet din kompis om det fanns särskilda utrymmen i anläggningen som var extra hårt bevakade?

Man förvarade tydligen guldreserven i Anl 8 men det var länge sen. Undrar vem som har startat ryktet om utomjordingar?
Citera
2022-01-22, 23:47
Medlem
Citat:
Man förvarade tydligen guldreserven i Anl 8 men det var länge sen. Undrar vem som har startat ryktet om utomjordingar?

Det vet jag inte. Men hört det lite här och var genom åren. Det kan ju vara en myt uppkommen hur hemlighetsmakeriet som funnits runt anläggningen.
Citera
2022-01-24, 09:12
Medlem
massuppfittarens avatar
Podden Besynnerliga Berättelser har ett avsnitt om ämnet.

”En gång var det Sveriges hemligaste stad. En stad helt stängd för utlänningar. Här förvarades en stor del av den svenska guldreserven men främst var det ett nav för hela försvaret av övre Norrland. Det här är berättelsen om Sveriges “Area 51”, hemliga bergrum och en fruktansvärd olycka som resulterade i 44 döda soldater.”
https://podcasts.apple.com/se/podcas...=1000547389822
Citera
2022-01-27, 14:02
Medlem
Citat:

Anläggning 8 är ett gigantiskt militärt bergrum i Boden som omgärdas av både myter och sekretess.

Idag är ingångarna till anläggning 8 plomberade och anläggningen ska invändigt vara förstörd och förseglad med betong. Inga historiska dokument ska finnas sparade utan allt har blivit destruerat.

Vad är det för myter som omgärdar anl 8? Att en anläggning var hemlig innebär inte att det måste pågå något "skumt" där.
Citera
2023-06-05, 06:25
Citat:

Man förvarade en del av guldreserven i Rödbergsfortet, men det ligger långt ifrån "Klinten" där Anläggning 8 låg.
Citera
2023-06-05, 06:41
Citat:

Jag tillbringade nästan ett år där. Det var en stor anläggning med 5 inslag. Mycket av anläggningen var dock väldigt ålderdomlig (inte Lfc). Vi kollade runt en del där inne på nätterna när vi hade möjlighet. Under en stor vinterövning kom ÖB på besök.
Det var spännande att komma dit, några dagar före julafton, men efter ett tag var det inte något speciellt. När det var fint väder kunde man vid frukost ta sin kaffemugg och gå upp på hjässan av berget och njuta av utsikten, men vid ett tillfälle kom en vaktchef upp med skarpladdad k-pist och hund och skulle se vilka vi var. Vaktcheferna kunde även dyka upp mitt på natten. De värnpliktiga vakterna fick dock inte gå in i vår del av anläggningen.
Citera
2023-06-05, 08:17
Citat:

Den del av anläggningen där jag höll till var inte tillgänglig för värnpliktiga och anställda som inte hade där att göra, men även om det fanns en del knepiga typer där, så skulle jag inte beteckna dem som utomjordingar.
Citera
2023-10-26, 15:32
Medlem
Jag var förbi anläggning 8 och kollade härom dagen, någon som vet varför dom har grävt fram ena dörren till anläggningen och satt stängsel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in