2022-01-17, 22:02
  #13
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nä, det var just det jag försökte säga.



Nä, kom igen, jag har inget emot TG&S, men musikaliskt hade de ingen i klass med Roland Keijser eller Torsten Eckerman eller Kjell Westling eller Bosse Skoglund.

Man kan nog inte mäta sig med de Jazz musikerna. En av de bästa på alla sätt.
Men spelade Arbete & Fritid tillsammans med Träd, Gräs & Stenar?
Eller var det Archimedes Badkar jag tänker på nu?
Citera
2022-01-17, 22:54
  #14
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Man kan nog inte mäta sig med de Jazz musikerna. En av de bästa på alla sätt.
Men spelade Arbete & Fritid tillsammans med Träd, Gräs & Stenar?
Eller var det Archimedes Badkar jag tänker på nu?

Det var säkert en del inavel. Men inte just med badkaret, vad jag vet. Bengt Berger var med både i badkaret och på de första A&F-plattorna, men annars var det nog inte så mycket som överlappade där.
Citera
2022-01-18, 11:24
  #15
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Men spelade Arbete & Fritid tillsammans med Träd, Gräs & Stenar?
Eller var det Archimedes Badkar jag tänker på nu?

Menar du om banden spelade vid samma tillfällen? I så fall är svaret: ja, ofta. Ett exempel är helgen 23-25 nov 1979 när alla tre spelade på Konstfack under en festival mot atomkraft. En stor mängd band från punk- respektive proggrörelserna stod där sida vid sida inför hotet om en radioaktiv framtid.

Om du menar musiker som vandrade mellan banden? Saltkatt nämnde Bengt Berger. En annan är Sigge Krantz från Archimedes Badkar som är med i dagens upplaga av Träden.
Citera
2022-01-18, 19:22
  #16
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Menar du om banden spelade vid samma tillfällen? I så fall är svaret: ja, ofta. Ett exempel är helgen 23-25 nov 1979 när alla tre spelade på Konstfack under en festival mot atomkraft. En stor mängd band från punk- respektive proggrörelserna stod där sida vid sida inför hotet om en radioaktiv framtid.

Om du menar musiker som vandrade mellan banden? Saltkatt nämnde Bengt Berger. En annan är Sigge Krantz från Archimedes Badkar som är med i dagens upplaga av Träden.

Det var det jag menade
Undrar om det finns några inspelningar från den festivalen.
Finns säkert i SR arkiv.


Jakob Sjöholm är väl den enda som är kvar av originalmedlemmarna
__________________
Senast redigerad av Rebali179 2022-01-18 kl. 19:29.
Citera
2022-01-18, 19:30
  #17
Medlem
Rebali179s avatar
Idag verkar Träden bestå av Dessa medlemmar

Jakob Sjöholm – Gitarr & Sång (1970–1972, 1980–1981, 1995 - )
Reine Fiske – Gitarr & Sång ( (2008–)
Hanna Österberg – Trummor & Sång (2017–)
Sigge Krantz – Bas & Sång (2010–)
Citera
2022-01-19, 01:27
  #18
Medlem
Adelaides avatar
Vilken cover gillar ni bäst av All Along The Watchtower och Satisfaction?
Citera
2022-01-20, 12:10
  #19
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vilken cover gillar ni bäst av All Along The Watchtower och Satisfaction?

Tycker egentligen ingen av dem är något särskilt, men väljer Satisfaction om jag tvingas ta en. Har dock inte hört originalet av Watchtower - det är Dylan va?

Däremot tycker jag TG&S gör en riktigt skaplig cover/version av Teddybears "Punkrocker", som ju alla skulle göra ett tag. Gubbrocker, haha! https://www.youtube.com/watch?v=Mkfc2GeGddE
Citera
2022-01-20, 22:00
  #20
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Vilken cover gillar ni bäst av All Along The Watchtower och Satisfaction?

All Along The Watchtower alla gånger om
Men även Gubbrocker som klår det mesta som sagt


Men deras omgjordningar av folkvisor är riktigt bra Harvester Kuk-polska https://youtu.be/uqWSpE0kNHE

Svärmors Brudpolska [URL=""]https://youtu.be/EH2W8i3JuTI[/url]
Citera
2022-01-20, 22:04
  #21
Medlem
Rebali179s avatar
Dag Vag / Ebbot Lundberg - Sanningens Silverflod
https://youtu.be/2HGuKTx4Kuc
Citera
2022-01-22, 18:39
  #22
Medlem
Rebali179s avatar
Vilken skiva har ni spelat mest av bandet. Själv så är det nog
International Harvester - Sov Gott Ros-Marie.
Även om det är International Harvester föregångaren till TGS
Citera
2022-01-22, 21:38
  #23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Vilken skiva har ni spelat mest av bandet. Själv så är det nog
International Harvester - Sov Gott Ros-Marie.
Även om det är International Harvester föregångaren till TGS

På senaste tiden har det blivit mycket Rock För Kropp Och Själ. Den skiljer sig något från debuten då den är mer bluesig/hårdrockig. I Ljuset Av Din Dag och Våran Vila är finfina låtar.
Citera
2022-01-22, 21:40
  #24
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
På senaste tiden har det blivit mycket Rock För Kropp Och Själ. Den skiljer sig något från debuten då den är mer bluesig/hårdrockig. I Ljuset Av Din Dag och Våran Vila är finfina låtar.

Versionen av In Kommer Gösta som finns på den skivan är nog lätt den bästa.
Dock gillar jag passningen till Philemon Arthur And The Dung med TGS skiva
Tack För Kaffet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in