• 2
  • 3
2022-01-17, 13:57
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Som jag har förstått det exporterar bl.a. Europa skräp till mindre utvecklade länder och det är så plasten hamnar i havet - varför förbjuder inte EU export av avfall då? Vi borde väl kunna utveckla kapacitet att ta hand om våra egna sopor.

När ska de styrande börja titta på plastförpackningar som är svåra att rengöra? Är det för omständligt att rengöra en plastförpackning (såser och framförallt senapsflaskor brukar ha det här problemet) slänger jag bara det i brännbart och det verkar som att de på återvinningen gör detsamma om de får in odiskade förpackningar.
Citera
2025-10-29, 06:40
Medlem
Jag upptäckte plastbestick har återkommit i handeln. Nu går de dock under benämningen "flergångs-bestick" i stället för "engångs-bestick". De år gjorda av nog en annan sorts plast och ska klara maskindisk...

Det verkar vara lite av en genväg för att kunna återinföra dessa bestick. De är gjorda av plast, de är billiga och kan och får kastas. Så folk använder kanske dem mest som förr?

Visst kan de diska dem och återanvända men varför då inte bara nöja sig med vanliga?

Summa summarum är dock att plastbestick är tillbaka för den som tycker sig behöva dem...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in