Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-21, 14:28
  #1
Medlem
Hej. Lärde mig klardrömma när jag var 15 - 16 av ren nyfikenhet, då var det kul och spännande. Tror det är det för dom flesta om man inte har ett allt för tungt bagage.

Nu idag när jag är runt 30 så är det inte lika roligt längre då jag drömmer konstanta mardrömmar och har oerhört svårt att vakna från dessa.

Att trösta sig med att man är i en dröm funkar inget vidare då jag fortfarande känner och är medveten i drömmarna. Kan vara allt från att bli levande begravd till att bli lemlästad. Ofta har drömmarna en psykotisk natur vilket inte gör det nå roligare.

Vet inte hur jag ska attackera den här problematiken, då jag inte har så bred kunskap kring drömmandets fenomen. Så tänkte jag testar vända mig till er, som jag hoppas har nå eventuella tips på vad man kan testa.

Lider av relativt grov psykisk ohälsa, men har varit värre. Det är inte såpass grova problem i vaken tid jämfört med tiden jag spenderar "sovandes". Alldeles för oproportionerligt enligt mig.

Min gissning och känsla kring det här är att se vad jag kan göra under vaken tid för att skapa en mer kvalitativ sömn. Saknar att gå i sängen och att det bara blir svart för att sedan vakna totalt utvilad. Tar mycket på krafterna och skapar en ond cirkel för mitt tillfrisknande i livet då jag aldrig får vila ordentligt.

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av DefinieramerA 2022-01-21 kl. 14:32.
Citera
2022-01-21, 14:47
  #2
Medlem
Har du inga aktiviteter på dagarna? Låter du bara livet rinna iväg?
Citera
2022-01-21, 14:47
  #3
Medlem
maxatdunders avatar
Jag läste på om lucid dreaming och tyckte det var intressant som yngre, men valde att avstå att försöka då jag läste att det var svårt att ta sig ur och sova bra eftersom det känns som att hjärnan alltid var vaken.

Varför får du psykotiska drömmar? Tanken är väl att du ska kunna styra dina drömmar?
Citera
2022-01-21, 14:49
  #4
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Tanken är väl att du ska kunna styra dina drömmar?

^^ This.
Om du är tillräckligt klardrömmande så bör du kunna ta dig ur det och styra drömmen till ett annat skede.
Citera
2022-01-21, 14:57
  #5
Avstängd
Kung666s avatar
Jag körde klardrömmning mer som yngre. Men jag kom så långt att jag har några "tips" jag kan ge dig.

När du vill sluta drömma så gjorde jag iallafall så att jag typ skapade en "adrenalin-kick" i drömmen och då var det som att jag flög upp vaken ur sängen. Så detta funkar för att vakna.

Nästa tips e att du kan ändra miljö genom att börja "drömma iväg i egna tankar" i drömmen. Så när du drömmer. Skit I drömmen som om du var vaken och börja dröm iväg i nya tankar så blir det en ny dröm i drömmen typ.

Dessa funkade för mig iallafall.
Lycka till!
Citera
2022-01-21, 15:10
  #6
Medlem
lyxelitistens avatar
Tibetansk buddhism har alla svaren du behöver.

De är mästare på klardrömmande och har alla svaren du söker. Själv vill jag ha så mycket klardrömmande som möjligt eftersom det håller nyckeln till mysteriet om vad vi är och vad som är universums sanning. Jag är en utforskare på det sättet.

Gärna slippa somna utan direkt komma in i drömmen utan att förlora medvetandet alls. En utomkroppslig upplevelse med andra ord.

Jag fick råd av en tibetan en gång om hur jag ska göra för att uppnå det. De flesta Svenssons vet inte om det utan det är hemliga läror som bara vissa vet.

Målet är väl att uppnå någon form av satori när man drömmer och på så sätt bli fri från den mundana verklighetsuppfattning som genomsyrar de flestas liv. Hoppas du når dit och får någon klarhet i det hela.
Citera
2022-01-21, 15:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du inga aktiviteter på dagarna? Låter du bara livet rinna iväg?

Stämmer bra in på mig. Men försökt ta mig i kragen nu iaf!
Citera
2022-01-21, 15:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag läste på om lucid dreaming och tyckte det var intressant som yngre, men valde att avstå att försöka då jag läste att det var svårt att ta sig ur och sova bra eftersom det känns som att hjärnan alltid var vaken.

Varför får du psykotiska drömmar? Tanken är väl att du ska kunna styra dina drömmar?

Okej 🙂

Har haft psykosproblematik i flera år, så kan ju ha med det att göra.
Citera
2022-01-21, 15:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
^^ This.
Om du är tillräckligt klardrömmande så bör du kunna ta dig ur det och styra drömmen till ett annat skede.

Haha det brukade funka, och gör ibland fortfarande men långt ifrån så ofta som jag önskar 🙂
Citera
2022-01-21, 15:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung666
Jag körde klardrömmning mer som yngre. Men jag kom så långt att jag har några "tips" jag kan ge dig.

När du vill sluta drömma så gjorde jag iallafall så att jag typ skapade en "adrenalin-kick" i drömmen och då var det som att jag flög upp vaken ur sängen. Så detta funkar för att vakna.

Nästa tips e att du kan ändra miljö genom att börja "drömma iväg i egna tankar" i drömmen. Så när du drömmer. Skit I drömmen som om du var vaken och börja dröm iväg i nya tankar så blir det en ny dröm i drömmen typ.

Dessa funkade för mig iallafall.
Lycka till!

"Adrenalin-kicken" är något som funkar ibland även för mig 👌 Ska försöka tänka fram en ny miljö ikväll och se om jag lyckas 👌
Citera
2022-01-21, 15:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Tibetansk buddhism har alla svaren du behöver.

De är mästare på klardrömmande och har alla svaren du söker. Själv vill jag ha så mycket klardrömmande som möjligt eftersom det håller nyckeln till mysteriet om vad vi är och vad som är universums sanning. Jag är en utforskare på det sättet.

Gärna slippa somna utan direkt komma in i drömmen utan att förlora medvetandet alls. En utomkroppslig upplevelse med andra ord.

Jag fick råd av en tibetan en gång om hur jag ska göra för att uppnå det. De flesta Svenssons vet inte om det utan det är hemliga läror som bara vissa vet.

Målet är väl att uppnå någon form av satori när man drömmer och på så sätt bli fri från den mundana verklighetsuppfattning som genomsyrar de flestas liv. Hoppas du når dit och får någon klarhet i det hela.

Feel ya 🤜🤛 Har haft magiska upplevelser också. Men nu känner jag att en period av bäcksvart sömn hade varit passande. Hoppas du lyckas uppnå det du beskriver. 🙏
Citera
2022-01-21, 16:34
  #12
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefinieramerA
Haha det brukade funka, och gör ibland fortfarande men långt ifrån så ofta som jag önskar 🙂

Jag förstår dig. De senaste klardrömmarna jag haft har snarare varit "halv-klardrömmande". Man är medveten om att man drömmer men kan inte påverka så mycket. Väldigt frustrerande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback